Suspès el límit de Colau a les VTC

El TSJC paralitza cautelarment el mínim d’una hora en la contractació i el fa tornar als 15 minuts

Pas enrere en la batalla del taxi per fer fora les aplicacions de transport de Barcelona. El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha suspès cautelarment diversos articles del reglament de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) que regula l’activitat de les VTC, és a dir, les llicències amb què operen plataformes com Cabify. Entre les mesures suspeses, el tribunal paralitza el mínim d’una hora per precontractar aquests serveis.

A finals de maig, el ple de l’ens supramunicipal -aleshores presidit per l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau- va donar llum verda a un nou límit que ampliava en 45 minuts el quart d’hora fixat pel decret de la Generalitat que regula el sector. Aquests tres quarts d’hora van ser un dels punts clau en les negociacions per acabar amb la vaga de taxi del gener passat. Els taxistes consideraven que l’interval de 15 minuts proposat pel conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, era insuficient.

No obstant, el Govern no va canviar de posició, ja que els informes legals del departament sostenien que era el màxim que podia fixar sense que el tombés la justícia. Davant les posicions enrocades, l’equip de Calvet va introduir en el seu text un matís que habilitava l’AMB (o un altre ens local) a incrementar aquest llindar. Així, Colau es va comprometre a estirar aquests 15 minuts fins a una hora. Amb la suspensió cautelar del TSJC, però, la limitació tornarà a l’estipulada en el decret vigent.

Per què s’ha pogut paralitzar la normativa de l’AMB, però no la de la Generalitat? Cal tenir en compte que el decret de Calvet té rang de llei i, per tant, és més complicat que un tribunal el pugui tombar amb mesures cautelars. Tot i així, en la interlocutòria el tribunal també hi fa referència i recorda que el Consell de Garanties Estatutàries va censurar el decret perquè va considerar que anava en contra de la llibertat d’empresa. Aquest organisme vetlla perquè les regulacions que surten del Parlament s’adeqüin a la llei, però els seus dictàmens no són vinculants. “És una regulació contrària a la llibertat d’empresa i discriminatòria”, diu la interlocutòria del TSJC.

A més, té en compte que suspendre de manera cautelar el reglament podria acabar amb les VTC i contribuiria a minimitzar la responsabilitat patrimonial de l’administració, en cas que els propietaris acabin sent indemnitzats per la inhabilitació de les llicències. En l’escrit, el TSJC també suspèn el registre electrònic de l’AMB, a través del qual les empreses VTC han de comunicar els serveis que tenen previst prestar acreditant la seva contractació prèvia.

Amb el decret del Govern, Uber va marxar de Barcelona. Cabify encara hi opera a través d’un truc legal, però ha rebut prop de 50 expedients sancionadors. En aquests mesos també s’hi ha sumat Social Car.

Demanda de les limusines

La mesura s’ha pres arran d’una denúncia interposada per l’associació de limusines i lloguer de vehicles de luxe Luxury VTC contra l’AMB, Elite Taxi i l’Associació Nacional del Taxi de Madrid. Aquesta entitat agrupa empreses que operaven abans de la irrupció d’aplicacions de transport com Uber i Cabify. Luxury VTC insistia que alguns dels articles de la normativa de l’AMB perjudicaven el seu negoci (molt diferent del d’Uber i Cabify), com ara l’establiment de torns de descans obligatoris per als vehicles amb llicència VTC. Aquest és un dels punts que el TSJC no ha tocat amb la suspensió cautelar.

Davant aquesta decisió, ahir el portaveu d’Elite Taxi, Tito Álvarez, va demanar calma i va insistir que “és una victòria agredolça, però una victòria”. A parer seu, la resolució del TSJC reconeix l’AMB com a ens regulador de les VTC, ja que no paralitza totes les mesures aprovades per l’ens. “Era el nostre as d’oros”, va admetre sobre el límit d’una hora al qual havia arribat el sector a través de l’AMB. De fet, va anunciar que l’associació recorrerà la suspensió abans de dijous. “És una bona notícia, perquè s’ha acabat la barra lliure”, va afirmar el portaveu d’Elite Taxi, i va assegurar que “no hi ha cap país d’Europa on les VTC estiguin més regulades que a l’àrea metropolitana”. Per la seva banda, la tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Barcelona Janet Sanz va recordar que la suspensió afecta part de la normativa i no altera el límit dels 15 minuts.

LES CLAUS

1. Què implica la suspensió cautelar?

La suspensió cautelar és una mesura per la qual un tribunal -en aquest cas el TSJC- deixa sense aplicació una disposició pels efectes que pugui tenir mentre duri el procés judicial. En aquest cas, ha decidit paralitzar la normativa de l’AMB que exigeix un temps mínim d’una hora per demanar un vehicle VTC perquè considera que va contra la llibertat d’empresa.

2. Quin impacte té en la regulació de les VTC?

El TSJC només ha suspès alguns dels punts de la normativa supramunicipal. De fet, l’associació Elite Taxi considera que d’aquesta manera avala que l’AMB té competències per regular aquest sector. De tota manera, els 15 minuts d’espera per contractar un VTC marcats per la Generalitat es mantenen.

3. Qui ha interposat aquesta demanda?

Curiosament, no ha sigut la patronal del sector Unauto VTC la que demanat que s’aturi la regulació de l’AMB. Aquest cop ha sigut l’associació d’empreses de limusines i lloguer de vehicles de luxe Luxury VTC la que ha demanat que se suspengui perquè els exigia fer descansos incompatibles amb els seus serveis. Aquesta entitat ja s’havia posicionat a favor del taxi i en contra d’Uber i Cabify, però el portaveu d’Elite Taxi ja va avisar ahir que hi trencarà relacions immediatament.

Més continguts de