AUTOMOCIÓ
Economia 09/05/2015

Volkswagen redobla la seva aposta per Seat

La filial catalana del grup rebrà una inversió de 3.000 milions fins al 2019 per a R+D i nous vehicles

Elena Freixa
3 min
EL NOU MODEL PLANA SOBRE MARTORELL La inversió del grup alemany anirà destinada en el cas de Catalunya al centre d’investigació i desenvolupament i a un nou model per a la fàbrica de Martorell que els més optimistes creuen que es podria conèixer abans de finals d’any.

BarcelonaEl grup Volkswagen dóna llum al futur de Seat i de la fàbrica de Martorell i li garanteix una inversió milionària en els pròxims cinc anys que ha de finançar nous vehicles i alimentar el centre de R+D de la marca. El consorci alemany va monopolitzar ahir l’atenció en la inauguració del Saló d’Automòbil de Barcelona amb l’anunci que invertirà 4.200 milions d’euros fins al 2019 a les plantes de Seat a Martorell i a la que Volkswagen té a Navarra. Els diners, va dir, seran per a nous models i per a R+D, que, en el cas d’Espanya, està concentrada a Catalunya.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El 80% dels 4.200 milions que ha compromès Volkswagen podrien quedar-se a Seat, segons van apuntar ahir a l’ARA fonts pròximes a la companyia. Mirant la inversió que ha rebut en els últims anys Martorell, uns 500 milions d’euros anuals, la marca tindria garantits uns 2.500 milions, però aquesta estimació és modesta, segons les mateixes fonts. Un dels motius que fan pensar en una inversió superior als 3.000 milions és, per exemple, el fet que Martorell compta amb un centre tècnic i de R+D propi que no té la planta navarresa. El president del comitè d’empresa, Matías Carnero, va dir ahir que l’anunci de Volkswagen demostra que Seat “està en el bon camí i avança amb la cinquena marxa posada”.

Els diners són també un passaport per a l’arribada de nous models a les línies de producció de Martorell. El mateix vicepresident mundial de compres del grup Volkswagen, l’espanyol Francisco Javier García Sanz, va assegurar que els models que fabricaran en el futur les plantes de Seat i de Volkswagen a Navarra “s’estan estudiant i s’anunciaran més endavant”. Va afegir, però, que el compromís inversor revela que totes dues són “estratègiques” per al futur del grup alemany.

En els pròxims anys han de passar coses a Martorell, però els sindicats esperen que les primeres notícies arribin ja aquest 2015. D’una banda, s’haurà de veure si Volkswagen dóna llum verda per renovar l’Ibiza, el model més longeu (i el de més èxit fins ara). La nova generació del cotxe hauria d’arribar el 2018.

A banda, la plantilla espera que el grup alemany assigni un altre nou vehicle a la planta que pot ser o no de la marca Seat. El consorci aprofita sinergies i fabrica models de diferents marques en un mateix centre de producció. A Martorell, per exemple, s’hi fa l’Audi Q3, mentre que el futur totterreny urbà de Seat es farà a la República Txeca en una fàbrica de Skoda. A la planta navarresa Volkswagen hi fabrica actualment el Polo i també haurà de decidir quin nou producte li assigna.

“Estem a la seva disposició”

El president del govern espanyol, Mariano Rajoy, va celebrar l’anunci del grup Volkswagen, que va vendre com un senyal que Espanya “ha obert del tot les portes a la recuperació”. “Amb les seves inversions ens van donar suport en el pitjor moment, quan pocs apostaven per nosaltres”, va dir als principals directius de les fàbriques instal·lades a Espanya durant un dinar a Barcelona amb motiu del Saló de l’Automòbil, que obre les portes al públic avui a Montjuïc.

Rajoy va desfer-se en elogis cap als fabricants i els va prometre que escoltarà les peticions de continuar amb més reformes per garantir la competitivitat. “Som aquí per ajudar-los i estem a la seva disposició”, va dir.

La mostra que les mesures preses en els últims anys han sigut les correctes és que el sector de l’automòbil ha pres el lideratge en la recuperació de l’economia, segons Rajoy. “Quan una cosa va bé, per què s’ha de tocar?”, va afegir. Tot seguit, va reiterar que l’objectiu del govern espanyol passa perquè l’economia creixi quasi un 3% i es creïn 600.000 llocs de treball aquest mateix any.

El president de la Generalitat, Artur Mas, va subratllar en la mateixa trobada que Catalunya és un dels focus principals d’aquesta aposta de la indústria automobilística i va confiar que ajudi a aconseguir “l’èxit industrial”. Segons va afegir, Catalunya necessita “com el pa” aquest tipus d’apostes i va agrair que tant Seat ahir com Nissan fa poques setmanes hagin portat bones notícies a les plantes catalanes, que veuen més segur encara el seu futur.

Mas va referir-se a la coincidència a Barcelona del Saló de l’Automòbil i la fira de moda nupcial Bridal Week per llançar una floreta als presents: “Encara que no vagin vestits de núvia, vostès, el sector de l’automòbil, són una núvia important per a Catalunya”, va dir.

stats