Transport
Economia Automoció 14/02/2023

Brussel·les posa la contaminació d'autobusos i camions en el punt de mira

La Comissió Europea vol que els nous vehicles pesants emetin un 90% menys de CO₂ el 2040

2 min
Cues de trànsit a la M8 de Livingston, Escòcia, en una imatge d'arxiu

Brussel·lesLa Comissió Europea vol obligar que tots els nous vehicles pesants, com camions, autobusos o tràilers, a partir del 2040 hagin d'emetre un 90% menys de diòxid de carboni (CO₂) respecte del que emetien el 2019. I, abans, ja hauran d'anar reduint els índexs d'emissions de manera progressiva: el 2030 ho hauran de fer en un 45% i el 2035 en un 65%. Segons ha explicat el vicepresident de la Comissió Europea, Frans Timmermans, no es vol imposar una reducció del 100% de l'emissió de CO₂ perquè hi ha situacions "excepcionals" en què Brussel·les creu que tècnicament encara "s'ha d'oferir la possibilitat" d'utilitzar motors dièsel. "Hi ha condicions que dificulten la conducció, per exemple les gelades o els grans pendents. També les baixes temperatures fan que les bateries elèctriques durin menys", ha justificat Timmermans.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Pel que fa concretament als autobusos de ciutat, Brussel·les sí que pretén que tots els que es venguin nous a partir del 2030 no emetin gens de CO₂. "És més fàcil organitzar-ne la recàrrega. Les distàncies que recorren són més curtes i tenen moltes pauses, per exemple a la nit", ha posat d'exemple Timmermans. D'altra banda, l'executiu comunitari tampoc no ha volgut acabar de manera absoluta amb tots els autobusos dièsel "per no debilitar encara més el transport públic a les zones rurals".

Aquesta iniciativa, que està inclosa en el paquet de mesures Fit for 55 contra el canvi climàtic i encara ha de passar pel Consell i el Parlament Europeu, vol ser un pas endavant important cap a l'objectiu de reduir un 55% les emissions de gasos d'efecte hivernacle de la Unió Europea el 2030. "Aquest tipus de vehicles són els responsables de més del 6% del total dels gasos d'efecte hivernacle i de més del 25% d'aquests gasos del que emet el transport per carretera", ha recordat Timmermans.

Prohibida la venda de cotxes de gasolina i dièsel a partir del 2035

El Parlament Europeu ha donat el vistiplau –340 vots a favor, 279 en contra i 21 abstencions– a la prohibició de vendre vehicles de gasolina i dièsel a partir del 2035. També, com a pas previ, el 2030 les emissions de CO₂ dels turismes nous s'hauran de reduir en un 55% i de furgonetes en un 50%. D'altra banda, la Comissió Europea també presentarà el 2025 una nova metodologia per avaluar i controlar els nivells de contaminació dels vehicles durant tot el seu cicle de vida per garantir que es compleixen els objectius de reducció d'emissions de CO₂.

Tanmateix, la mesura no afectarà tots els fabricants per igual. Les marques que produeixin menys de 10.000 unitats a l'any, que solen ser automòbils de luxe, podran continuar gairebé durant un any més –fins a finals del 2035– fabricant cotxes de dièsel i gasolina. Pel que fa a les empreses que n'industrialitzen menys de mil, en queden exonerades de manera total i permanent.

stats