Les claus d’un engany a escala global en la indústria de l’automòbil

El cas obre un debat sobre els controls d’emissions

Fa tot just una setmana, les autoritats mediambientals de Califòrnia van fer saltar les alarmes pel que ha acabat sent una conducta fraudulenta del principal fabricant de cotxes del món, el grup alemany Volkswagen. L’empresa ha reconegut haver trucat motors dièsel perquè amaguessin unes emissions contaminants superiors a les permeses. El cas està prenent unes dimensions considerables, ja que és una de les crisis més grans a què haurà de fer front el grup.

En què ha consistit l’engany de Volkswagen?

El consorci alemany ha venut vehicles amb motors dièsel amb una manipulació que reduïa de manera enganyosa les emissions de partícules contaminants a l’atmosfera. El frau ha sigut global perquè Volkswagen reconeix que ha comercialitzat onze milions de cotxes a tot el món amb aquest software trampós. El motor, l’EA 189, es distribuïa en vehicles de les seves diferents marques, entre elles a Seat. L’empresa ha de fer públic avui el llistat de models i on s’han venut durant el període comprès entre el 2010 i el 2015.

Com burlava les inspeccions el software?

Els vehicles duien alterat el mapa electrònic que controla el funcionament de tot l’automòbil i dóna informació sobre el seu rendiment. Segons les primeres informacions, el software era capaç de detectar (a partir d’una sèrie de patrons) quan l’automòbil estava passant una prova o un test de control i donava uns resultats d’emissions satisfactoris que no es corresponien amb la realitat un cop el vehicle estava en circulació normal. Aquesta sofisticació, segons els informes de les autoritats californianes, amagava que l’automòbil tenia unes emissions 40 vegades superiors a les permeses per la legislació vigent en aquest estat.

Com puc saber si el meu dièsel està afectat?

A simple vista és impossible perquè el software estava dissenyat per burlar els controls fins i tot de la ITV. El grup Volkswagen té previst donar més explicacions durant les pròximes hores i ja ha avisat que el cost per als conductors afectats serà zero. Probablement es cridaran a revisió tots els automòbils, als quals s’haurà de desactivar aquest software o efectuar canvis en els seus motors, com van apuntar ahir fonts del sector. Per si de cas, però, l’associació de defensa dels consumidors OCU ja ha advertit als usuaris que en cap cas se’ls pot carregar un cost per arreglar aquesta anomalia als seus vehicles.

Quin és el cost que pot haver d’assumir la companyia?

És un aspecte que encara s’ha de determinar però s’intueix molt elevat. Només a Califòrnia, la sanció per l’escàndol pot arribar als 18.000 milions i els bufets d’advocats als EUA i a altres països com el Regne Unit ja treuen fum amb consultes i demandes que preparen els consumidors. A més a més, hi ha el cost per al prestigi de la marca, que ha quedat molt tocat per l’engany que suposa no només als compradors sinó també als seus inversors, i que encara s’ha de calibrar. D’entrada, els títols del grup ja han perdut un terç del seu valor en una setmana.

I el cost mediambiental?

Els cotxes trucats emetien a l’atmosfera molts més gasos contaminants dels que constaven a les fitxes d’homologació. La normativa europea regula des dels anys 90 les emissions de partícules com els òxids de nitrogen (NO) o el monòxid de carboni (CO). A primera vista, Volkswagen s’hauria saltat la normativa Euro 5, que ja ha estat substituïda per l’Euro 6, que és encara més restrictiva amb les emissions, segons explica Francesc González, president de la Societat de Tècnics d’Automoció (STA) i exdirector de la secció de motors d’Iveco Espanya. De fet, alguns experts auguren que l’escàndol pot fer reobrir el debat sobre el futur dels motors dièsel.

Si el meu cotxe és un dièsel d’un altre fabricant, m’haig de preocupar?

El cas -amb el frau admès- afecta només el consorci Volkswagen. De fet, fonts de la patronal espanyola ANFAC, de la qual formen part tots els fabricants, van afanyar-se a remarcar que això és una crisi d’una empresa i no de tot un sector. Malgrat tot, la publicació alemanya Auto Bild va acusar ahir BMW d’unes emissions més altes de les autoritzades a la UE en un dels seus models. Les investigacions que es posaran en marxa arran d’aquest cas aniran a esbrinar no només com ha pogut passar en el cas de Volkswagen sinó també si es tracta d’un cas aïllat o d’una pràctica que s’ha produït en altres fabricants, va subratllar el president de la STA a l’ARA.

Qui va destapar la manipulació dels motors?

Malgrat que l’escàndol ha pres volada amb la denúncia de les autoritats mediambientals de Califòrnia (l’EPA per les sigles en anglès) va ser una ONG, International Council on Clean Transportation, i la Universitat de Virgínia les que van destapar les trampes. Un estudi que duien a terme per demostrar que els dièsels dels EUA eren menys contaminants que els que es venien a Europa va ser el culpable que es topessin amb el frau de Volkswagen.

Més continguts de