Taxa turística

Catalunya doblarà la taxa turística i apujarà impostos als grans tenidors

El Govern pacta amb els comuns gravar al 20% la compra d'edificis sencers

Uns turistes a Barcelona en una imatge d’arxiu.

BarcelonaCatalunya doblarà la taxa turística i destinarà un 25% dels seus ingressos a combatre la crisi de l'habitatge. Així ho han acordat el Govern i els comuns en el marc d'un nou paquet de mesures fiscals per fer front a l'impacte del turisme i combatre l'especulació immobiliària. L'augment de l'import s'aplicarà a tots els establiments –dels hostals als hotels de totes les categories, pisos turístics o creuers– i s'habilitarà tots els ajuntaments de Catalunya perquè puguin establir un recàrrec de fins a quatre euros sobre la taxa, cosa que fins ara només podia fer Barcelona. Així ho han explicat en roda de premsa la consellera d'Economia i Finances, Alícia Romero, i la líder dels comuns al Parlament, Jéssica Albiach. L'anunci ha aixecat polseguera dins el sector, però totes dues han defensat fer pagar més els turistes per injectar recursos als serveis públics. "És de justícia", ha reblat la consellera. Amb aquests canvis, la Generalitat preveu ingressar fins a 100 milions d'euros més.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

No és l'única mesura que el Govern i els comuns han acordat aquest dijous en matèria d'habitatge. De la reunió entre Romero i Albiach, també n'ha sortit un acord per modificar l'impost sobre transmissions patrimonials amb l'objectiu que els compradors de pisos de més de 900.000 euros i grans tenidors tributin més que la resta. Així, es crearà un nou tipus impositiu del 12% per als pisos d'entre 900.000 euros i 1,5 milions, i del 13% per als que tinguin un valor superior als 1,5 milions d'euros. Els grans tenidors que adquireixin immobles hauran de pagar un 20% (fins ara pagaven un 10%) per tal d'afavorir la contenció de preus. A més, qui adquireixi un edifici sencer pagarà un nou tipus del 20%, una mesura pensada per casos com el de la casa Orsola. Albiach n'ha tret pit: "Cada pas que estem fent va en la bona direcció de fer que les cases siguin un dret i no un negoci".

El paquet de mesures fiscals inclou eliminar les bonificacions per a empreses immobiliàries en l'impost sobre transmissions patrimonials i també incorpora un tipus reduït del 5% per a víctimes de violència de gènere que comprin un habitatge per viure-hi. En total, la Generalitat preveu recaptar uns 200 milions d'euros addicionals amb aquestes modificacions, que s'aprovaran en un decret llei que el Parlament haurà de convalidar. A més dels comuns, el Govern anirà a buscar ERC per aprovar-lo. Romero ha assegurat que els republicans coneixen "perfectament" el contingut de l'acord d'aquest dijous, donant a entendre que compten amb els seus vots. Durant la roda de premsa per anunciar els acords, Romero i Albiach han exhibit plena sintonia en fiscalitat i habitatge, qüestions que en la passada legislatura havien marcat algunes distàncies entre els seus partits.

Pel que fa als recursos extres que la Generalitat preveu recaptar, s'haurien d'incorporar als pressupostos prorrogats de 2023 per via del decret de suplement de crèdit en què treballa el Govern. De moment, i a l'espera de lligar els suports al Parlament d'ERC i comuns, encara no té data de presentació.

Impacte a Barcelona

La pujada de la taxa turística tindrà un impacte especial en el cas de Barcelona [vegeu taula]. La taxa és diferent en funció del tipus d'establiment, però si agafem el més car –els hotels de cinc estrelles– arriba fins als 3,5 euros. L'ajuntament hi pot sumar un recàrrec municipal de quatre euros, de manera que els visitants que s'allotgen a la ciutat ara paguen 7,5 euros. Amb els nous preus de la taxa passaran a pagar fins a 11 euros per persona i nit, i el preu encara podria incrementar-se perquè el pacte assolit a Barcelona entre el PSC i ERC permet ampliar el recàrrec dels 4 euros actuals fins als 8. De manera que els turistes podrien arribar a pagar fins a 15 euros per nit a la capital catalana.

Així quedarà la taxa turística
En blau, els valors amb la nova tarifa general

Tanmateix, no queda clar que el govern municipal opti per doblar el recàrrec. Tant l'alcalde, Jaume Collboni, com el tinent d'alcalde Jordi Valls, del qual depèn la gestió turística de la ciutat, sempre han subratllat que tenir marge per créixer fins als vuit euros de recàrrec no significa que hagi de ser així. Un cop la llei sigui aprovada, l'Ajuntament estudiarà com modifica l'actual recàrrec, quines tarifes aplica i en quins casos.

Pel que fa als ingressos obtinguts directament de la taxa –que es reparteixen 50% entre la Generalitat i 50% entre els municipis– l'acord dona més marge als ajuntaments perquè decideixin a què ho dediquen. Si fins ara el fons era finalista i s'havia de reinvertir en aspectes relacionats amb el turisme, ara els ajuntaments podran optar per destinar-ho a habitatge, promoció econòmica o dinamització cultural. Pel que fa al 50% que es queda la Generalitat, un 25% serà per habitatge i l'altre 25%, per promoció turística.

Rebuig frontal dels hotelers: "És una aberració"

El Gremi d'Hotels de Barcelona s'ha afanyat a criticar la mesura, amb la qual –asseguren– la capital catalana se situarà al capdamunt de les ciutats europees amb la taxa turística més elevada. En un comunicat, els hotelers consideren que augmentar l'import recaptat contribueix a "l'asfíxia fiscal" del sector i amenaça la seva "competitivitat": "[El sector] no està disposat a seguir sent la font constant de finançament per a les administracions", afirma l'organització en un comunicat.

En declaracions a Ser Catalunya, que ha avançat la notícia, l'hoteler i membre del Gremi Joan Gaspart ha arribat a qualificar d'"aberració" l'augment de la taxa turística i ha parlat d'una "falta de sentit comú" del Govern. L'empresari ha anat un pas més enllà i ha avançat que la mesura obligarà els hotelers a abaixar preus per mantenir els marges de benefici i que les "conseqüències" les pagaran els treballadors i els seus salaris. "No dic que s'hagin d'abaixar sous, però lògicament si a una empresa li apugen els costos, quan s'hagi de negociar el seu augment de sou...", ha suggerit, per afegir que "la Generalitat n'hauria de ser conscient".

stats