La marca que equipava el València i va perdre el fundador a la DANA, a la corda fluixa
L'empresa de roba esportiva Luanvi presenta un concurs de creditors mesos després de la mort del seu conseller delegat en els aiguats
ValènciaLa marca valenciana de roba esportiva Luanvi s'ha vist forçada a entrar en un concurs de creditors després d'acumular un deute de més d'11 milions d'euros. Fins a arribar a aquest punt, ha hagut de fer front a un canvi del seu model de negoci durant la pandèmia, basat en la compra de material a la Xina, i la pèrdua en la DANA del seu conseller delegat i fundador, Vicente Tarancón. La firma valenciana, reconeguda per haver vestit diversos clubs de futbol de Primera Divisió i equips de bàsquet, es troba en la pitjor crisi des de la seva fundació.
La seva creació es remunta al desembre del 1977, quan els tres germans Luis, Antonio i Vicente Tarancón van donar nom a Luanvi. La marca va guanyar popularitat arran d'aconseguir fer l'equipació del València Club de Futbol la temporada 1993-1994, una relació que va durar fins al maig del 2000, en la final de la Champions League contra el Real Madrid a l'estadi de Saint-Denis, a París. La seva presència es va estendre en el món esportiu fins a arribar als Jocs Olímpics, Mundials i Europeus, i va ser espònsor de clubs d'elit de futbol, bàsquet i handbol. A més, a la ciutat de València va ser proveïdor tèxtil de les samarretes de la marató que es fa a la ciutat fins a l'arribada de la nova companyia New Balance.
En l'última publicació de comptes el març passat, la companyia va tancar l'exercici del 2023 amb una facturació de 15,5 milions d'euros, amb uns beneficis nets de 61.206 euros i un deute d'11,7 milions. En aquesta memòria, l'empresa atribueix els seus desajustos econòmics a l'aparició de la covid, així com a la invasió d'Ucraïna i el conflicte armat a Gaza. Segons l'informe, les incerteses geopolítiques han afectat l'empresa amb la pujada dels tipus d'interès, així com amb la volatilitat del preu de les primeres matèries i els desajustos i increments dels costos logístics, cosa que n'ha fet insostenible el model de negoci.
Problemes d'insolvència
El 2023 la pujada dels tipus d'interès va provocar l'increment de les despeses financeres un 139% respecte al 2022 per a Luanvi. Aquest cop va destorbar el seu model d'aprovisionament, focalitzat en la compra de primeres matèries a la Xina per reduir el cost en la cadena de subministraments. Per aquesta raó, el 2024, les tensions en qüestió de liquiditat van augmentar, i van fer impossible el pagament a proveïdors, que es va haver d'ajornar.
Davant d'aquesta crisi, Luanvi va decidir remodelar la seva cadena d'aprovisionament, dividint la seva importació de mercaderies entre el Marroc i la Xina amb l'objectiu d'apropar el subministrament. Per completar la reestructuració de la companyia, va cercar un acord amb la banca per guanyar liquiditat i es va vendre la nau industrial que tenia a Paterna, a l'Horta Nord, per 4,6 milions d'euros. Aproximadament, la meitat del que va ingressar amb la venda de la nau es va destinar a pagar el seu deute, encara que no va tenir èxit per arribar a un acord amb les entitats financeres.
La mort de Vicente Tarancón
La tragèdia de la DANA va suposar el cop final per a la inestabilitat de l'empresa, que va haver d'afrontar la mort del seu conseller delegat i un dels fundadors, Vicente Tarancón. Per donar-li un llegat, a finals de gener el poder de la marca va passar a mans del seu fill, Javier Tarancón, que en aquell moment es convertiria en director general.
Retirada com a espònsor
Si bé Luanvi ha estat anys representant equips de futbol com ara el Llevant, el Vila-real o el València CF, o sent una de les marques més importants al bàsquet valencià, ha perdut molts suports en l'últim any per culpa de la seva situació financera.
Al mes de maig l'equip de bàsquet valencià va anunciar que, després de gairebé tres dècades portant la roba esportiva de Luanvi, la nova temporada taronja no portarà el seu logotip. De la mateixa manera, l'esperada gran estrena al nou pavelló Roig Arena a València també tindrà lloc sense la presència de la seva marca. En l'àmbit futbolístic, la Federació de Futbol del País Valencià també ha donat per finalitzada la seva col·laboració amb la marca esportiva valenciana, que havia estat una de les patrocinadores de les competicions organitzades per la Federació durant les dues últimes temporades.
Tot i que per reinventar-se i evitar el concurs de creditors es va canviar el nom per Tèxtil Esportiu València S.A., amb la intenció de crear una altra imatge corporativa, els intents no han estat suficients i ara haurà d'enfrontar-se a una altra etapa en la història de l'empresa.