¿Es pot reclamar pels danys ocasionats per l'apagada?
Hi ha assegurances de la llar que cobreixen danys a aliments i medicaments en neveres amb límits que van dels 200 als 500 euros
BarcelonaL'apagada històrica d'aquest dilluns va trencar de forma sobtada la rutina dels ciutadans i les empreses, i també va provocar pèrdues milionàries. En el cas dels particulars, les assegurances de la llar tenen algunes cobertures útils per fer front als danys ocasionats per aquesta mena de disfuncions. Una de les més importants és la de protecció davant de danys elèctrics ocasionats per la manca de subministrament, una cobertura que inclou els aliments i medicaments emmagatzemats en neveres. A diferència de la DANA, en aquest cas no entra en joc el Consorci de Compensació d'Assegurances –que substitueix les asseguradores–, perquè només s'activaria en cas que l'apagada hagués estat fruit d'un fenomen atmosfèric, una qüestió que no s'ha confirmat ara com ara. Un element essencial és conèixer l'origen de l'apagada, la qual cosa serveix per determinar a qui reclamar, expliquen fonts d'Endesa.
Pel que fa als comerços i altres negocis, és possible reclamar per lucre cessant sempre que es pugui acreditar la relació directa entre l'apagada i el dany econòmic produït. Per calcular la quantitat, es pot computar la pèrdua directa dels ingressos que l'empresa hagi obtingut en condicions normals d'operativitat o les despeses fixes que ha de continuar fent malgrat la paralització de l'activitat. Aquest càlcul ha de ser emparat per un informe pericial, segons el despatx d'advocats per internet Legálitas.
Tornant als particulars, en casos com aquests, les assegurances de la llar acostumen a cobrir els desperfectes que puguin patir les instal·lacions elèctriques, els electrodomèstics i els equips electrònics de l'habitatge. Això pot passar quan, al restablir-se l'electricitat, es produeixen pujades sobtades de tensió. Algunes pòlisses també inclouen serveis de reparació complementaris per ajudar l'usuari a arreglar els equipaments que encara tinguin solució, i fins i tot el suport de serveis tècnics. Per determinar si hi tenim dret, cal mirar les condicions de la pòlissa o preguntar-ho a la companyia.
De 200 a 500 euros
També es poden incloure cobertures de compensació pel deteriorament de béns refrigerats. Això afecta aliments o medicaments guardats a les neveres o als congeladors. Els límits estan establerts a cada pòlissa i ronden els 200 i els 300 euros. A les pòlisses de gamma més alta, és a dir, les més cares, pot arribar als 500 euros, segons el comparador Kelisto.
És essencial comprovar els detalls de la pòlissa. Per exemple, les assegurances bàsiques cobreixen els danys a la instal·lació elèctrica en cas d'incident amb el subministrament, però no pas els danys als aparells que hi estiguin connectats, "i algunes pòlisses no inclouen la compensació davant la pèrdua dels aliments refrigerats", explica el portaveu d'Assegurances i Energia de Kelisto, Javier Martínez.
En aquests casos, a més, el consumidor té dret a presentar una reclamació per exigir una indemnització pels danys causats. Per això és important guardar tiquets, factures i qualsevol altra prova que pugui ajudar a justificar el valor de les pèrdues que s'han patit. "Cal tenir en compte que, en els casos en què la causa de l'incident sigui aliena a les mateixes distribuïdores –com sembla que és el cas–, les companyies no estan obligades a indemnitzar els usuaris, per la qual cosa caldrà esperar a les pròximes hores per entendre què es pot reclamar i què no", explica Martínez.
Una opció que recomana Kelisto és seguir els següents passos, si bé encara no es coneix l'origen de l'apagada i, per tant, si les distribuïdores elèctriques han de compensar els clients o no:
- Enviar un escrit al servei d'atenció al client de la companyia distribuïdora, que es pot identificar a l'últim rebut de la llum. No pot ser la comercialitzadora, que és la que ven l'electricitat i la que emet la factura, sinó la distribuïdora (que s'encarrega de la infraestructura elèctrica a la zona; a Catalunya, la que té més presència és Endesa). Normalment, el nom de la distribuïdora també consta a la factura. És important que aquest escrit vagi acompanyat de tota la documentació que ajudi a entendre l'abast dels danys (per exemple, factures, tiquets, fotografies...).
- Si la distribuïdora no contesta (o la resposta no és satisfactòria), cal presentar una reclamació a l'organisme responsable de les competències de Consum a cada comunitat autònoma.
Per entendre si es pot presentar una reclamació, cal tenir en compte que ens trobem davant d'una interrupció del subministrament “imprevista”: és a dir, que ha superat els tres minuts que duren com a màxim les interrupcions “programades” i que no ha estat avisada amb un mínim de 24 hores d'antelació. També cal tenir en compte la durada. A la Comunitat de Madrid, per exemple, si la incidència afecta el 100% del mercat –com ha estat el cas– i les empreses no reposen el servei en menys de sis hores, la companyia haurà d'aplicar un descompte de fins a un màxim del 10% a la factura anual i indemnitzacions pels danys causats en els aliments, destaquen a Kelisto.
Una altra qüestió que cal tenir en compte és que no entra en joc el Consorci de Compensació d'Assegurances (CCS), l'entitat pública que protegeix els clients de les asseguradores en cas de fenòmens extraordinaris, millorant i estenent les indemnitzacions previstes. L'apagada no es troba entre els escenaris en què entra en funcionament. Però si es demostra que la interrupció massiva ha estat causada per un fenomen atmosfèric, com va ser el cas de la DANA, sí que se n'encarregaria aquest organisme. En aquest cas, Red Eléctrica no ha confirmat en cap moment que aquesta hagi estat la causa.