Economia 04/12/2019

Foment reclama una gestió catalana del Prat, el port i Rodalies

La patronal vol un sistema de pagament per ús a les autopistes i autovies

Xavier Grau
3 min
Un avió aterrant a l'Aeroport Barcelona-El Prat Josep Tarradellas

BarcelonaLa patronal catalana Foment del Treball reclama una gestió de quilòmetre zero de les principals infraestructures de Catalunya, és a dir, que Rodalies, l'aeroport del Prat i els ports de Barcelona i Tarragona siguin gestionats de manera individualitzada i des de Catalunya. Així ho han demanat aquest dimecres el president de Foment, Josep Sánchez Llibre, i el vicepresident de la patronal i president de la Cambra de Contractistes d'Obres de Catalunya, Joaquim Llansó.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Sánchez Llibre és partidari que la gestió d'aquestes grans infraestructures es faci des del territori per part de consorcis en què puguin participar les administracions implicades i els principals agents econòmics, entre els quals Foment del Treball.

En el cas de l'aeroport del Prat, Foment recorda que l'11 de novembre del 2011 el consell de ministres va aprovar la creació d'un consell rector, que permet a la Generalitat participar en la gestió, però després, a l'arribar al govern el PP, això va quedar aparcat i es va privatitzar el 49% d'Aena, l'empresa que gestiona de manera centralitzada tots els aeroports espanyols.

Sánchez Llibre, que ha recordat que l'aeroport i els ports de Barcelona i Tarragona aporten el 12% del PIB català, ha indicat que una gestió individualitzada des del territori permetria fixar les taxes i, sense trencar la solidaritat amb les infraestructures de la resta de l'Estat, poder competir "i no estar sempre pendents d'Aena o Ports de l'Estat".

Foment ha elaborat un document amb aquestes reivindicacions, que ha tramès al ministre de Foment en funcions, José Luis Ábalos; el secretari d'estat d'Infraestructures, Pedro Saura; el conseller de Territori, Damià Calvet, i l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau. El document esmenta un informe de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) que aposta clarament per una gestió individualitzada dels aeroports perquè competeixin entre ells. Espanya és "l'únic país amb un sistema de gestió centralitzada i conjunta", lamenta el document, que assenyala que aquest sistema provoca ineficiències, entre les quals "un esquema de fixació centralitzada i per grups de les tarifes aeroportuàries que impedeix l'aplicació d'una política comercial i gestió individualitzada basada en les necessitats concretes de cada aeroport".

Autopistes de pagament

I quan falta menys d'un mes per a la fi del primer peatge a Catalunya, Foment proposa un sistema de pagament per quilòmetre que s'estengui a totes les vies ràpides de Catalunya: autopistes, autovies, peatge a l'ombra i, fins i tot, alguna carretera de tres carrils. El sistema es podria dur a la pràctica mitjançant lectura de matrícula o aplicacions mòbils que permetessin cobrar a cada usuari segons els quilòmetres recorreguts.

Segons ha explicat Joaquim Llansó, aquest sistema permetria recaptar uns 1.200 milions d'euros anuals amb els quals es podria abordar una correcta conservació de les vies, a més de pagar a les concessionàries amb els seus contractes vigents. Això ho hauria de gestionar un consorci amb presència de les administracions implicades, a l'estil de l'actual Autoritat del Transport Metropolità, que recaptaria i pagaria a les empreses concessionàries. Aquest sistema, segons Sánchez Llibre, s'hauria d'estendre a tot Espanya amb un acord ampli al Congrés de Diputats. "És el que ens demana Europa en totes les seves directives", ha reblat Joaquim Llansó.

28.000 M€ de dèficit

La patronal també ha recordat els seus càlculs sobre el dèficit d'inversió en infraestructures a Catalunya, que calcula en gairebé 28.000 milions d'euros. Per això, Foment del Treball reclama a les administracions una inversió anual de 7.000 milions d'euros durant els pròxims cinc anys. D'aquesta quantitat, 5.000 milions és el que Foment considera que s'ha d'invertir anualment a Catalunya seguint els estàndards europeus de destinar a infraestructures un 2% del PIB cada any, i 2.000 anuals milions més que servirien per recuperar el dèficit acumulat.

stats