Vaixells de totes les mides (i preus) en el nou Nàutic
El saló es reformula per recuperar presència internacional i tornar a atreure grans marques
BarcelonaEl Saló Nàutic ha tornat a envair el Port Vell amb iots i velers que busquen compradors, després de no poder-se celebrar l'any passat per la Copa Amèrica. La pausa forçada ha servit per reformular l'esdeveniment, amb la voluntat de tornar-lo a posicionar a escala internacional i atreure grans marques, sense oblidar intentar seduir un assistent amb ganes de gastar.
"És un canvi de rumb cap a la qualitat, amb més models de vaixells, eslores més grans i nous espais. Ho fem no només per estar entre els salons líders d'Europa sinó per contribuir a posicionar Barcelona com a capital nàutica del Mediterrani", exposa Luis Conde, president del Saló Nàutic, organitzat per Fira de Barcelona.
Amb una oferta de 500 embarcacions, hi participen marques com Brunswick, Beneteau, Lagoon o De Antonio Yachts. Des d'aquest dimecres fins diumenge, els interessats en comprar-se un vaixell poden passejar-se per veure de prop el model que fa mesos que miren a internet. En un saló on se sent molt italià, hi ha qui va dient que comprar-se un vaixell era més barat "en el seu moment", mentre que un altre reconeix que "sempre ha estat car". El Xavier i la Montse, amb un pressupost d'uns 400.000 euros, volen un nou vaixell perquè els agrada navegar sempre que poden, però no tant a l'agost, segons remarquen, perquè "no s'hi cap".
Amb una calorada que ha sorprès més d'un assistent el primer dia de saló, hi ha models per a tots els gustos, però no per a totes les butxaques. Es pot començar amb el vaixell més petit de tots els exposats aquest any al Nàutic, amb una eslora de 5,98 metres, de la marca holandesa Maxima Boats. Tal com remarca el distribuïdor per a Espanya Rubén Marota, només cal la llicència de navegació per poder-lo portar, no massa difícil d'aprovar ni massa cara. Amb un preu de venda de 74.000 euros, Marota vol fer més accessible la nàutica amb aquest model, amb l'opció de llogar-lo entre uns quants amics per 300 euros unes hores.
Abans d'anar pels més grans, el recorregut permet veure vaixells que semblen trets d'una pel·lícula de James Bond. És el cas dels models de Kumbra Yachts, una nova marca creada per la família darrere del grup Moure, propietari dels centres de neteja de cotxes Elefante Azul o les gasolineres low cost Autonetoil. Amb tres generacions de navegants, la família Moure volia vaixells alhora funcionals i amb un bon disseny. El resultat és un model amb una eslora de prop d'11 metres i un preu d'uns 340.000 euros. De moment, en l'última temporada, ja han venut gairebé una vintena de vaixells.
Al Nàutic el pressupost puja de pressa, bàsicament, a mesura que els vaixells guanyen dimensió. En una edició que s'han duplicat els vaixells de gran eslora –d'entre 16 i 30 metres–, el rècord se l'ha emportat Horizon, una drassana de Taiwan amb seu a Palma. El model més gran fa 30 metres, amb capacitat per a 16 persones, repartides en vuit cabines, tres de les quals per a la tripulació. Per a aquells interessats, el preu és de 13,5 milions d'euros.
Això sí, costa trobar algú que vulgui comprar un vaixell elèctric, tant per la poca autonomia com pel preu més alt. "Em passa com amb el cotxe, encara ho veig lluny. La realitat és tossuda", resumeixen el Francisco i l'Elvira, amb un pressupost de 200.000 euros. Se'ls en va de pressupost, i de molt, un dels pocs vaixells elèctrics que s'exposen al Nàutic, de l'empresa neozelandesa Earthling, amb un preu de 800.000 euros. Amb aquest país d'origen, la relació amb la Copa d'Amèrica és gairebé obligada i el fundador de la companyia abans havia treballat per l'equip local. Tot i que els assistents se'ls mirin amb recel, els models elèctrics no només eviten cremar petroli, sinó que també tenen una clara millora respecte dels tradicionals: un motor silenciós.