El govern central vol posar autovies de pagament a tot Espanya el 2024

L'executiu defensa que la circulació gratuïta deteriora el servei i la seguretat vial

2 min
El peatge de Martorell, a la AP-7, en una imatge d'arxiu

BarcelonaFeia temps que el govern central deia que volia imposar el pagament per l'ús a la xarxa de carreteres de tot Espanya. Ara ja hi ha posat data: 2024. Així ho diu el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència enviat a Brussel·les i que ha presentat aquest dimecres Nadia Calviño. En el pla s'afirma literalment que el govern "podria implantar" un mecanisme d'aquest estil a partir d'aquell any.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Aquest anunci arriba el mateix any en què es produeix un gran aixecament de peatges a Catalunya. El 31 d'agost s'aixequen les barreres de l'AP-7, l'AP-2, la C-31, la C-32 i la C-33.

El pla del govern espanyol defensa que l'objectiu és avançar cap als principis que qui utilitza paga i qui contamina, paga. "Amb una xarxa estatal que supera els 26.466 km d'extensió, dels quals uns 12.000 són de carreteres d'alta capacitat que fa que tinguem la més extensa d'Europa, els costos de conservació són creixents i no és possible que siguin assumits de manera directa pels recursos pressupostaris", justifica el document. S'afegeix, a més, que aquesta situació genera un dèficit en el manteniment de la xarxa i, conseqüentment, una pèrdua de valor, el deteriorament de la qualitat del servei i conseqüències per a la seguretat vial, segons l'executiu.

"La imposició del pagament per ús permetria garantir la conservació de la xarxa viària, a més de generar incentius cap a la major eficiència d'aquest sistema de transport, cosa que al mateix temps resulta en una reducció de les emissions de gas d'efecte hivernacle", continua el text.

El que no explica el document és com es duria a la pràctica aquest plantejament, només que el pla formarà part de la Llei de Mobilitat i Finançament del Transport, que s'aspira a presentar al consell de ministres durant aquest primer semestre, i que, assumint que no serà una mesura popular entre la ciutadania, es durà a terme una campanya de conscienciació i sensibilització durant els pròxims dos anys i mig. El marge de temps fins al 2024 s'explica perquè calculen que és el temps que costarà establir un marc legal per al nou sistema.

Pel poc que s'avança i per les vegades que el ministre de Transports, José Luis Ábalos, s'ha pronunciat al respecte, tot apunta que la idea és gravar l'ús de les carreteres de manera que qui més circuli més pagui. La Generalitat ja feia temps que perseguia instaurar un sistema similar a Catalunya, malgrat que en aquest cas semblava més orientat a fer pagar una quantitat anual fixa als usuaris i que aquests circulessin per les carreteres de manera il·limitada.

A més, entre les empreses del sector hi ha dues idees diferents de peatge. La patronal dels constructors (Seopan) defensa la imposició d'un peatge tou, és a dir, de cost reduït, de manera que serveixi únicament per pagar el manteniment. En canvi, la patronal de les empreses concessionàries prefereix un peatge més elevat perquè els diners es puguin destinar no només al manteniment, sinó també a l'adaptació de les infraestructures a la nova mobilitat, amb càrrega per a cotxes elèctrics, per exemple.

stats