INFRAESTRUCTURES
Economia 23/04/2018

Les grans empreses de seguretat renuncien a l’aeroport del Prat

Asseguren que les condicions fixades l’estiu passat són massa exigents

Xavier Grau
3 min
La vaga d’Eulen de l’any passat al Prat va provocar llargues cues. El conflicte es va saldar amb unes noves condicions que ara les grans empreses rebutgen.

BarcelonaEls controls de seguretat de l’aeroport del Prat es van convertir l’estiu passat en un suplici per als viatgers, amb les llargues cues provocades per les vagues dels treballadors de l’empresa de multiserveis Eulen, que n’eren els encarregats. La mobilització va acabar amb un laude arbitral que millorava les condicions d’aquests empleats. Però el contracte s’acaba al mes de juny i Eulen ha renunciat a presentar-se al nou concurs, pels dubtes sobre si podrà mantenir les condicions pactades i arriscar-se a un nou conflicte dels treballadors dels filtres de seguretat, que se sumaria a la vaga anunciada de controladors del Prat, que està previst que comenci a finals de juny.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Les grans empreses del sector, Eulen, Prosegur i Securitas, han renunciat al concurs del Prat. La presidenta d’Eulen, María José Álvarez, va explicar fa un parell de setmanes la seva renúncia: les condicions proposades no asseguren la prestació d’un servei “seriós”. Va ser fins i tot dura amb les condicions del concurs convocat per Aena, que gestiona l’aeroport, assegurant que les companyies com la seva “no són ONG” i han d’obtenir uns resultats que els permetin sobreviure.

També algun sector dels treballadors ha expressat dubtes sobre la situació que es pot crear al Prat a l’estiu, quan el servei canviï de mans. L’exassessor del comitè de vaga d’Eulen, Juan Carlos Giménez, va expressar en un comunicat que la renúncia de les grans empreses obre les portes a companyies “de menys capacitat” que estan lligades de mans pel laude del conflicte de l’estiu passat, fet que assegura que pot obrir la porta a nous conflictes. Tres exmembres del comitè de vaga van assegurar a l’ACN que no s’ha de crear alarma perquè la resolució arbitral és d’obligat compliment.

El laude és el motiu pel qual Eulen no s’ha presentat al concurs, segons la seva presidenta. María José Álvarez, que va qualificar de “polititzada” la vaga de l’estiu passat, va assegurar que la resolució arbitral encareix els costos amb coses “incomprensibles”, com haver de pagar un plus de radioscòpia a tota la plantilla, siguin o no treballadors d’aquesta unitat.

Els controls de seguretat del Prat van sortir a concurs al març per 41,41 milions d’euros, una xifra que és 17,8 milions superior a la de l’anterior concurs, del 2016, que era de 23,6 milions d’euros.

Aena defensa que el preu de sortida és suficient per atendre els compromisos amb els treballadors sense problemes. Segons el president de la companyia, Jaime García-Legaz, l’augment de la dotació permetrà “pagar totes les condicions salarials pactades amb els sindicats fa uns mesos”.

García-Legaz es va referir al tema després de la junta d’accionistes de la companyia, cotitzada però controlada en la seva majoria per l’Estat. Segons va dir, el nou concurs és per “uns imports que creixen en un volum molt important” i s’han adaptat a la situació. “Aquest tipus de serveis han de tenir la dotació que sigui necessària i en això no apurarem ni un cèntim, perquè no estaríem oferint la qualitat que es mereixen els passatgers”, va dir el president d’Aena. Fins ara, Eulen, Prosegur i ICTS acaparen el 94% del control de passatgers i equipatges a tota la xarxa d’Aena, cosa que canviarà amb el nou concurs.

El nou concurs

La setmana passada es van obrir les ofertes dels contractes dels filtres de seguretat del Prat. L’empresa més ben situada és la balear Trablisa, que va presentar una oferta de 41,21 milions, un 0,5% per sota del preu de licitació. La segona és Ilunion, que no va presentar cap rebaixa, mentre que Abydos va quedar exclosa, segons consta en la pàgina de contractació d’Aena.

Al Prat hi havia un altre concurs en joc, el de les rondes i equipatges, per 23,5 milions. En aquest cas, l’oferta de Sagital és un 1,5% inferior al preu de sortida i la d’Ilunion un 0,2%, mentre que Trablisa s’ha mantingut en el preu de sortida i Ombuds n’ha quedat fora.

stats