Economia 29/01/2021

Lékué duplica els seus beneficis el 2020 i recupera la fabricació a Catalunya

i
PAULA CLEMENTE
3 min
Rafael Sebastián, director general de Lékué.

BarcelonaEl confinament, les ganes generalitzades de cuinar a casa i un canal digital sòlid han fet de Lékué una de les empreses que pot respirar tranquil·la tot i la pandèmia. Potser fins i tot gràcies a la pandèmia. La companyia d’utensilis de cuina encara està tancant els números del 2020, però anticipa uns ingressos pròxims als 18 milions d’euros i un benefici net d’1,3 milions. Aquesta xifra duplica els resultats del 2019. A més, segons ha pogut saber l’ARA, Lékué va tancar al desembre una ampliació de capital de 350.000 euros per “afrontar els reptes de creixement dels pròxims anys”, explica Rafael Sebastián, director general de l’empresa.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La manera d’afrontar aquest creixement passa de moment per produir més des de Catalunya. El 2015, en un moment crític per a l’empresa, Lékué s’havia endut la producció a la Xina per abaratir els costos, però ara ha decidit invertir en posar tres màquines de les que fan els seus productes aquí a Catalunya. Això suposa retornar el 15% de la capacitat de producció al Principat, i confessen que tenen intenció de fer créixer aquest percentatge.

“El dilema era: ¿estem creixent on posem la nostra capacitat? ¿La posem tota a un lloc? ¿Posem més màquines a la fàbrica de la Xina o posem alguna cosa a Barcelona de nou?”, explica Sebastián. Es van decantar per aquesta última opció, afirma, per poder reaccionar molt més ràpid de cara al client, ajudar a la indústria local i fer un impacte menor en el medi ambient. També ha jugat a favor d’aquesta decisió el fet que els costos a la Xina estiguin pujant, cosa que fa, diu, que “la balança no estigui tan decantada cap a un cantó”.

Entre les bones notícies hi ha també que han ampliat en un 10% la plantilla de la planta que tenen a la Llagosta.

L’efecte de la pandèmia

Lékué feia només dos anys que obtenia beneficis després d’exercicis molt complicats. Així que l’arribada del covid-19 a Catalunya i el tancament dels punts de venda els va fer anticipar escenaris molt dolents. “El març va ser nefast perquè vam haver de tancar i tot i que a l’abril ens vam començar a recuperar, al tenir tancats magatzems i oficines tot era un caos -recorda ara Sebastián-, però després la gent estava tancada a casa i avorrida, volia provar coses noves i com que una de les coses bones que tenim nosaltres és una molt bona introducció al canal online, vam començar a funcionar molt bé”. I no només això, han detectat que les vendes han respost també molt bé al petit comerç de barri, on diuen tenir molta capil·laritat.

L’única línia ressentida després de la pandèmia ha sigut el ventall de productes destinats a menjar fora de casa. “Tenim tot l’estoc al magatzem”, reconeix el director general. Així i tot, l’impuls en les vendes dels diferents estris o les branques dedicades a l’alimentació saludable han cobert l’efecte que això hauria pogut tenir en els números de l’empresa. “Hi ha hagut un canvi d’hàbits, estem més a casa, ens podem dedicar més a cuinar i ho fem”, conclou.

Futurs llançaments

La companyia està ara centrada en preparar els futurs llançaments. Són sobretot productes relacionats amb la categoria d’alimentació vegetariana i de productes reutilitzables pensats per substituir els plàstics d’un sol ús.

L’objectiu és, de fet, seguir amb el ritme establert fins ara d’introduir novetats al mercat un parell de cops l’any. L’única diferència és que normalment ho feien en fires especialitzades que se celebraven fora d’Espanya i aquest any, amb aquesta mena d’esdeveniments impossibilitats per la pandèmia, ho faran en un showroom virtual amb realitat augmentada dissenyat per ells.

stats