Economia 02/04/2021

Una Setmana Santa amb només 2.000 vols al Prat

Les principals aerolínies que operen a Barcelona centren els esforços en la temporada d'estiu

3 min
L'aeroport del Prat, en una imatge d'arxiu.

BarcelonaDivendres Sant, el dia amb més activitat de la Setmana Santa a l'aeroport del Prat, s'han enlairat o aterrar a Barcelona tan sols 230 vols comercials. L'operació sortida del 2021 via avió ha sigut, com s'esperava, sota mínims. A diferència de l'any passat —en ple confinament domiciliari i amb la mobilitat aturada excepte per als vols de repatriació—, les aerolínies han tingut un escàs marge per tornar a programar rutes, però la realitat és que del divendres 26 de març al dilluns 5 d'abril el Prat només acollirà prop de 2.100 operacions. Segons les dades proporcionades pel gestor aeroportuari Aena, d'aquests vols uns 950 (el 45%) són nacionals i els 1.150 restants (el 55%) seran per a rutes internacionals sobretot a capitals europees.

El sector aeronàutic ha reprès aquesta setmana l'activitat més vinculada al turisme, però els esforços de les companyies —conscients que els desplaçaments encara seran anecdòtics— se centren en l'estiu. Si es compara amb la darrera Setmana Santa prepandèmia, la del 2019, el tràfic d'aquests dies al Prat segueix sent un 80% inferior al que era habitual. En els primers dos mesos de l'any, la infraestructura encara no ha arribat a les 10.000 operacions i amb prou feines hi han passat 700.000 passatgers, una caiguda de gairebé el 90%. De fet, el còmput del primer any de pandèmia va fer retrocedir la infraestructura a les dades que registrava el 1995.

El pols al Prat es mesura, en gran part, a través de la seva aerolínia principal. Fonts de Vueling admeten que la companyia no ha programat més vols amb motiu de la Setmana Santa, a banda dels que havia preparat per als corredors entre les Balears i Alemanya. El gir de guió al país liderat per Angela Merkel, que ha endurit novament les restriccions, ha provocat que aquesta setmana l'arribada de turistes germànics a l'Estat hagi sigut més aviat residual. "Estem pendents de l'evolució de la pandèmia i les decisions polítiques que s'hagin de prendre", expliquen des de la companyia amb seu al Prat.

Les previsions de cara a l'estiu es fan encara en un clima de molta incertesa, però de moment l'aerolínia catalana escalfa motors amb la incorporació de nou noves rutes domèstiques i algunes d'internacionals per a la temporada de més calor. A partir del 7 d'abril, Vueling tornarà a reforçar amb més freqüències les 15 connexions amb més demanda, com ara Palma o Eivissa, totes elles amb origen o destinació a Barcelona. A més, també ha fet una aposta per cobrir el buit de rutes amb els països nòrdics, on les mesures contra la pandèmia són més laxes, incorporant destinacions com Hèlsinki o Copenhaguen. Tot i així, actualment la companyia treballa tan sols amb un 30% de l'operativa que estava en marxa el 2019.

A finals de març, Ryanair va anunciar un primer esbós del que serà la seva xarxa aquest estiu. L'aerolínia low cost irlandesa preveu operar amb 60 avions un total de 582 rutes. L'empresa no concreta quin volum es concentraria a Barcelona, però recentment va anunciar tres vols nous des del Prat a Eindhoven i Maastricht (Holanda) i Odessa (Ucraïna). La britànica EasyJet també revela amb comptagotes quines destinacions oferirà a partir del juny, encara en l'últim any que ha perdut pes al Prat. "Cada cop que s'aixequen les restriccions veiem que hi ha una demanda subjacent per viatjar", afirmava Javier Gándara, el director general a Espanya de la companyia.

Recuperar les connexions internacionals

Mentre el sector confia recuperar bona part dels vols domèstics i europeus aquest estiu, la situació per als vols intercontinentals és molt diferent. Després de l'embat de la crisi sanitària, el Prat ha passat a oferir només 16 rutes de llarg radi a 13 destinacions, malgrat que aquest 2021 ha arrencat amb la reactivació de connexions estratègiques per als viatges de negocis com Singapur, Miami o Marràqueix.

stats