Economia 21/07/2017

El futur de l’Alhambra, en dubte

El monovolum de Seat fabricat a Portugal perilla per l'auge dels totcamins

Ferran Vital
2 min
El primer Alhambra va sortir al mercat l’any 1996.

L’Alhambra mai ha sigut un dels pilars de Seat: les seves xifres de vendes mai han sigut equiparables a les del León o l’Ibiza, i el fet d’haver-se fabricat sempre en una planta del grup Volkswagen a Palmela (Portugal) li ha restat vinculació emocional amb els treballadors i aficionats de la companyia. Segons ha pogut saber l’ARA, la seva continuïtat està en dubte.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Segons fonts internes de l’empresa consultades per aquest diari, la marca vol substituir l’Alhambra pel seu futur SUV. El públic demana totcamins de totes les mides, i Seat ha posicionat el seu producte en les preferències del gran públic: l’Ateca ha capitalitzat els totcamins mitjans amb força encert comercial i l’Arona aspira a fer el mateix amb el segment dels SUV més petits.

Segons aquestes fonts, Wolfsburg ha decidit que Seat tregui al mercat un SUV gran de set places (el nom del qual encara és un misteri) que es fabricarà a la capital de la Baixa Saxònia per omplir el segment en què se situa l’Alhambra.

Així, l’Alhambra tindria els mesos comptats. Els principals fabricants estan abandonant el segment dels monovolums reconvertint-los en crossovers (vehicles a mig camí de monovolum, turisme i totcamí, com el nou Renault Espace). Actualment tenen millors marges comercials els totcamins de set places -sensiblement més cars- que els monovolums convencionals.

Seat vol seguir amb el monovolum

Seat vol seguir amb el monovolumL’empresa, però, va negar a aquest diari que estudiï deixar de fabricar l’Alhambra. “No hi ha plans per deixar de produir-lo ara mateix”, va dir un portaveu de la companyia. La seva producció, va afegir, està garantida fins al 2019. La companyia destaca que l’Alhambra és un cotxe “que deixa molt marge” i van recordar que l’any passat va tenir les seves millors vendes des del seu llançament, informa Natàlia Vila.

L’eventual adeu de l’Alhambra, en cas que es produís, no seria l’única mala notícia per a la planta portuguesa de Palmela. També hi ha dubtes sobre la continuïtat del Volkswagen Scirocco, el cupè esportiu derivat del Golf que també es fabrica a la planta portuguesa, cosa que posa en dubte la viabilitat de la fàbrica i la continuïtat de tots els seus treballadors.

Seat va començar la producció de l’Alhambra l’any 1996, aprofitant la plataforma i elements mecànics que Volkswagen utilitzava per al Sharan, que havia desenvolupat en una estranya aliança amb Ford, que afegia el Galaxy al mercat dels monovolums grans destinats al mercat europeu. L’any 2010 va aparèixer la segona generació de l’Alhambra, que tornava a compartir plataforma, motors i elements mecànics amb el Sharan, sospitós de rebre un tracte preferencial de Wolfsburg.

Precisament el fet d’haver de competir en un segment en decadència contra un model del mateix grup va perjudicar l’Alhambra, que ha defensat la seva posició al mercat amb ungles i dents. I és que la producció anual mitjana durant els últims vint anys se situa al voltant de les 20.000 unitats a l’any, acumulant més de 250.000 unitats en total.

stats