LOGÍSTICA
Economia 08/06/2016

La falta de sòl escanya el sector logístic català

L’ocupació cau respecte a l’any passat i Madrid recupera el lideratge

Xavier Grau
3 min
Hi ha projectes lluny de la primera corona de Barcelona, com aquest de Constantí.

Barcelona“Hi ha molta liquiditat d’inversors internacionals que volen desenvolupar projectes aquí”, explica a l’ARA Luis Guardia, director general de la consultora JLL a Barcelona i cap de la divisió industrial i logística a Espanya. El problema, explica, és que no hi ha gaire on invertir. La causa l’exposava ahir Gustavo Cardozo, vicepresident de Prologis Iberia, una de les grans empreses mundials del sector: senzillament no hi ha sòl per desenvolupar projectes.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

De fet, Catalunya, que el 2015 va viure el seu any rècord en el sector logístic amb l’ocupació de 564.273 metres quadrats -i va superar el mercat de Madrid i els voltants, que es va quedar en 383.200 metres quadrats- ha perdut el lideratge. En els primers tres mesos d’aquest any el mercat madrileny ha ocupat 146.662 nous metres quadrats, que suposen un 46% més que el mateix període de l’any passat, mentre que a Catalunya la contractació s’ha quedat en 89.004 metres quadrats, un 57% menys que el mateix període de l’any anterior, segons les dades de la consultora JLL.

Però, a més, hi ha un element que indica com pot anar en el futur: a la zona de Madrid hi ha en construcció 301.830 metres quadrats logístics, mentre que a Barcelona i la seva àrea només 117.607 metres quadrats, segons les dades de JLL.

La falta de sòl per fer projectes a Catalunya també afecta el futur del sector d’una altra manera. A Madrid gairebé la meitat (47%) dels projectes es fan per a un client final, el que se’n diu claus en mà, mentre que el 53% són especulatius, és a dir, els fa un promotor per posar-los al mercat. En el cas de Barcelona tres quartes parts dels projectes són a mida per als usuaris finals, i només una quarta part és especulativa.

No obstant, Luis Guardia destaca que a Barcelona i els seus voltants hi comença a haver promocions de risc, no fetes per a clients finals, cosa que no passava des de l’any 2007, abans de la crisi. El consultor creu que aquest any a Catalunya hi haurà inversió en logística “si ho permet l’oferta de sòl”, i està convençut que el megamagatzem d’Amazon al Prat de Llobregat no serà l’únic, sinó que hi haurà més projectes similars.

Condicionants

Però en lloguer de metres quadrats, explica, “difícilment es batrà el rècord de l’any passat”, no perquè baixi l’activitat logística, sinó per la falta de sòl. En aquest sentit, indica que l’àrea de Barcelona té tres condicionants. D’una banda, l’orografia, amb el mar a una banda i la muntanya a l’altra, que dificulta trobar els grans solars que necessita la logística. De l’altra, a diferència de Madrid, la propietat del sòl a Catalunya és molt més fragmentada, amb la qual cosa és més difícil posar d’acord diferents propietaris per fer un projecte de grans dimensions. I, finalment, la majoria del sòl en el que se’n diu zona prime -el més ben ubicat-és públic, i molts inversors internacionals no volen entrar en projectes on el terreny és en concessió i no en propietat.

Gustavo Cardozo, vicepresident de Prologis, explica que la manca de sòl encareix els projectes d’inversió, i de retruc els lloguers a l’àrea de Barcelona i “són de viabilitat més difícil”. Això, explica, fa que Catalunya “perdi competitivitat respecte d’altres comunitats”. “A Catalunya no s’ha desenvolupat un metre quadrat de sòl [logístic] des de fa anys, i per això anem un pas per darrere”, assegura Cardozo.

stats