La recuperació postpandèmia
Economia 18/04/2022

Les aerolínies ja són optimistes

El sector preveu retrobar-se amb l'activitat prepandèmia a l'estiu, però la recuperació plena arribarà el 2024

3 min
Un avió de Vueling en les maniobres de taxi

Barcelona"Comencem a veure com la recuperació agafa forma a mesura que ens acostem a l'estiu del 2022". "Seguim confiant en els nostres plans, aquest estiu ens aproparem molt als nivells del 2019 i serem un dels guanyadors de la remuntada". "Tot el que observem ara mateix apunta a una tendència dels viatges molt i molt robusta durant la primavera i l'estiu". Aquestes tres afirmacions són de la setmana passada, però les han pronunciat consellers delegats de tres aerolínies diferents: l'hongaresa Wizz Air, la britànica EasyJet i la nord-americana Delta Airlines. L'optimisme torna a aparèixer —cada cop amb menys interrupcions pandèmiques— en les valoracions de les companyies aèries, que ara ja sí que veuen la recuperació dels registres previs al covid com un objectiu assolible. Segons el gestor aeroportuari espanyol Aena, les aerolínies han programat 215 milions de seients (la xifra es va reduir en cinc milions per la guerra a Ucraïna) per a la temporada d'estiu 2022 a la seva xarxa, un 1,6% més del que van oferir en l'últim estiu de normalitat. Les dades impliquen que Barajas recuperi un 95% de l'activitat del 2019, mentre que el Prat en recuperarà un 90%.

Aquest increment de l'oferta s'ha fet més que evident amb el tret de sortida de la Setmana Santa. Una dotzena d'aeroports han superat l'enfonsament dels últims dos anys durant aquests dies festius, un efecte que s'ha notat especialment a les illes Balears (Divendres Sant es van operar un 5,9% més de vols que el 2019) i les Canàries. "Amb l'avenç de la immunitat entre la població, més governs estan gestionant el covid-19 a través de la vigilància, com fan amb altres virus endèmics. Són molt bones notícies per a un nombre creixent de destinacions que rebran un impuls econòmic molt necessari durant les temporades de Setmana Santa i d'estiu", va destacar el director general de l'associació internacional d'aerolínies IATA, Willie Walsh. La mateixa entitat pronosticava el mes passat que el 2024 es tornarà als 4.000 milions de passatgers arreu del món, un 103% respecte als nivells prepandèmia. Tot i així, la velocitat d'aquesta represa va per barris, ja que alguns països de l'Àsia tot just comencen a aixecar les quarantenes per intentar revifar el seu turisme.

Al febrer Ryanair ja s'aventurava a predir que enguany milloraria les seves dades d'abans del covid amb un 4% més de passatgers a Catalunya. Durant el primer trimestre, la low cost irlandesa va liderar el tràfic aeri a Espanya amb la recuperació del 80% de la seva activitat. La companyia que transporta més viatgers cada any a Europa lidera el retrobament del sector amb optimisme i té programades com a mínim 500 rutes per a aquesta temporada d'estiu 2022.

Com s'ha notat aquest efecte a la principal aerolínia de l'aeroport del Prat? Encara que Vueling no comparteix xifres sobre la seva operativa de Setmana Santa, des de la companyia recorden que han sortit de la pandèmia reforçats com a líders en el mercat domèstic i que observen la recuperació també a nivell internacional, especialment a França i el Regne Unit. Itàlia comença a despertar-se, però més lentament, apunten les mateixes veus. Al febrer, el president d'IAG, el hòlding del qual forma part Vueling, Luis Gallego, va anunciar que el grup operaria aquest estiu al 85% de la capacitat que tenia el 2019 i que les reserves s'havien mantingut "sòlides" de cara a les vacances de Pasqua i als mesos de més calor de l'any a l'hemisferi nord. Fonts dels pilots de Vueling constaten que el ritme ha remuntat considerablement i avancen que la companyia ja els ha demanat que cedeixin dies lliures per arribar a l'extra de producció que s'espera de cara a l'estiu. "Volen poder assumir totes les hores de vol que tenim disponibles", insisteixen des d'aquest col·lectiu.

La travessia de Norwegian

Per a algunes companyies, el peatge per sobreviure a la pitjor crisi de la seva història ha estat renunciar a part del seu negoci. El cas més paradigmàtic és Norwegian, que també havia patit per una situació financera delicada en el passat i que va decidir reduir la seva operativa a un focus nòrdic arran del covid. Un portaveu de l'aerolínia a Espanya assegura que en termes generals la campanya de Setmana Santa "està anant molt bé", encara que amb moltes menys destinacions que en anys anteriors. Per posar en context aquest gir: el 2019 la companyia oferia una vintena de rutes des de l'aeroport del Prat (entre elles, els vols als Estats Units i Israel, que s'han suprimit definitivament), mentre que tres anys més tard connecten Barcelona amb les quatre capitals nòrdiques (Oslo, Estocolm, Copenhaguen i Hèlsinki).

Dels anys de rècord als aeroports a mig gas

2019

L'últim any abans de la pandèmia, la xarxa d'aeroports d'Aena venia de trencar tots els rècords històrics. Es van registrar més de 275 milions de passatgers i aleshores el debat que preocupava al Prat era si la infraestructura es començava a quedar curta, ja que superava els 52 milions i estava a punt d'arribar al seu límit teòric de 55 milions.

2020

El primer any de conviure amb el coronavirus va deixar escenes inèdites d'aeroports completament deserts arreu del món. En el cas d'Espanya, el tràfic aeri es va desplomar un 72% respecte al 2019. Les aerolínies es van acollir en massa a mecanismes com els ERTO i algunes com Air Europa o Plus Ultra també van recórrer als rescats públics per evitar la bancarrota.

2021

L'inici de les campanyes de vacunació va ser el primer pas cap en un llarg camí a la recuperació per al sector. Els passaports covid i el relaxament de les limitacions a la mobilitat van tornar a omplir aeroports a mig gas. Tot i així, l'arribada de noves variants com la delta o l'òmicron va provocar que a Espanya només es recuperés el 43% del volum de passatgers precovid.

stats