IMPOSTOS
Economia 14/11/2014

L’Estat recula i tornarà tot el cèntim sanitari als transportistes

L’administració continuarà quedant-se el 80% del que va recaptar

Mariona Ferrer I Fornells
3 min

MadridHa calgut que passessin més de vuit mesos i que el sector del transport per carretera amenacés amb una vaga de 72 hores perquè el govern de Mariano Rajoy finalment es comprometés a pagar als transportistes la totalitat del cèntim sanitari com va decretar la justícia europea. El secretari d’estat d’Hisenda, Miguel Ferre, i el president del Comitè Nacional de Transport per Carretera (CNTC), Ovidio de la Roza, van firmar ahir al migdia un acord pel qual el ministeri assegura que tornarà abans d’acabar l’any un 80% dels imports pendents i la seva totalitat el febrer del 2015. A canvi, el CNTC va desconvocar la vaga prevista per dilluns, dimarts i dimecres de la setmana vinent i que hauria comportat que les patronals de consum tinguessin unes pèrdues estimades de 1.450 milions d’euros.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

En realitat, però, els diners que abonarà l’administració només suposaran una cinquena part de tot el que va recaptar amb el cèntim sanitari, un impost als carburants que servia a les administracions per ajudar a finançar la sanitat i que el Tribunal de Justícia de la Unió Europea va considerar il·legal el febrer passat. L’impost es va aprovar el 2002, durant el govern de José María Aznar, i es va aplicar fins a finals del 2012. Durant aquesta dècada es calcula que les administracions van arribar a embutxacar-se fins a 13.000 milions d’euros, però Hisenda només està obligada a tornar els impostos pendents que es reclamin des del març del 2010, ja que la resta d’exercicis fiscals han prescrit. A més, molts ciutadans no conserven els rebuts.

Tot i això, el ministeri de Cristóbal Montoro només havia ofert fins ara tornar entre el 40% i 60% dels 2.500 milions d’euros pendents i que responen a 200.000 expedients presentats pels transportistes. El president de la CNTC va assenyalar ahir que Hisenda, finalment, s’ha vist “forçada a acceptar la legalitat”. “És un final feliç després d’un procés llarg i dur de gairebé un mes en què ens hem vist obligats a convocar la vaga”, va dir De la Roza.

Simplificació dels processos

A més, Hisenda ha accedit a simplificar els processos que els transportistes hauran de seguir per demostrar la validesa de la documentació que aportin al ministeri. És a dir, admetran com a vàlides a efectes de devolució qualsevol factura en què aparegui que s’ha pagat l’impost i no exigiran documentació addicional, tal com demanaven fins ara. Una de les dificultats principals perquè l’Estat torni el cèntim sanitari és demostrar amb factures la quantitat de litres que es van posar al dipòsit, un fet que ha convertit la reclamació en una lluita perduda per als particulars, ja que difícilment hauran guardat els tiquets de les gasolineres tot aquest temps.

La segona lluita per als transportistes ara és aconseguir que els tornin també l’impost que van pagar entre el 2002 i el 2010. La sentència europea estableix un límit legal de quatre anys, però el sector considera que podria anar més enllà a través de la responsabilitat patrimonial. Però el termini de reclamacions en aquest sentit expira al cap d’un any de la sentència, és a dir, el 27 de febrer.

Una història polèmica

El cèntim sanitari ja va entrar en vigor el 2002 amb un expedient de la Comissió Europea per infracció del dret comunitari sota el braç, però no va ser fins que el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya va portar la denúncia d’una empresa de transports catalana, Jordi Besora, a Luxemburg que finalment la UE va emetre sentència fa vuit mesos. Llavors ja feia més d’un any que el cèntim sanitari no s’aplicava, però els ciutadans encara financen la sanitat a través dels carburants.

El 2012, quan es va eliminar el cèntim sanitari, Catalunya era una de les comunitats en què es pagava més per litre de carburant: 4,8 cèntims. Ara continua sent així però des del 2013 el cèntim sanitari s’ha incorporat a l’impost general sobre hidrocarburs per evitar que sigui il·lícit cobrar-lo.

stats