El futur de l'aeroport del Prat

Salvador Illa desencalla l'ampliació del Prat amb Aena tot i l'oposició d'ERC i Comuns

El govern del PSC pacta amb l'Estat una inversió de 3.200 milions per ampliar la tercera pista 500 metres

BarcelonaEl Govern del PSC desencalla l'ampliació de l'aeroport del Prat. El president de la Generalitat, Salvador Illa, tenia entre cella i cella aquest projecte des de molt abans d'arribar al Palau i aquest dimarts ha anunciat un acord entre el Govern, el ministeri de Transports i Aena per fer-lo efectiu. Es concretarà en una inversió de 3.200 milions d'euros per remodelar íntegrament la infraestructura i ampliar la pista que toca el mar en 500 metres, reduint "al mínim" l'afectació als espais naturals. La proposta no té el suport ni d'Esquerra ni de Comuns, els dos socis parlamentaris del Govern, que ja han mostrat el descontent davant la voluntat d'Illa de tirar-ho endavant. Però la proposta, ha avisat el president, és "sòlida, consensuada i definitiva". "És una infraestructura crucial per a la prosperitat de Catalunya, Espanya i Europa. No podem perdre més temps", ha afegit en una compareixença després de rebre l'informe sobre l'ampliació de la comissió mixta entre l'Estat, la Generalitat i Aena.

Inscriu-te a la newsletter EconomiaInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

L'última vegada que l'Estat va posar l'ampliació damunt la taula, la inversió va descarrilar per la falta d'acord dins l'aleshores Govern d'ERC i Junts, el 2021. Un dels punts de fricció era l'afectació que els plans d'Aena tenia sobre la llacuna de la Ricarda -n'ocupava dues terceres parts-. Amb el nou projecte, ha defensat Illa, la incidència és "mínima", tant sobre la Ricarda com sobre l'espai natural del Remolar, a l'altre extrem de la pista. Es preveuen més de 250 hectàrees d'espais renaturalitzats de compensació, una "anella verda" al voltant de l'aeroport i un fons ambiental per reforçar les zones de valor ecològic. Les obres començarien el 2030 i es preveu que s'acabin el 2033.

Cargando
No hay anuncios
5407008

Amb l'anunci d'aquest dimarts, Salvador Illa esborra de la llista una promesa que va fer en campanya electoral i va reiterar en la investidura. La tesi de l'executiu és que, si Catalunya vol recuperar el lideratge econòmic de l'Estat, com s'han proposat els socialistes, cal tenir un aeroport "del segle XXI" que sigui almenys igual de competitiu que el de capitals rivals. "Vull que els nostres investigadors, creadors, estudiants, emprenedors, fills i nets puguin viatjar directament a tot el món sense passar per Madrid, Londres o Frankfurt", ha argumentat el president. Augmentar l'espai disponible per als vols intercontinentals és el primer pas, segons el Govern, per obrir noves rutes amb l'Àsia -continent amb el qual Catalunya vol intensificar les relacions-, l'Amèrica del Nord o Sud-amèrica.

Cargando
No hay anuncios

L'entestament del PSC de Salvador Illa per desencallar aquesta inversió es remunta al 2023, quan va plantejar al Govern de Pere Aragonès l'ampliació de l'aeroport en la negociació de pressupostos (on també van pactar desbloquejar la B-40 i el Hard Rock, aquest últim pendent). D'aquí va sortir la comissió mixta que ha treballat la proposta. El pas següent és aprovar el pla director, previst per al 2028, i la incògnita ara és si republicans o comuns jugaran la seva oposició al projecte en les pròximes negociacions amb el PSC. Sobretot, la dels pressupostos del 2026. Cal tenir en compte que quan ERC era al Govern amb Junts, tot plegat es va frenar malgrat que l'ampliació de la tercera pista era de 300 metres (no de 500).

Cargando
No hay anuncios

Tensió amb els comuns

De moment, els comuns eviten marca la qüestió com a línia vermella i sostenen que la batalla contra l'ampliació serà de "llarg recorregut" i es jugarà, sobretot, a Europa. El portaveu al Parlament, David Cid, ha considerat que l'ampliació era una "molt mala notícia" per al país i que era només "maquillatge" respecte a la proposta del 2021. El grup de Jéssica Albiach i el PSC ja van constatar les seves discrepàncies sobre la infraestructura en la negociació de l'acord d'investidura, que no inclou cap punt sobre l'ampliació.

Cargando
No hay anuncios

En tot cas, no es preveu una ruptura al govern espanyol ni de la majoria parlamentària catalana per aquest tema, tot i que Comuns s'ha compromès a expressar-hi el rebuig. El ministre de Cultura, Ernest Urtasun, ha assegurat que no "comparteixen" l'ampliació i que així ho defensaran "en el marc del govern espanyol" per evitar un increment de les emissions contaminants i més pressió turística. A més, Urtasun ha demanat una reunió urgent amb el ministre de Transports, Óscar Puente, amb l'argument que el projecte presentat posa en perill els seus plans per a la Casa Gomis, obra referent del racionalisme català a la Ricarda. La compra d'aquests terrenys per part del ministeri de Cultura mirava de preservar l'edifici i crear-hi un centre cultural. Des del Prat, l'alcaldessa Alba Bou (Comuns) també ha reiterat el rebuig "inequívoc" del municipi al projecte "ampliacionista" del Govern del PSC.

La governança i ERC

Esquerra també rebutja l'ampliació, però situa el focus en la governança de la infraestructura. “Defensar avui Catalunya és fer que Aena tregui les urpes del nostre aeroport”, ha assegurat la secretària general d'ERC, Elisenda Alamany, que ha acusat Illa de voler que el Prat sigui "subsidiari" de Barajas. Els republicans i els socialistes havien pactat en l'acord d'investidura que seria la comissió mixta qui estudiaria com "transformar" l'aeroport perquè tingui noves connexions intercontinentals, tot preservant els espais naturals. El pacte també incloïa reformar el sistema aeroportuari català perquè la Generalitat guanyi pes en la presa de decisions. L'acord anunciat avui no entra en aquest tema, que l'executiu vol abordar amb els republicans en un futur. En tot cas, Alamany ha llançat un avís: "Cada vegada que hi hagi la temptació de retrocedir en la defensa dels interessos dels catalans, al senyor Salvador Illa se li complicarà més la legislatura".

Cargando
No hay anuncios

Des d'un punt de vista tècnic, la proposta per ampliar el Prat no ha de passar pel Parlament: n'hi ha prou amb l'acord entre el Govern, l'Estat i Aena. Ara bé, la CUP ja ha demanat la compareixença d'Illa perquè expliqui la proposta a la cambra -podria fer-ho a la pròxima sessió plenària, la setmana vinent-. A Illa també li han plogut crítiques des de Junts que, tot i que està favor de l'ampliació, ha retret al PSC que hagi tirat pel dret amb una proposta "unilateral". El PP i Vox, que també hi són favorables, han expressat els dubtes que tiri endavant.

"Imprescindible"

Més enllà de l'oposició de Sumar, l'anunci d'Illa ha estat celebrat pel govern espanyol. "L'ampliació del Prat és indispensable per al progrés de Barcelona, Catalunya i Espanya", ha defensat la portaveu del govern espanyol, Pilar Alegría, en roda de premsa. La portaveu no ha respost si la decisió d'ampliar el Prat pot obrir una nova escletxa al govern espanyol entre els dos socis, el PSOE i Sumar, però fonts governamentals ho descartaven. També des de les files socialistes l'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, ha celebrat l'anunci del projecte, que desvincula d'un auge del turisme a la ciutat, i ha reclamat que els ajuntaments metropolitans formin part de la taula on es decidirà com es concreta.

Cargando
No hay anuncios