La legislatura catalana

L'aeroport, la pròxima patata calenta de Salvador Illa

El Govern promet fer públic l'informe dels experts "en breu" i els socis reiteren el seu rebuig a l'ampliació de la infraestructura

Aeroport Josep Tarradellas, el Prat.
18/04/2025
4 min

BarcelonaAmb el traspàs de Rodalies encara sense resoldre, el Govern haurà d'afrontar més aviat que tard una altra patata calenta: la de l'ampliació de l'aeroport del Prat. Aquesta qüestió ja va tensar les costures de l'executiu de Pere Aragonès durant l'anterior legislatura i ara amenaça amb fer-ho amb la de Salvador Illa. Un dels primers anuncis que va fer el president de la Generalitat tot just un mes després d'assumir les regnes del Govern va ser el de reactivar la mesa tècnica del Prat perquè elaborés una proposta que desencallés aquesta ampliació. L'executiu havia promès tenir a punt l'informe a principis d'aquest any. Després de quatre mesos de retard, ara el Govern promet fer-lo públic "en breu" i això vol dir que, en funció del que digui el text, es reactivarà l'oposició dels socis d'investidura, ERC i Comuns.

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

La proposta que va fer el ministeri de Transports i Aena fa un parell d'anys implicava allargar 500 metres la tercera pista de l'aeroport, una opció que s'havia de concretar en el futur pla director. Ara bé, el govern de Pere Aragonès no ho veia amb bons ulls i havia plantejat internament reduir aquests metres a 300 per salvar l'estany de la Ricarda. De fet, és aquest espai natural el principal argument que esgrimeixen els republicans i els comuns per oposar-se a ampliar aquesta tercera pista. En la proposta que l'executiu republicà va posar sobre la taula abans de les eleccions del 12-M obviava aquesta opció i se centrava en canviar l'operativa de les pistes i insonoritzar els habitatges veïns.

Salvador Illa havia defensat l'ampliació d'aquesta tercera pista abans d'arribar al Palau de la Generalitat, però un cop al Govern, ha evitat fer-ho, conscient que genera anticossos entre els seus socis. Qui ja s'ha posicionat és el Comitè Assessor en Infraestructures de l'Ajuntament de Barcelona que presideix Santi Vila. En el seu informe, apostaven per ampliar l'aeroport "preferentment" sense tocar la Ricarda. En una entrevista recent a l'ARA, Vila defensava que l'ampliació arribés als 300 metres. "Pel que hem sentit dels experts que han comparegut en el comitè, ens estem discutint per com encaixem 300 metres. I 300 metres s'han de poder encaixar", afirmava l'exconseller.

ERC posa el focus en la governança

A l'espera de veure l'informe dels experts, tant ERC com Comuns ja han marcat la seva posició. Oriol Junqueras ho va fer en el consell nacional dels republicans de fa quinze dies, on va posar el focus en la governança de l'aeroport. Hi va insistir aquesta setmana la portaveu d'Esquerra al Parlament, Ester Capella, en una entrevista a Europa Press, en la qual va demanar que aquest tema sigui "clau" en l'informe dels experts. "Sense governança difícilment canviarà la situació actual de l'aeroport del Prat. La governança per ERC és l'element clau, no ens faran moure. Després poden venir altres coses que ara, si se'm permet, són sobre les quals no hem d'opinar i no toquen", deia en referència a l'ampliació de l'aeroport.

De fet, aquesta governança és un dels punts que recollia l'acord d'investidura amb els socialistes. S'establia el compromís de crear un Consell Rector Aeroportuari de Catalunya –que hauria de substituir l'actual comitè de coordinació aeroportuària– perquè la Generalitat tingués un "paper determinant" en la "definició, articulació i gestió del nou sistema aeroportuari català". A banda, el pacte parlava de crear l'Autoritat Aeroportuària de Catalunya, on el govern català havia de pilotar aquest "nou model de governança". Esquerra també exigeix respectar l'espai protegit de la Xarxa Natura 2000, el canvi d'operativa de les pistes que va plantejar l'executiu d'Aragonès fa un any, tirar endavant la terminal satèl·lit –un projecte que fa anys que està pendent d'executar-se–, i connectar amb trens d'alta velocitat els aeroports de Girona i Reus.

Comuns exigeix aparcar l'ampliació

Comuns ha rebutjat de forma contundent qualsevol ampliació de l'aeroport del Prat. Amb Rodalies en el focus d'atenció, el partit que lidera Jéssica Albiach al Parlament ha aprofitat les últimes sessions de control per avisar el Govern que no avalaran cap mena d'ampliació de l'aeroport. Ho deia el portaveu de la formació, David Cid, durant el ple monogràfic sobre Rodalies, on va exigir a l'executiu d'Illa que aquesta qüestió sigui "l'única prioritat" en matèria d'infraestructures del Govern. És a dir, que l'executiu aparqués qualsevol projecte per ampliar l'aeroport del Prat.

Fonts de Comuns, però, són conscients que en aquest tema estan abocats a xocar amb l’executiu d'Illa, perquè la seva oposició no és només per motius climàtics –per protegir la Ricarda i frenar l’increment d’emissions contaminants– sinó també econòmics: sostenen que és inviable portar més turistes a Barcelona, un dels seus cavalls de batalla a l’Ajuntament. Internament, Comuns celebra la jugada que va suposar que el ministeri de Cultura, comandat per Ernest Urtasun, adquirís la Casa Gomis al Prat, a la Ricarda. La seva esperança és que la indisponibilitat d’aquest terreny, on es farà un centre cultural, posi bastons a les rodes de l’ampliació, informa Martina Alcobendas.

Tot i l'oposició dels socis d'investidura, en aquesta qüestió Salvador Illa pot trobar Junts d'aliat. El partit de Carles Puigdemont s'ha mostrat públicament a favor de l'ampliació. De fet, l'exregidor a Barcelona del partit Ramon Tremosa acaba d'entrar al consell d'administració d'Aena. També recentment a l'ajuntament de la capital van donar suport a la proposició del PP que defensava fer créixer l'aeroport català. La proposta va tenir també els vots del PSC i Vox, mentre que Comuns i ERC hi van votar en contra.

stats