Infraestructures

La Fórmula 1 marxa a Madrid?

'El Mundo' publica que el Gran Premi d'Espanya deixara Montmeló per anar a la capital el 2027, mentre que la Generalitat i la Comunitat de Madrid diuen que encara negocien

3 min
El circuit de Montmeló

BarcelonaFa escassament un mes, a la Generalitat hi havia optimisme: creien que podrien retenir el Gran Premi d'Espanya de Fórmula 1, que des del 1991 se celebra al circuit de Montmeló. Les negociacions estaven obertes i, malgrat l'interès de Madrid, al departament d'Empresa hi havia el convenciment que la seva oferta convenceria Formula One World Championship Limited, organitzadora del campionat.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Però la setmana passada aquest optimisme s'havia refredat i diversos responsables del departament admetien que hi havia un frec a frec amb Madrid, que semblava disposada a pagar més que Catalunya per tenir la Fórmula 1 a partir del 2027, que és quan haurà expirat el contracte amb el circuit de Catalunya. Aquest dimarts el diari El Mundo publica que aquell any el Gran Premi d'Espanya deixarà de celebrar-se a Montmeló a favor de Madrid. L'opció de tenir dues carreres a Espanya "no és viable", segons el mateix mitjà. Així doncs, Barcelona continuarà acollint la competició més gran d'automobilisme durant el 2024, el 2025 i el 2026, abans que el Gran Premi d'Espanya passi a celebrar-se en un circuit urbà a Ifema.

Malgrat aquest anunci, fonts del departament d'Empresa han explicat aquest matí de dimarts a l'ARA que la competició amb Madrid per lligar el contracte amb la Fórmula 1 continua oberta: "Estem treballant per fer un gran GP2024. Tenim contracte fins al 2026 i continuem parlant per allargar la relació". Fonts de la Comunitat de Madrid també negaven que l'acord estigui fet i eren prudents: "No tenim encara la confirmació definitiva; està en la fase final de la negociació".

Per entendre les diferències entre els dos projectes, el Circuit de Barcelona-Catalunya està constituït per un Consorci entre la Generalitat, l'Ajuntament de Montmeló i el RACC. Per tant, té molt capital públic en la seva gestió i, de fet, el seu president és l'actual conseller d'Empresa i Treball, Roger Torrent. En canvi, el projecte de Madrid seria organitzat a través de capital cent per cent privat, a través de la inversió d'un seguit de multinacionals que ja promocionen altres grans premis com el de Mèxic o el de Miami. Fonts del sector són clares en aquest sentit: "Catalunya ha fracassat sempre que ha intentat implicar les empreses privades per finançar el Circuit; en canvi, sembla que a Madrid sí que el sector privat està disposat a pagar per atraure aquesta competició".

De fet, en els darrers anys hi ha hagut controvèrsia per la factura de diners públics que la Generalitat aporta per mantenir la competició a Montmeló. Com va explicar l'ARA en el seu dia, els organitzadors de la Fórmula 1 sempre exigeixen que, a canvi de celebrar el gran premi a Montmeló, la Generalitat els asseguri un determinat nivell d’ingressos. És per això que l'executiu català ha hagut d'aportar avals i contraavals per garantir a Formula One World Championship Limited uns ingressos que no queden garantits per la venda d'entrades. Cada any la Generalitat posa de la seva butxaca la diferència entre els ingressos de taquilla i l'import que té signat amb l'empresa organitzadora.

El 2021, per exemple, la Generalitat va haver d’abocar 19 milions al Circuit, una xifra rècord. Malgrat la constant demanda de recursos públics, els diferents governs catalans sempre han insistit que el Gran Premi de Catalunya de Montmeló era un motor econòmic pel turisme que atreia i per la imatge que projectava del país. En els darrers temps, ja sota el lideratge de l'actual conseller d'Empresa, Roger Torrent, s'ha insistit que la Fórmula 1 era un "projecte estratègic" amb "vocació reindustrialitzadora" que servís per modernitzar, reorientar i digitalitzar el Circuit.

stats