Economia 14/04/2016

Privalia passa a mans de la francesa Vente Privée buscant la rendibilitat

La plataforma catalana mantindrà el nom, i el seu lideratge seguirà en mans de Carné i Villanueva, que, no obstant, surten del capital de Privalia

Franc Marín-camp
3 min
José Manuel Villanueva i Lucas Carné, fundadors de Privalia

Privalia té nou propietari. La companyia catalana, especialitzada en la venda d’estocs per internet, passa a mans de Vente Privée, que reforça així la seva posició en el mapa europeu de l’ e - commerce. Després de mesos de negociacions, el grup francès ha adquirit el 100% de les accions de Privalia, tal com han confirmat fonts de Vente Privée a l’ARA. Fundada el 2006 per Lucas Carné i José Manuel Villanueva, Privalia canvia d’amos sense haver aconseguit mai registrar beneficis en els seus deu anys de vida, malgrat que les vendes van superar els 400 milions d’euros en l’exercici 2014.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La plataforma catalana mantindrà el nom, i el seu lideratge seguirà en mans de Carné i Villanueva, que, no obstant, surten del capital de Privalia. “Estem molt contents d’unir-nos al creador del model de negoci de les vendes flash a internet -asseguren els fundadors-; aquesta aliança ens permetrà accelerar el nostre creixement i ampliar l’oferta a nous sectors”. També surten de l’accionariat els diferents fons que, en successives rondes de finançament, havien anat incorporant-se al capital de la companyia i entre les quals hi ha General Atlantic, Highland Capital Partners, Insight Venture Partners, Nauta Capital i Sofina.

L’operació, que s’estima pròxima als 500 milions d’euros, permetrà a Vente Privée reforçar-se a Espanya i Itàlia, mercats en què Privalia és molt més potent. Alhora, el grup parisenc posa el primer peu a l’Amèrica Llatina a través de les filials que Privalia ja té al Brasil i Mèxic. Segons Jacques-Antoine Granjon, fundador de Vente Privée, “el mercat europeu està altament fragmentat i és prou madur perquè aquesta operació tingui tot el sentit i una alta probabilitat d’èxit”.

La companyia, amb seu al barri barceloní del Poblenou, ja havia iniciat el camí de la desinversió el 2015, amb la venda de la seva plataforma alemanya Dress For Less, que va significar la retirada de Privalia del país germànic. L’operació va ser valorada pel mercat en prop de 200 milions d’euros i va suposar la renúncia de la companyia a explotar el model de negoci full price (preu complet), que duia a terme amb Dress For Less, per centrar-se en la venda d’estocs.

Números vermells

Segons les últimes dades disponibles, el grup català va facturar 415 milions d’euros el 2014. En el mateix exercici, però, les pèrdues de la companyia es van disparar fins als 126,8 milions com a conseqüència d’una provisió duta a terme als comptes d’aquell any en relació amb la venda de Dress For Less, que va acabar fent-se efectiva l’any següent.

Amb l’adquisició de Privalia, Vente Privée es consolida com el tercer grup europeu d’ e-commerce atenent a la seva xifra de negoci, després d’Otto Group (el propietari alemany de la catalana Venca) i de la també alemanya Zalando, i per davant d’Asos i Yoox Net-a-Porter Group. Fundada el 2001 per Jacques-Antoine Granjon, l’empresa francesa va créixer un 12% l’any passat, i va arribar al voltant dels 2.000 milions d’euros. La compra de Privalia no és l’única adquisició recent del grup, que acaba d’entrar al capital de la plataforma suïssa Eboutic i que el 2015 també va aconseguir el control de la belga Vente Exclusive.

Context de fusions i adquisicions

La compra de Privalia per part de Vente Privée representa un capítol més en l’onada de fusions i adquisicions que el sector europeu de l’e-commerce ha viscut en l’últim any. L’última operació de gran envergadura la van protagonitzar la britànica Net-a-Porter i la italiana Yoox, totes dues especialitzades en la venda d’articles de luxe, que en el segon semestre del 2015 van unir-se per crear un gegant de 1.665 milions d’euros de facturació sota el nom de Yoox Net-a-Porter Group.

A més petita escala, el sector català de l’e-commerce també s’ha vist sacsejat per diferents ampliacions de capital portades a terme per les plataformes Deporvillage i Tradeinn, totes dues especialitzades en la venda online de material esportiu. La primera, liderada per Xavier Pladellorens, ha incorporat fa poc Mediaset i José del Barrio, fundador de La Nevera Roja, dins del seu accionariat. Tradeinn, per la seva banda, va donar entrada al fons Suma Capital.

stats