Banca

La Generalitat adjudica a CaixaBank i Caixa Enginyers la gestió de les sucursals mòbils de la banca

Entre les dues entitats donaran servei a un total de 503 municipis catalans que no disposen d'oficina bancària

3 min
D’esquerra a dreta, Juanjo Llopis, sots-director general i director de l’Àrea de Negoci i Serveis al Soci de Caixa d’Enginyers; Joan Cavallé, director general de Caixa d’Enginyers; Natàlia Mas, Consellera d'Economia i Hisenda; Patrícia Trillo, directora del Centre d’Institucions DT Barcelona de CaixaBank i Joaquim Macia Viladomat, director Centre Institucions DT Catalunya de CaixaBank.

AlpensLa consellera d'Economia, Natàlia Mas Guix, ha anunciat aquest dilluns que seran CaixaBank i Caixa d'Enginyers les entitats que gestionaran el servei de banca mòbil amb el qual el Govern vol portar els serveis bancaris a tots els municipis de Catalunya que no disposen de cap sucursal bancària. Aquest és el cas d'Alpens (Lluçanès), un poble de poc més de 270 habitants que ha estat aquest dilluns l'escenari de l'anunci de la Generalitat. A l'esdeveniment hi han assistit també l'alcalde d'Alpens, Toni Prat, i representants de les dues entitats.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Al concurs convocat pel Govern hi van presentar les seves ofertes dues entitats: CaixaBank i Caixa d'Enginyers. CaixaBank es va presentar als cinc lots del concurs, mentre que Caixa d'Enginyers només a tres. El concurs es va convocar el passat mes de novembre amb l'objectiu de dotar d'oficines mòbils els 503 municipis que no disposen de sucursal bancària i on viuen més de 300.000 persones. L'objectiu és que aquestes localitats tinguin una oficina de serveis bancaris dues vegades al mes. D'aquesta manera, i segons ha anunciat Mas Guix, CaixaBank donarà aquest servei als 503 municipis i Caixa Enginyers a 313.

Aquestes oficines bancàries mòbils permetran als clients retirar i ingressar diners en efectiu, domiciliar el pagament dels rebuts i els tributs als comptes bancaris, consultar moviments i saldos i aconseguir extractes de comptes bancaris. També prestaran assessorament financer en la gestió dels comptes i en altres productes bancaris i financers.

En paraules de la consellera d'Economia, Natàlia Mas, "es vol garantir que en els pròxims mesos tots els municipis de Catalunya tinguin serveis bancaris a disposició", ha assegurat. "L'objectiu és assolir que tothom que viu en pobles rurals a Catalunya tingui una vida digna", cosa que passa també per l'opció de tenir serveis financers de manera física. De fet, la consellera ha recordat que "en els darrers quinze anys a Catalunya hi ha hagut una reducció del 74% d'oficines bancàries, comparat amb la reducció del 40% de mitjana arreu de la Unió Europea".

Calendari i terminis

Les entitats guanyadores hauran de prestar tots aquests serveis en un màxim de nou mesos a partir de la data de formalització, de manera que es preveu que les primeres entrin en funcionament a partir del setembre del 2024. D'aquesta manera, el servei haurà d'estar operatiu al complet el desembre del 2024.

El contracte, de dos anys i prorrogable a dos més, s'ha adjudicat per un import de 990.000 euros anuals. El cost del servei, però, serà compartit per la Generalitat i les dues entitats. Segons la consellera, el cost públic d'aquest projecte serà d'uns 900.000 euros anuals –menys de 3 euros l'any per persona– i cobrirà el servei de vehicle; les entitats cobriran els costos laborals que els comporti.

De fet, les entitats bancàries hauran d'adaptar els vehicles i instal·lar-hi un caixer automàtic, desenvolupar el programari necessari, mantenir els equips i sistemes i aportar els mitjans humans per prestar el servei, amb un mínim de dues persones per a cada lot de comarques: un tècnic en banca i una persona que faci de vigilant de seguretat.

Requisits del servei

Les rutes i els horaris també seran responsabilitat de les entitats, amb l'obligació d'estar-se un mínim de 30 minuts en els municipis de fins a 250 habitants i no menys d'una hora en els de més de 250. El servei el prestaran dues entitats que, de manera alterna, aniran cada quinze dies als municipis en què operin les dues, i un cop al mes als lots on només doni servei una entitat. "Volem assegurar que tots els veïns de cada poble poden tenir accés als mateixos productes i serveis que des de qualsevol oficina física", ha asseverat la titular d'Economia.

Des del 2008, a Catalunya han desaparegut tres de cada quatre oficines bancàries. Concretament, han passat de 8.105 a 2.194 a finals del 2022, i això suposa una reducció del 73%, segons dades del Banc d'Espanya. L'ARA ha analitzat a fons aquesta despoblació bancària amb un interactiu publicat recentment.

stats