MOTOR
Economia 25/01/2014

Les ajudes públiques sostenen el sector de l'automòbil

L'Estat aprova el cinquè pla PIVE, amb el qual el sector espera augmentar les vendes un 10% aquest any

Xavier Alegret
3 min
UN 2014 POSITIU L'any passat les vendes de cotxes nous van créixer un 3,3% a Espanya i un 7,8% a Catalunya. El sector espera que aquest 2014, gràcies a la continuïtat de les ajudes, les matriculacions pugin més d'un 10%, fins als 800.000 cotxes a l'Estat.

Barcelona.El sector de l'automòbil agafa aire. Més de trenta dies després que s'esgotés el pla PIVE 4, el consell de ministres va aprovar ahir el reial decret i el reglament per a l'articulació de les ajudes del PIVE 5. El govern espanyol no va canviar la configuració de l'ajuda, que és de 2.000 euros -dels quals la marca n'aporta 1.000 i l'Estat 1.000 més- per comprar un cotxe nou si a canvi se n'entrega un de més de deu anys. Però la dotació pressupostària sí que ha variat: el cinquè pla d'aquest estil que s'impulsa en setze mesos serà el que tindrà una partida més important i s'hi destinaran 175 milions d'euros, amb els quals s'incentivarà la compra de 175.000 cotxes. De tots els plans PIVE, només el segon s'hi havia acostat, amb 150 milions.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Aquest pla, que el sector esperava des del desembre, entrarà en vigor de manera "immediata" i durarà quinze mesos o fins que s'esgotin les ajudes, va anunciar ahir Soraya Sáenz de Santamaría. La vicepresidenta espanyola va destacar el suport del govern al sector de l'automòbil, que està "en auge", va assegurar. Segons els càlculs de l'executiu espanyol, els quatre plans anteriors han permès mantenir o generar 10.000 llocs de treball, i amb el cinquè se n'hi sumaran 4.500 més. Fins ara, a través dels quatre primers plans PIVE, s'ha ajudat a vendre prop de 365.000 vehicles, amb una despesa per a l'Estat de 365 milions d'euros. No obstant, el sector calcula que, per cada euro que inverteix l'Estat en incentius al sector de l'automòbil, l'administració té un retorn de quatre euros a través d'impostos, especialment de l'IVA.

El ministeri d'Indústria va destacar ahir en un comunicat els beneficis mediambientals dels plans d'ajut a la compra de cotxes. Sumant els cinc plans, és a dir, amb una xifra de 540.000 cotxes venuts, estima que s'estalviaran 187 milions de litres de combustible i s'emetran 387.000 tones de CO menys a l'atmosfera. La causa és que es retira un cotxe de més de deu anys i se'n posa en circulació un de nou, que acostuma a consumir menys que l'antic i té menys emissions contaminants.

Un impuls

El sector de l'automòbil va celebrar ahir l'aprovació del PIVE 5, tant pel fet que suposa la continuïtat dels ajuts com per l'increment en la dotació. Acostumats a esgotar els últims plans ràpidament -menys de tres mesos el PIVE 3 i un mes i mig el PIVE 4-, els 175 milions del PIVE 5 els fa albirar un període més llarg de millora i recuperació.

Joan Blancafort, secretari general del Gremi del Motor, va valorar positivament el pla i va subratllar que "impulsa l'activitat econòmica" en el sector. El daltabaix de les vendes durant la crisi "ha provocat una caiguda de l'ocupació molt important i hem perdut un 20% de les empreses", concessionaris o agents de venda, de Catalunya. A més de ser "un revulsiu molt important per al sector", Blancafort va destacar que fa incrementar els ingressos tributaris de les administracions i, a més, va subratllar beneficis a vegades no tan apreciats: "Rejoveneixen el parc de vehicles, i això afavoreix l'eficiència energètica, perquè els cotxes nous gasten menys, i la seguretat vial", perquè incorporen més elements de seguretat tant activa com passiva.

Unànimement, les associacions espanyoles del sector també van aplaudir el nou pla. La patronal de concessionaris Faconauto va subratllar que retornarà la rendibilitat i l'ocupació al sector. Ganvam, també de venedors, va qualificar el pla de "baló d'oxigen". L'associació de fabricants Anfac va destacar que serà un "impuls" al rejoveniment del parc de cotxes. El sector calcula que aquest any les vendes pujaran més d'un 10%, fins a les 800.000 matriculacions a Espanya. El 2013, gairebé tot amb algun PIVE en vigor, les matriculacions van pujar un 3,3% a Espanya i un 7,8% a Catalunya.

stats