Sánchez fa cas a la indústria: 400 M€ en ajudes directes a la compra del cotxe elèctric el 2026
El govern espanyol, no les comunitats autònomes, gestionarà el fons "per garantir més velocitat" en el cobrament
Madrid / BarcelonaEntre acusacions de bloqueig de la legislatura, Pedro Sánchez ha anunciat un paquet de mesures per promoure el vehicle elèctric. L'objectiu és clar: que el 2035 ja no es venguin vehicles de combustió. Fent-se ressò de les demandes del sector, el president del govern espanyol ha anunciat una nova línia d'ajudes, que seran directes, dotada amb 400 milions d'euros per comprar vehicles elèctrics el 2026.
A diferència de convocatòries anteriors, l'executiu de l'Estat gestionarà directament els fons –fins ara ho havien fet les comunitats autònomes–. El motiu d'aquest canvi, segons Sánchez, és respondre als "laments" i "demandes legítimes del sector". "Volem garantir més velocitat i també l'homogeneïtat en la gestió de les ajudes i que els pagaments arribin a les butxaques de les famílies quan realment ho necessiten", ha dit el cap de l'executiu.
El desplegament d'anteriors programes, com el Moves III, ha generat maldecaps a molts usuaris pel fet que té un temps d'espera del voltant d'un any i mig entre la compra del vehicle i el cobrament de les ajudes. El de l'any vinent, anomenat Auto+, no serà l'únic que buscarà promoure l'electrificació. Sánchez també ha anunciat un altre fons (Moves Corredores) de 300 milions d'euros per desplegar la infraestructura de punts de recàrrega "en les denominades zones ombra", és a dir, les carreteres on encara no n'hi ha. "També reduirem els tràmits per a les llicències", ha avançat el president espanyol. Sánchez ha reivindicat, però, el progrés fet fins ara en el mapa de recàrrega pública, que ja ascendeix a 40.000 punts.
Finalment, Sánchez ha fet un tercer anunci: la dotació també de cara al 2026 de 580 milions d'euros més per al PERTE del vehicle elèctric i connectat. El cap de l'executiu ha fet aquests anuncis, que ascendeixen a un total de 1.280 milions d'euros de cara a l'any vinent, durant la presentació del Pla Auto 2030, més ampli (amb 25 mesures en cinc eixos), pensat per als pròxims cinc anys per impulsar la indústria automobilística i fet de bracet dels fabricants representats a través de la patronal Anfac. L'objectiu de cara al 2035 és que la quota de models electrificats a Espanya passi del 12% del 2023 al 95%, i que en vendes passi del 10% al 100%.
"Estem davant un repte majúscul. Tenim el desafiament de transformar la indústria més gran del nostre país, que aporta el 10% del PIB i genera més de 2 milions de llocs de treball directes i indirectes, en territoris on és aquesta indústria la que dona ocupació, futur i cohesió social i territorial", ha ressaltat el president del Govern, Pedro Sánchez.
Alegria entre les patronals
Aquest pla, segons ha destacat el president de la patronal de fabricants Anfac, Josep Maria Recasens, representa una fita "històrica", ja que compta amb la participació de tot el sector, des de les administracions públiques fins a les privades. "No es fa contra ningú, es fa amb tothom. El futur no espera, es construeix conjuntament", ha afirmat. "És un pla horitzontal, integral, i que s'ha elaborat en estreta col·laboració i diàleg amb el sector privat perquè és un pla de país molt consistent", ha afegit Sánchez.
També la Generalitat ha rebut bé aquest pla. El secretari general d'Empresa i Treball, Pol Gibert, ha participat en l'acte de presentació del pla a Madrid i, en una taula rodona, ha explicat que el sector de l'automoció de Catalunya establirà "les sinergies necessàries" amb la proposta de l'executiu espanyol per potenciar el Pla d'Impuls al Vehicle Elèctric que la Generalitat va aprovar el mes de febrer passat.
Segons dades d'Anfac, entre gener i novembre d'aquest any, Catalunya va sumar 123.940 matriculacions de turismes, un 13,6% interanual més. Pel que fa als vehicles electrificats en l'acumulat de l'any, es van incrementar un 81,58%, fins als 29.957. Per a Gibert, dades com aquestes mostren la "bona tendència en la penetració del vehicle electrificat al llarg del 2025".
Gibert també ha volgut destacar algunes actuacions que la Generalitat ha impulsat en aquest àmbit, com un inventari de les 350 empreses proveïdores de components per a vehicle instal·lades a Catalunya que permet saber quins productes i quines empreses que els fabriquen poden quedar fora de mercat o perdre la senda de la competitivitat.
Objectius
El pla té tres objectius, d'índole econòmica, de sostenibilitat i d'autonomia estratègica, "per començar a no dependre tot de fora" i per aconseguir les zero emissions de CO₂ de cara al 2035, tal com estipula actualment la Unió Europea. "Està en joc el pes, la potència i la possibilitat de tracció del sector de l'automòbil a Espanya. Aquest sector representa el 10% del PIB a Espanya, genera inversió i ocupació de qualitat i això volem protegir", ha subratllat Recasens. "Estem en plena transició i som conscients que ens juguem moltíssim en el present i el futur d'aquest sector", ha expressat, per part seva, el ministre d'Indústria i Turisme, Jordi Hereu.
La vicepresidenta tercera del govern, Sara Aagesen, ha fet valdre els més de "2.400 milions d'euros en ajudes, això sense incloure el Perte VEC", impulsats en els últims set anys des de l'executiu espanyol entre els Planes Moves i Perte VEC, mitjançant els quals s'han engegat "més de 340.000 accions". Aegesen també ha posat el valor al mapa REVE creat fa uns mesos en què es proporciona "més de 40.000 punts de recàrrega amb informació dinàmica disponible a tots i cadascun dels usuaris", amb disponibilitat de trobar un punt de càrrega per cada 50 quilòmetres.