Publicitat
Publicitat

La crisi aprima les desigualtats en el consum entre rics i pobres

Les llars "més afavorides" van reduir la despesa en un 17% respecte al 8% de les més desafavorides

És evident que els anys de recessió han fet augmentar la bretxa entre els ingressos de les llars més riques i les més pobres. No obstant, la crisi sí que ha aconseguit reduir una altra desigualtat: la del consum. Segons un informe de BBVA Research, entre el 2007 i el 2015 la despesa de les famílies "més afavorides" es va reduir en un 17,2%, mentre que les més desafavorides ho van fer en un 7,6%. Així doncs, segons els indicadors utilitzats per l'estudi en aquests anys la diferència en el consum entre rics i pobres ha caigut gairebé un 10%.

Què explica aquesta evolució? L'informe apunta a factors com la reunificació familiar les llars amb més dificultats han acollit més membres per sumar ingressos o mantenen els majors de 18 anys sota el paraigua familiar, la millora relativa en el nivell educatiu de les famílies més desafavorides o l'increment de la proporció de famílies liderades per dones a les llars amb més ingressos.

Tot i així, BBVA Research també recorda que alguns d'aquests factors tenen efectes temporals i, per tant, es podrien revertir amb el temps i en funció que avanci la recuperació econòmica. De fet, la desigualtat sí que ha augmentat en els ingressos: les llars més riques només van reduir-los en un 6,5% entre el 2007 i el 2015, mentre que les més pobres ho van fer en un 12,2%.

La reducció d'aquesta desigualtat també s'explica perquè les famílies amb més ingressos han reduït la despesa en els anomenats béns durables –és a dir, productes com la roba, els vehicles o l'electrònica–, que suposen la principal partida per als més afavorits, però també són la més senzilla de reduir quan toca ajustar el consum.

En aquest sentit, apunta que la reducció en el consum dels rics es pot explicar per un fenomen d'estalvi, en què s'ha optat per reduir despeses i apostar per inversions financeres a llarg termini. També aquestes llars han reduït la seva mida i el seu nombre de membres durant la crisi i, per tant, han passat a consumir menys.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT