Mercats

L'asseguradora Occident s'acomiada de més d'un segle de presència a la borsa

El grup exclou les accions de cotització un cop tancada l'opa que dona tot el control a la família Serra

Edifici d'Occident a Sant Cugat del Vallès
05/01/2026
3 min

BarcelonaLa borsa perd aquest dilluns un pes pesant de les assegurances. El Grup Catalana Occident (GCO), que opera al sector de les assegurances amb la marca Occident, deixa aquest dilluns de cotitzar al mercat de renda variable i tanca una història borsària que té els seus orígens en el 1878, i després al mercat continu des del 1997. El moviment es produeix després de l'opa llançada per Inocsa, una societat que era la principal accionista, controlada per la família Serra. La companyia, que té la seva seu social a Madrid des del 2017, coincidint amb la convocatòria del referèndum independentista de l'1 d'Octubre, passa ara a ser un grup totalment privat amb els Serra com a principals accionistes.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Es tracta del primer grup assegurador independent de conglomerats financers al mercat espanyol, amb unes vendes d'uns 6.000 milions d'euros anuals. El seu president, Josep Maria Serra Farré, una de les grans fortunes de Catalunya, representa una família que controlava més del 60% del grup a través d’Inocsa i que ara en tindrà el 100%. El grup, a més d'Occident, controla el gegant de les assegurances de crèdit Atradius, així com Mémora, el primer operador funerari d'Espanya.

Actualment, Hugo Serra Calderón, fill de Josep Maria, com a vicepresident i conseller delegat, porta la gestió del grup. És representant d'una de les tres branques familiars: els Serra Calderón (fills de Josep Maria Serra Farré), els Enrich Serra i els Halpern Serra, representats per Assumpta i Josefa Serra Farré, respectivament, les altres filles de l'impulsor del grup, Jesús Serra Santamans. Hi ha una altra branca, la de Jesús Serra Farré, que el 2009 es va separar del grup assegurador i té la propietat de l’estació d’esquí de Baqueira-Beret i els seus hotels. La família controla la major part del capital del grup assegurador a través de les societats Sociedad de Gestión y Participaciones SL, Inocsa i La Previsión 96.

Compres i absorcions

La companyia, que va unificar a partir del 2024 les seves marques d'assegurances –Catalana Occident, Plus Ultra, Seguros Bilbao i Nortehispana– sota el paraigua d'Occident, té un valor de més de 5.400 milions d'euros. Els primers nou mesos del 2025 va guanyar 688,7 milions d'euros, amb un volum de negoci de 5.997,7 milions. Amb uns orígens de fa 160 anys, el grup, que també és propietari de Crédito y Caución, ha crescut a través de compres i absorcions.

El 1999 va comprar MNA (Multinacional Aseguradora, la companyia de la desapareguda Caixa Catalunya), el 2001 va llançar una opa per prendre el control de Lepanto, el 2004 es va quedar Seguros Bilbao, el 2010 va culminar el procés de control de la firma d'origen holandès d'assegurances de crèdit Atradius, i el 2012 va adquirir la filial espanyola de la francesa Groupama i en va recuperar la marca: Plus Ultra. L'any següent es va quedar Previsora Bilbaína; el 2019, Antares, la qual cosa li va permetre fer un gran salt al ram d'assegurances de salut, i el 2023 va comprar Mémora, una de les principals funeràries del mercat espanyol.

A més dels Serra, al consell d'administració hi ha altres noms cèlebres, com Álvaro Juncadella de Pallejà, procedent d'una nissaga propietària de firmes tèxtils desaparegudes com Indústries Burés o Coma Cros; o Beatriz Molins (de la cimentera familiar del mateix nom).

El 1878 es va estrenar al mercat de corros, a la Borsa, la Societat Catalana d'Assegurances contra Incendis a Prima Fixa, coneguda com La Catalana, nascuda el 1864. El 1959, Occident, fundada el 1903 i adquirida el 1948 per Jesús Serra Santamans i un grup d'industrials, es va fer càrrec de La Catalana, que es trobava en una situació financera complicada. Aquí va néixer el que després va ser Catalana Occident, que va incorporar l'emblemàtic edifici del passeig de Gràcia número 2 de Barcelona, construït el 1890 i que La Catalana havia comprat el 1922, així com una participació a Crédito y Caución.

stats