Economia 18/02/2021

Bon Preu trenca les negociacions amb Eroski per la compra de Caprabo

La cadena osonenca addueix un desacord pel preu i el plantejament de l'operació

2 min
Un supermercat de Caprabo, en una imatge d'arxiu.

Les negociacions entre el grup Bon Preu i Eroski per a una possible compra de Caprabo s'han acabat sense acord. En un comunicat emès aquest dijous per Bon Preu, la companyia presidida per Joan Font ha anunciat que no continuarà les converses amb el grup cooperatiu basc per adquirir la històrica marca de supermercats catalana, que forma part del conglomerat d'Eroski des del 2007.

"El Grup Bon Preu ha decidit donar per finalitzada sense acord la negociació per Caprabo. Les converses dels últims mesos amb el Grup Eroski en relació a una possible operació han conclòs sense èxit", ha indicat l'empresa osonenca. Segons el comunicat, "els principals motius d’aquesta decisió han estat la disparitat de criteris sobre el plantejament de l’operació i el desacord en les expectatives econòmiques entre les parts".

Les dificultats financeres del Grup Eroski –integrat dins de Mondragón, la cooperativa més gran d'Espanya– feien que Caprabo fos un candidat ideal per vendre i injectar liquiditat als comptes, tot i que l'empresa mai havia arribat a admetre que estigués a la venda. El grup basc té un deute de més de 1.300 milions d'euros amb diverses entitats financeres que va refinançar el 2019, i bancs com el Sabadell i el Santander s'han venut els crèdits a diversos fons d'inversió.

Caprabo, que durant anys va ser un dels supermercats líders de Catalunya, ha perdut ingressos de manera constant durant anys. Per exemple, el 2019 la filial d'Eroski va facturar 790 milions d'euros, mentre que el 2008 havia venut quasi 2.200 milions.

La compra de Caprabo havia tingut diversos candidats, amb Bon Preu a la recta final un cop descartats fons d'inversió i altres grups de distribució, com ha anat avançant l'ARA. Només Carrefour es mantenia en la cursa per adquirir la marca catalana. Les negociacions entre Eroski i l'empresa de Joan Font havien arribat a finals del 2020 a la fase de due diligence, és a dir, quan es fa una auditoria a fons de Caprabo necessària abans de tancar l'operació de compravenda.

Increment de la facturació

A banda del trencament de les converses, Bon Preu també ha anunciat que tancarà l'exercici 2020 (l'empresa el tanca el 28 de febrer) amb una facturació de 1.620 milions d'euros, un 9% més que els 1.485 milions del 2019. El grup invertirà durant el 2021 un total de 145 milions d'euros que destinarà a l'obertura d'onze nous establiments a Catalunya, entre les dues marques –Bon Preu i Esclat– que opera la companyia.

stats