Aerolínies

Les aerolínies veuen la llum al final del túnel

Els vols programats per a l'hivern superen en nombre els del 2019

4 min
Passatgers a l'aeroport Charles de Gaulle de París.

BarcelonaLes companyies aèries esperen que el 2022 es consolidi la recuperació del trànsit aeri i que el 2023 ja se superin els nivells d'abans de la pandèmia. L'Associació de Línies Aèries (ALA), la patronal de la indústria a Espanya, ha presentat aquest divendres les xifres del sector dels primers nou mesos del 2021 i les prediccions per a l'hivern. Les dades mostren una millora notable respecte a l'any passat, tot i que en alguns aspectes encara queden lluny de la situació prepandèmia.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

No obstant això, la tendència a l'alça és el que més optimisme genera al sector, malgrat les dificultats que encara arrossega. El nombre de vols programats per a la temporada d'hivern a Espanya serà superior als 672.000, molt per damunt dels 229.000 de fa un any i, fins i tot, per sobre dels 659.000 de la temporada hivernal del 2019. "Són molt bones notícies", ha declarat el president de l'ALA, Javier Gándara, en una roda de premsa.

Ara bé, cal tenir en compte que fa dos anys una part destacable dels vols a Espanya –sobretot a les Canàries, una comunitat autònoma molt depenent del turisme del nord d'Europa i que, per raons climàtiques, té la seva temporada alta durant els mesos d'hivern– es va veure afectada per la fallida del gegant turístic britànic Thomas Cook, que va reduir el nombre de vols procedents del Regne Unit i d'altres destinacions europees. Això va comportar que el 2019 fos un any amb un nombre de moviments inferior al 2018, en què es van superar els 709.000 vols programats, una xifra superior a la d'enguany.

Gándara ha assegurat que, pel que fa a les Canàries i les Balears, l'activitat de les aerolínies prevista per a l'hivern ja és un 10% superior a la del final del 2019, tot i que a la resta de l'Estat encara queda molt per sota. Tanmateix, el president de la patronal ha recordat la gran "incertesa" que afecta el turisme, perquè arran de la pandèmia els clients han passat de comprar bitllets "amb mesos d'antelació" en alguns casos a comprar-los poques setmanes abans de volar, per la qual cosa el context de pandèmia pot fer que els pronòstics no es compleixin.

La temporada d'estiu que s'ha acabat recentment també fa ser optimista un sector que encara compta amb 4.500 dels 17.000 treballadors afectats per ERTOs. Concretament, entre els mesos de gener i setembre d'aquest any s'han operat un nombre equivalent al 51% dels vols del mateix període del 2019, però a l'estiu el percentatge va augmentar fins al 58%. Pel que fa als passatgers, els tres primers trimestres del 2021 es van vendre el 36% dels bitllets venunts els mateixos nou mesos de l'últim any abans de l'esclat de la pandèmia, però també l'estiu va mostrar millors xifres, del 42%.

Això respon al fet que, segons Gándara, les línies aèries tenien "dues opcions" quan la demanda es va ensorrar pel coronavirus. Una era reobrir únicament les rutes "denses" –les que acumulen més passatgers– i l'altra, que és per la qual finalment va optar el gruix del sector, consistia en "recuperar totes les rutes possibles, encara que fos amb menys freqüències" de vols.

Per tant, el sector encara queda lluny de l'activitat que tenia abans de l'arribada del covid-19, però Gándara parla obertament d'aquest estiu com "el començament de la recuperació". En aquest sentit, les aerolínies esperaven que l'estiu del 2020 seria el que obriria la porta a una tornada progressiva a la normalitat després d'una primavera de fortes restriccions, però "el camí es va veure truncat a l'agost" pels increments de contagis, que van obligar els governs a aplicar noves restriccions de moviments a tot Europa.

El turisme intern fa de motor

Si el 2021 està deixant millors dades que el 2020 és principalment per la recuperació del turisme intern a Espanya. El mes d'agost "el trànsit domèstic va ser del 97%" en comparació amb fa dos anys, ha explicat Gándara, gràcies als viatgers de turisme i a les visites a familiars i amics durant les vacances. En canvi, al setembre la dada va disminuir fins al 82% perquè és un mes en què els vols de negocis pesen més que els desplaçaments per lleure. La recuperació de les vendes per viatges de negocis està "costant més" de reprendre, segons el president de l'ALA.

Així mateix, els vols procedents o amb destinació a l'estranger també són encara molt per sota dels nivells prepandèmia. La recuperació del trànsit de passatgers ha arribat al 53% dels del 2019 en el cas de viatges dins d'Europa i només del 40% en vols intercontinentals. Ara bé, Gándara és optimista perquè aquest novembre els Estats Units "obren les fronteres" a viatgers que hi entrin per motius no essencials i el govern britànic té previst alleugerir pròximament els requisits d'entrada des de l'estranger amb la substitució de la PCR obligatòria en els primers tres dies d'estada al país per un test de detecció del covid-19 semblant als tests d'antígens, més barat.

En aquest sentit, l'ALA demana "el reconeixement mutu" i la integració dins els sistemes de fronteres de la UE dels certificats de vacunació nord-americà i britànic, al mateix nivell del certificat emès per la UE, que ha qualificat de "gran èxit" per facilitar la mobilitat. Així mateix, Gándara ha demanat "una harmonització dels requisits per viatjar" entre la UE i altres països.

Suport a l'ampliació del Prat

Gándara també s'ha mostrat favorable a l'ampliació de l'aeroport del Prat proposada i posteriorment cancel·lada per Aena. "Abans de la pandèmia el Prat ja estava saturat en algunes hores del dia", ha dit. El màxim responsable de l'ALA ha demanat "recuperar" els plans previstos per a l'aeroport barceloní acordats en el passat "per tots els interlocutors".

stats