TÈXTIL

Les VamCats, en liquidació

La firma s’ha extingit cinc anys després de néixer

Des de fa un temps, diverses botigues de productes independentistes han rebaixat el preu de les VamCats o bé ja n’anuncien la liquidació. El motiu? El 10 de juliol, el Butlletí Oficial del Registre Mercantil publicava l’extinció de CatVambes SL, l’empresa creadora de les VamCats. La companyia ha sucumbit al pas del temps, i ara mateix les vendes d’aquest calçat amb l’estelada cosida als laterals és residual, segons reconeix Guillem Soldevila, impulsor de la iniciativa.

La idea va néixer precisament a partir d’una reivindicació independentista. El juny del 2012 l’Assemblea Nacional Catalana va encarregar a l’agència de comunicació i màrqueting de Guillem Soldevila un cartell per a la primera Marxa cap a la Independència d’Ulldeter. Al cartell hi apareixia una sabata groga amb la il·lustració d’una estelada a l’exterior, fent al·lusió a la caminada de 110 quilòmetres que es realitzaria. De cop, Soldevila va començar a rebre trucades i missatges electrònics de gent preguntant on podia comprar aquelles vambes. El destí va fer que el pare de Guillem Soldevila, en Josep, fos un conegut sabater jubilat de Vic. Tots dos, juntament amb un amic –en Carles Franco–, van fixar-se l’objectiu de tenir-les a punt abans de l’11 de setembre d’aquell mateix any. Aquell agost l’empresa en va vendre el primer parell en una fira de Montserrat, i pels volts de la diada ja n’havien venut 500.

Empeses per la creixent mobilització independentista, les VamCats van experimentar un autèntic boom durant el primer any i mig de vida. Se’n van crear més de 50 dissenys combinant colors i se’n van llançar models en homenatge a diferents municipis o personalitats. Els bons resultats de VamCats van fer que Soldevila s’embarqués en iniciatives com ara Elbus.cat, on tres empreses -entre elles VamCats- van restaurar un autobús anglès dels anys 70 perquè recorregués les comarques catalanes fent campanya per la independència. Des de finals del 2012 fins al tancament del 2013, aquesta companyia amb seu a Vic va facturar un milió d’euros. L’any següent, però, les vendes es van situar en els 400.000 euros.

La baixada en els resultats econòmics va fer saltar l’alarma a casa dels Soldevila. “En cap moment renunciem a la nostra imatge independentista, però volem anar més enllà; no descartem posar el nom de la ciutat de Barcelona sota el logo”, comentava Guillem Soldevila fa dos anys a l’ARA.

Una marca blanca de calçat

Davant la situació en què es trobava VamCats i passada l’eufòria inicial del marxandatge independentista, Guillem Soldevila juntament amb el seu germà Ferran van decidir impulsar un projecte diferent. Aprofitant els coneixements que havien adquirit a VamCats, els mateixos socis es van embrancar en la creació de BrandYourShoes. Aquesta nova marca té com a objectiu la fabricació de vambes per a empreses que hi vulguin fer lluir la seva imatge corporativa.

BrandYourShoes ja ha tingut KLM, Volkswagen, Schweppes i Randstad com a clients

Al seu catàleg compten amb quatre models de sabates que cada companyia pot customitzar al seu gust, afegint-hi un logotip i escollint els colors de cada part. La comanda mínima són 30 parells de sabates, però n’han arribat a fabricar fins a 200 parells, i entre els seus clients ja han tingut empreses com KLM, Volkswagen, Schweppes i Randstad. Estan convençuts que ofereixen un producte diferent perquè ells són una marca blanca, a diferència d’altres marques (“com Munich o Nike”, comenta Soldevila) que permeten personalitzar la sabata, però sense deixar de tenir la seva marca pròpia.

L’activitat de VamCats ha quedat sota el paraigües d’aquesta empresa però, com explica Soldevila, les vendes ja “són residuals”, motiu pel qual era més lògic liquidar l’empresa original. A més a més, BrandYourShoes ha canviat de socis (n’han sortit Josep Soldevila i Carles Franco i hi ha entrat el germà d’en Guillem, en Ferran) i la companyia no vol tenir gaires vincles amb el passat.

Les coses sembla que els comencen a anar força bé. BrandYourShoes va facturar 80.000 euros l’any passat i preveu facturar-ne més de 500.000 enguany. De fet, només durant el segon trimestre van tancar amb unes vendes de 205.000 euros, més del doble que en tot l’any passat.

Un dels principals reclams per promocionar els productes de BrandYourShoes a la web és el Designed in Barcelona, Made in Spain. Soldevila explica que fins ara la seva activitat s’ha concentrat a l’estranger. Potser això explica que la seva web només estigui escrita en anglès i en castellà.

Més continguts de