Laboral

Els sindicats danesos se sumen a la 'guerra' nòrdica contra Tesla

Els treballadors no desembarquen cotxes de la marca d'Elon Musk a Suècia i Dinamarca

Òscar Gelis
3 min
Les instal·lacions de la companyia Tesla a Estocolm. Suècia és uns dels països europeus amb més penetració del cotxe elèctric.

CopenhaguenEl que va començar fa sis setmanes a Suècia com un conflicte laboral entre 130 mecànics i l’empresa de cotxes elèctrics Tesla corre el risc de convertir-se en un problema molt més important per a la companyia dirigida per Elon Musk. La disputa va començar el 24 d’octubre davant la negativa de Tesla a firmar un conveni col·lectiu amb els seus treballadors al país escandinau. Com una bola de neu, la vaga dels mecànics va rebre el suport del principal sindicat suec, IF Metall. Això ha fet que els treballadors d’un ampli ventall de sectors industrials (des d’estibadors fins a electricistes, pintors, carters, taxistes i personal de la neteja) s’hagin sumat a les accions que estan posant l’empresa contra les cordes.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Davant l’acció dels sindicats, Tesla, l’empresa líder mundial en la venda de cotxes 100% elèctrics, ha respost d’una manera molt allunyada de la voluntat d’escoltar les demandes dels seus mecànics a Suècia. En canvi, la companyia ha emprès accions legals contra l’Agència de Transports Sueca i el servei postal per negar-se a entregar als concessionaris de la marca les matricules per a nous cotxes, mentre que el conseller delegat Elon Musk es reafirmava la setmana passada en la seva política de no firmar convenis col·lectius enlloc del món: “No estic d’acord amb la idea dels sindicats, no m’agrada res que creï una mena de senyors i serfs”, va afirmar.

Una de les maneres amb què s’ha especulat que Tesla podria estar esquivant el boicot dels estibadors a Suècia és desembarcant els seus cotxes des de ports situats a Dinamarca. Aquest intent ha provocat que la solidaritat sindical hagi traspassat la frontera de Suècia i que a la vaga s’hi hagi sumat el sindicat danès amb més afiliats en el sector dels transports. Dimarts l’organització 3F Transport va anunciar que d’aquí dues setmanes no es descarregaran cotxes Tesla als ports danesos ni tampoc es transportaran els cotxes de la marca fins a Suècia.

En un comunicat emès per 3F Transport, el president del sindicat, Jan Villadsen, assegurava que tenia l’esperança que aquesta decisió ajudés a portar Tesla a la taula de negociacions, alhora que justificava el seu suport als sindicats suecs: “Encara que algú sigui dels més rics del món, no pot imposar les seves pròpies regles; tenim uns acords de treball als països nòrdics, i els has de complir si vols fer negocis aquí”.

El principal sindicat a Noruega, per la seva banda, també ha avisat que si no es resolia el conflicte se sumarien a la vaga i no transportarien els cotxes de Tesla que van cap a Suècia. En paral·lel, el sindicat que organitza els treballadors de Tesla a Dinamarca, Dansk Metall, va assegurar diumenge que estan valorant emprendre accions similars a les de Suècia si la negociació pel conveni col·lectiu amb Tesla també fracassa: “Tenim exactament el mateix problema amb Tesla a Dinamarca que a Suècia”, va dir el seu portaveu, René Nielsen.

El suport dels sindicats danesos suposa una escalada molt significativa en el conflicte laboral i un maldecap molt més important per a Tesla. Dinamarca representa un punt logístic destacat per als lliuraments a Escandinàvia, ja que als seus ports hi arriben els cotxes procedents de les fàbriques que la marca té a Shanghai i Berlín. Precisament a la planta d’Alemanya és on Tesla fabrica el seu Model Y, el cotxe més venut a Europa aquest any. En aquesta fàbrica, el sindicat IG Metall, agermanat amb les organitzacions sueca i danesa, fa temps que lluita per millorar els salaris i l’entorn laboral, i des de la tardor busca sumar més afiliats per poder exigir a l’empresa firmar un conveni col·lectiu.

En risc el model nòrdic

A diferència d’altres països europeus, ni a Suècia ni a Dinamarca no hi ha establert un salari mínim, i hi ha poca regulació del mercat laboral. En canvi, el sistema de drets laborals es basa en les negociacions col·lectives per establir els salaris, les pensions o altres condicions de treball. Això provoca que als dos països gairebé tots els seus treballadors estiguin coberts per convenis col·lectius i els sindicats tinguin un pes i un nombre d’afiliats molt importants. Amb el conflicte amb Tesla els sindicats temen que aquest model nòrdic pugui estar en perill.

stats