Les aerolínies esperen acostar-se a la normalitat aquest estiu

El sector estima que el Prat recuperarà el 80% de les rutes que s'operaven abans de la pandèmia

3 min
Un avió aterrant a l'aeroport del Prat
Dossier Obert per vacances Desplega
1
Guia per als viatgers que vulguin sortir del país aquest estiu
2
Guanya el turisme nacional
3
Les aerolínies esperen acostar-se a la normalitat aquest estiu
4
Objectiu: desconnectar del covid per vacances
5
Les Illes volen seduir el turisme estatal mentre esperen el britànic

BarcelonaUna mateixa setmana i tres mapes del món molt diferents. Entre el 6 i el 14 de juny del 2019, un viatger podia enllaçar l'aeroport del Prat amb 199 destinacions d'arreu del planeta, segons dades de la consultora aeronàutica GPA facilitades a l'ARA. A les portes dels mesos de furor turístic, Barcelona tenia, per exemple, connexions directes amb una quinzena de ciutats de Centreamèrica i Amèrica del Nord i una xifra similar de vols que es dirigien al continent asiàtic sense necessitat de fer escala. Un any després i encara amb l'estat d'alarma en vigor, aquestes destinacions es reduïen a una quarta part, en un estiu sota mínims per al sector aeri: un total de 52 rutes per enllaçar Barcelona amb la resta del món.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Som a la mateixa setmana, ara del 2021, i el Prat ha recuperat el 60% de les rutes que oferia fa dos anys. La infraestructura torna a comptar amb 120 destinacions que, malgrat la pandèmia i els tests o certificats de vacunació obligatoris, transportaran passatgers des de i cap a Catalunya al llarg de l'estiu. Amb un matís. Les rutes intercontinentals —més enllà del territori europeu— que es van perdre amb l'aturada del covid-19 encara estan lluny de reestablir-se. Si el 2019 hi havia 45 vols de llarg radi a l'aeroport de Barcelona, enguany només n'hi ha programats 16. És a dir, un 60% menys. En canvi, la caiguda en les rutes europees és del 37% i només hi ha dues destinacions domèstiques menys que el 2019.

Cal tenir en compte que aquestes dades corresponen a principis de juny i no reflecteixen el global de l'estiu, però anticipen una revifada que el sector espera "consolidar". Fonts de l'associació espanyola d'aerolínies ALA estimen que les companyies que operen al Prat han programat 167 rutes per als pròxims tres mesos. Per tant, l'organització preveu que en aquesta temporada s'hauran recuperat el 79% dels vols servits en l'últim any prepandèmia. No obstant això, admeten que aquesta tornada a la normalitat no es completarà abans del 2024, la data de consens per a la recuperació de la indústria.

En ple debat sobre l'ampliació del Prat que proposa Aena per convertir-lo en un hub, l'aeroport tot just ha reactivat un dels actors clau per aconseguir nous vols internacionals: el Comitè de Desenvolupament de Rutes Aèries (CDRA). Aquest organisme —format per representants de la Generalitat, l'Ajuntament de Barcelona, la Cambra de Comerç i Aena— ha presentat el seu pla estratègic per al període 2021-2024, un full de ruta per garantir connexions "prioritàries" com Pequín, San Francisco o Sao Paulo. Així doncs, l'ens ha reprès els contactes amb companyies que poden estar interessades en operar a l'aeròdrom català.

L'empenta de Vueling

Un altre indicador per prendre el pols a la reactivació del Prat és l'operativa de Vueling. Segons dades del regulador de l'espai aeri Eurocontrol, la principal aerolínia de l'aeroport ha operat 239 vols aquesta setmana, un 67% més que a finals de maig, però un 66% menys que fa dos estius. Una portaveu de la companyia explica que s'han posat a la venda més de 320 rutes des de les seves bases espanyoles. De fet, insisteix que oferiran més rutes que el 2019 perquè el pes del mercat domèstic ha augmentat. Des del Prat, Vueling volarà a més de 100 destinacions (de les quals 78 són fora de l'Estat) amb una mitjana de 1.200 vols setmanals.

El sector de les agències de viatges, però, entoma amb incertesa aquest estiu a mig gas i insisteix que encara perden un 40% de la facturació habitual. "Hi ha dos factors importants que s'han endarrerit: les previsions de vacunació i la unificació de criteris a la Unió Europea per deixar entrar a les persones vacunades", lamenta Martí Sarrate, president de l'Associació Corporativa d'Agències de Viatge Especialitzades (ACAVE). Admet que els avenços en aquests punts han donat "confiança" als turistes que sortiran d'Espanya i celebra que tornin bona part dels creuers i viatges de noces que havien quedat ajornats per la pandèmia: "Les illes Maldives o les Seychelles són algunes de les destinacions que més s'han reforçat".

Dossier Obert per vacances
Vés a l’ÍNDEX
stats