Els ajuts públics disparen un 17% la venda de cotxes el 2014

Els fabricants esperen acostar-se al milió d’unitats aquest any

L’optimisme s’ha instal·lat en el sector de l’automòbil, després de tancar l’any 2014 amb les millors xifres de vendes dels últims quatre anys. Això sí, gràcies al dopatge que suposen les ajudes per a la renovació de vehicles que es canalitzen a través del pla PIVE, que ja arriba a la sisena edició.

Però al marge de les ajudes, el cert és que el mercat de venda d’automòbils fa setze mesos seguits que augmenta. A Catalunya, l’any 2014 s’han matriculat gairebé 134.000 cotxes, una quantitat que suposa un augment del 17% respecte a l’any anterior. En el conjunt de l’Estat, el nombre de les matriculacions ha pujat a 855.308 unitats, amb un augment del 18,4% respecte a l’any anterior. S’acosta a les xifres del 2010, quan es van matricular 982.015 automòbils. L’any següent van ser 808.100 (gairebé 50.000 menys que el 2014), i l’any 2012 es va tocar mínims, amb 699.589 unitats. La recuperació es va iniciar l’any 2013, amb 722.703 matriculacions.

El sector creu que el 2015 serà millor i veu assolible l’objectiu d’arribar a gairebé el milió d’unitats, un fet que no passa des de l’any 2008. Les claus, segons la patronal dels fabricants Anfac, són que el 2015, a més de les ajudes del pla PIVE, els consumidors tindran més marge disponible gràcies a la rebaixa de l’impost de la renda i la millora general de l’economia. Uns factors que s’afegiran a l’esforç comercial de les marques per acostar-se a l’objectiu del milió d’unitats. Tot i això, el sector ho veu amb prudència. Segons Anfac, el més probable és que el 2015 es venguin uns 960.000 automòbils, i només serà possible arribar al milió si el pla PIVE s’allarga durant tot l’any, segons el director de comunicació de la patronal, David Barrientos.

Els propietaris dels concessionaris són més prudents i tenen una previsió de vendes d’unes 940.000 unitats. El president de Ganvam -associació del sector-, Juan Antonio Sánchez Torres, creu que tot i els creixements de dos dígits en les vendes el 2014 i el 2015, la xifra mítica del milió no s’aconseguirà fins al 2016 i llavors, diu, es podrà parlar d’una normalització del sector. Jaume Roura, president de Faconauto -l’altra patronal de concessionaris- creu que les vendes el 2014 no haurien anat tan bé sense el pla PIVE i l’esforç tant de marques com de venedors, que han convertit el mercat espanyol en el més competitiu d’Europa amb un descompte mitjà de 4.200 euros per vehicle, una quantitat que suposa un 64% més que la mitjana de la resta d’Europa.

Lleida creix més

Catalunya ocupa el segon lloc en el rànquing de l’Estat en nombre de matriculacions, amb 133.945 l’any 2014, només superada per les 267.336 de la comunitat de Madrid, que acapara el doble de quota de mercat respecte a Catalunya, ja que allà es matriculen un 31,3% dels automòbils, mentre que a Catalunya són un 15,7%.

En nombres absoluts, la demarcació de Barcelona lidera el mercat català, amb 105.152 matriculacions, la qual cosa suposa un augment d’un 17,2% respecte al 2013. Però on més creixen les vendes és a Lleida, un 22,69%, amb 5.181 matriculacions. A Tarragona les vendes van pujar a 11.523 unitats, amb un creixement d’un 16,72%, mentre que a la demarcació de Girona l’augment va ser d’un 13,2%, fins a les 12.089 unitats.

Més continguts de