Automoció

El benefici de Seat es desploma el primer trimestre

Els aranzels al Cupra Tavascan, que es fabrica a la Xina, passen factura als resultats de la companyia

Cupra Tavascan: un SUV elèctric i esportiu amb nom català
ARA
30/04/2025
2 min

BarcelonaSeat va tancar el primer trimestre de l'any amb un resultat operatiu de 5 milions d'euros, cosa que suposa un 97,7 % menys que en el mateix període del 2024, quan va ser de 226 milions, una caiguda que el grup atribueix a diverses causes. Segons que es desprèn dels comptes del grup Volkswagen, publicats aquest dimecres, la companyia de Martorell, que inclou les marques Seat i Cupra, va augmentar els seus ingressos en un 2,4%, fins als 3.895 milions, encara que les vendes van caure un 3,65%, fins als 158.000 vehicles, incloent-hi l'Audi A1, que es produeix a la planta del Baix Llobregat.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

L'informe destaca la demanda més gran de models com el Seat León i el Cupra Born, i la bona dinàmica del Cupra Terramar i l'elèctric Cupra Tavascan. Seat es troba actualment en un moment d'impàs, atès que a finals de març Wayne Griffiths va anunciar per sorpresa que deixava la direcció de Seat i des de llavors Markus Haupt n'ha assumit la direcció interina.

Seat està pendent actualment dels aranzels europeus imposats al Cupra Tavascan, el vehicle elèctric que la companyia produeix a la Xina, i els efectes d'aquesta decisió sobre la producció a la planta de Martorell. Aquests aranzels de la UE a la importació del Cupra Tavascan sumen actualment un 30,7%, dels quals un 10% ja estava previst anteriorment i un 20,7% s'ha fixat de forma addicional. En la presentació dels seus resultats del 2024, Seat ja va alertar que els aranzels havien penalitzat la seva rendibilitat.

Cauen els guanys de Volkswagen

El grup automobilístic Volkswagen, per la seva banda, va obtenir un benefici net atribuït de 1.831 milions d'euros el primer trimestre, un 43,4% menys que en els mateixos mesos del 2024, per extraordinaris i pels pitjors resultats a la Xina. El consorci —al qual pertanyen marques com Volkswagen, Skoda, Seat, Cupra, Porsche i Audi— va reduir en el primer trimestre el benefici operatiu un 37%, fins a gairebé 2.900 milions d'euros, per uns extraordinaris negatius de 1.100 milions d'euros.

Aquesta suma són principalment les provisions de 600 milions d'euros en relació amb la regulació d'emissions de CO2 a Europa i de 200 milions d'euros per a la reestructuració en la seva filial de programari Cariad. A més, el grup ha reservat 300 milions d'euros més per a ajustos en les reserves relacionades amb la manipulació de les emissions en vehicles amb motor dièsel, i també per a despeses per possibles ajustos de valor dels vehicles en transport a causa dels aranzels aplicats pels EUA a principis d'abril. La facturació va augmentar un 2,8% entre el gener i el març, fins a 77.558 milions d'euros.

stats