Les aerolínies ja programen un estiu amb el 60% dels vols prepandèmia

L'associació ALA demana l'Estat que permeti l'entrada de turistes vacunats sense exigir-los una PCR

3 min
Un avió de Vueling

BarcelonaEl president de l'associació espanyola d'aerolínies (ALA), Javier Gándara, ha començat la seva intervenció aquest dilluns amb l'única bona notícia que podia donar. Les companyies de càrrega aèria —que en l'últim any han tingut un paper molt important en el transport del material sanitari i ara de les vacunes— són cada cop més a prop dels nivells prepandèmia, amb un 80% aproximadament de les operacions que es feien el 2019. Més enllà d'aquest punt, però, el balanç de la situació actual al sector de l'aviació no és gens entusiasta.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

L'entitat ha presentat les seves primeres previsions de cara a la pròxima temporada d'estiu, que, segons ha augurat Gándara, serà "clau" per a la recuperació de la indústria. Tot i així, ALA planteja que durant aquest 2021 els mesos més turístics de l'any encara es viuran amb una programació de vols gairebé un 40% inferior a la de fa dos anys. És a dir, l'oferta de les companyies suposarà el 58% del que representava el 2019, abans de l'impacte de la pandèmia. Per ara les companyies aèries tenen programades 787.262 rutes per a l'estiu vinent, cosa que suposa un increment del 114% respecte a l'any anterior. "La incertesa és més gran que mai", ha matisat el directiu.

L'executiu, que també és el director general a Espanya de la low cost britànica EasyJet, ha fet una crida a prendre's aquests pronòstics amb la "màxima cautela". El motiu és que a la tardor l'associació va oferir uns càlculs més optimistes per a la temporada d'hivern que finalment no es van complir. "A l'octubre si haguéssim fet aquest exercici estaven programats un 75% dels vols del 2019", ha dit. L'ocupació va acabar sent molt inferior, del 35% respecte al període anterior a l'emergència sanitària, ha lamentat Gándara. A més, aquests trajectes es van fer amb un nivell d'ocupació encara més baix: només un 17% dels passatgers que havien agafat un avió durant l'últim hivern ho han fet aquesta temporada.

Gándara ha destacat que el trànsit aeri estatal a Espanya ha tingut "un comportament menys dolent", però ha avisat d'un canvi de tendència pel que fa als vols dins d'Europa. "Des del novembre i el desembre passat ha virat. Al març pràcticament no hi havia vols intraeuropeus; ara estan pràcticament estancats i sota mínims", ha afegit el president d'ALA. Per al directiu aquesta dada és preocupant, ja que els passatgers que agafen rutes europees representaven habitualment el 60% del total del trànsit a Espanya.

Via lliure als turistes vacunats

Fa temps que les aerolínies exigeixen als diferents governs que flexibilitzin les restriccions a la mobilitat per permetre que el sector es recuperi. Després que la presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, assegurés ahir que els turistes dels Estats Units que estiguin vacunats podran viatjar a la Unió Europea, Gándara ha detallat les demandes de les companyies aèries perquè "Europa s'està quedant endarrerida", ha lamentat. L'entitat ha situat la recuperació de l'aviació a la zona comunitària al voltant del 40%, mentre que aquest percentatge és més elevat al mercat xinès o el nord-americà.

ALA ha proposat al govern espanyol que obri les seves fronteres als visitants estrangers vacunats sense exigir-los una prova PCR per entrar, com ja han anunciat altres "competidors" turístics com Grècia. De fet, ha reclamat a l'Estat que apliqui aquesta mesura sense esperar a la implementació del certificat verd digital, el passaport europeu de vacunació que ha d'impulsar Brussel·les. A més, Gándara també ha plantejat que l'executiu espanyol admeti els tests d'antígens com a alternativa a les PCR perquè defensa que aquestes són més econòmiques i tenen una "eficàcia similar". A parer seu, la reticència de la majoria de viatgers a tornar a pujar als avions està més condicionada per les restriccions (tests o quarantenes en l'arribada a destinació) que per la por dels contagis.

La sacsejada que ha provocat la pandèmia a les aerolínies també és responsable que a Espanya un 80% dels treballadors del sector (més de 14.000 persones) segueixin afectats per un expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO). Per això Gándara ha tornat a demanar que la vigència d'aquest mecanisme s'estengui almenys fins a finals del 2021. "No veurem la recuperació aquest estiu. Esperem que sigui l'inici i que el 2022 pugui ser la consolidació d'aquesta sortida", ha incidit. L'entitat calcula que des del començament de la pandèmia s'han perdut més de 8.500 rutes a Europa, 2.000 només en el primer trimestre del 2021.

stats