AUTOMOCIÓ
Economia 23/05/2012

Nissan invertirà 100 milions a Barcelona per fabricar la primera furgoneta elèctrica

La multinacional japonesa confirma que la versió elèctrica de la NV200 es farà a partir de l'any que ve. El projecte crearà 700 llocs de treball entre directes i indirectes.

Elena Freixa
3 min
Prototip de la furgoneta NV200 elèctrica que es va presentar al saló de Ginebra al febrer. Ara es fabricarà a Barcelona.

BarcelonaNissan ha confirmat aquest dimecres que la furgoneta elèctrica NV200 es fabricarà a Barcelona i suposarà una inversió de 100 milions d'euros a les instal·lacions de la Zona Franca, El vehicle començarà a produir-se l'any que ve i crearà 700 nous llocs de treball entre directes i indirectes.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La NV200 ja es fabrica a Barcelona en la seva versió de motor de combustió, un factor que ha estat clau per triar Barcelona com a seu per fabricar-hi també la versió elèctrica que es farà en exclusiva per al mercat mundial

Serà el primer gran vehicle elèctric que es farà a Catalunya i, per a la multinacional, el segon model que llançarà al mercat en versió endollable. Nissan ja ven un turisme 100% elèctric, el Leaf, que es fabricarà per a Europa a la planta del grup al Regne Unit l'any que.

Barcelona s'adjudica així un nou model que arribarà durant l'exerici del 2013, mentre espera també que arribi la pickup (aquesta de combustible fòssil) l'any 2014.

El conseller delegat de Nissan Motor Ibérica, Frank Torres, ha calculat una producció de fins a 20.000 unitats anuals de la nova furgoneta elèctrica i ha insistit en que, de manera insòlita, des de Barcelona sortiran totes les comandes a nivell mundial ja que només es fabricarà aquí.

El projecte de la e-NV200 fa més d'un any que estava a l'horitzó i l'adjudicació ha estat rebuda amb entusiasme per la direcció de la multinacional i les autoritats catalanes. El president de la Generalitat, Artur Mas; l'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, i el conseller d'Empresa i Ocupació, Francesc Xavier Mena, no han volgut perdre's l'acte d'anunci fet a la planta de la Zona Franca.

Dos alts directius de la multinacional japonesa també s'han traslladat a Barcelona per fer pública l'adjudicació i els plans de futur que el grup reserva per a Catalunya.

Futurs models a canvi de productivitat

Un dels vicepresidents executius mundials del grup, Andy Palmer, ha assegurat que la planta catalana, després dels esforços fets per la plantilla, és ara "més competitiva que mai" i tindrà moltes oportunitats per adjudicar-se nous vehicles en el futur si segueix per aquest camí.

Torres, no ha concretat quins nous sacrificis es poden exigir als treballadors –ja van acceptar una contenció salarial per tal d'assegurar-se la pickup i aquest model elèctric–, però ha apuntat que s'hauran de posar damunt la taula, si cal, noves propostes per guanyar competitivitat.

Palmer ha insistit que la fàbrica de Barcelona pot aprofitar el dèficit de capacitat productiva que tenen d'altres plantes on es fabriquen els mateixos vehicles. És el cas del centre de producció de Tailàndia o el dels Estats Units, on es fa la pickup Navara que també surt de les línies de producció catalanes per servir el mercat europeu.

La fàbrica de Nissan va produir prop de 140.000 unitats durant l'exercici de l'any passat (exercici fiscal japonès que va d'1 d'abril a 31 de març) i aquest preveu uns volums similars.

A banda de la NV200, la planta catalana també produeix els 4x4 Pathfinder i Navara i la furgoneta X83, que es fa per a tres marques diferents i es ven amb els noms de Nissan Primastar, Renault Trafic i Opel Vivaro.

La NV200 va ser el darrer vehicle que va arribar a Barcelona l'any 2009, just quan la plantilla sortia d'una dura reestructuració que va costar la pèrdua de gairebé un miler de llocs de treball. Després d'aquell moment difícil, la plantilla viu amb més optimisme el futur i confia en els nous productes i inversions per garantir l'ocupació.

stats