27/02/2023

Dia 1: Tot torna, les aliances també

2 min
Un congressista fa una foto en la jornada inaugural de l'edició del Mobile del 2023.

Les 'telecos' es reivindiquen

La plataforma GSMA Open Gateway (GOG) és la solució de la indústria per desencallar l’eterna reclamació als gegants d’internet perquè contribueixin a sufragar el cost de desplegar unes xarxes que els beneficien sobretot a ells, i no a les telecos, que han vist multiplicar-se per 10 el trànsit de dades que transporten sense haver crescut en facturació. Mentre aquesta contribució es materialitza –o no–, el president executiu de Telefónica, José María Álvarez-Pallete, ha captat el suport d’altres membres de la GSMA, que ara també presideix, per a un concepte que la seva empresa ja va provar fa 10 anys sota el nom de BlueVia: oferir les infraestructures de les operadores per acollir aplicacions mòbils de tercers, amb el ganxo de permetre als creadors accedir a dades pròpies de les telecos, com l’estat de la targeta SIM, la verificació del número mòbil o el nivell de qualitat de la connexió. BlueVia no va acabar de funcionar perquè fer aplicacions per als abonats d’una única companyia no era prou atractiu. En canvi, tenir a l’abast els milers de milions d’abonats que sumen els 21 grups d’operadores que promouen GOG ja és una altra cosa. Veurem com se’n surten aquests 21 promotors revenent els serveis al núvol d’Amazon i Microsoft que els creadors d’aplicacions ja podien contractar directament.

Xiaomi s’enfoca

Les grans firmes europees d’òptica van trobar un filó comercial cedint les seves marques als fabricants xinesos de mòbils que volien dotar de prestigi les càmeres dels seus aparells. Una de les primeres va ser Leica, que posava el seu segell a les funcions fotogràfiques de Huawei. Ara que el veto dels EUA ha ensorrat el negoci de mòbils d’aquesta, Leica ha trobat un nou aliat: Xiaomi, que la fa servir com a emblema dels Xiaomi 13, la sèrie amb què vol fer-se un lloc en la gamma alta del mercat de smartphones. Ja no fa vergonya cobrar 1.000 euros o més per un telèfon que no sigui ni Apple ni Samsung. Altres marques xineses com Honor –abans filial de Huawei– també opten a aquest lucratiu segment.

El metge al mòbil

Oppo, una altra firma xinesa, presenta al MWC23 dos dispositius per vigilar l’estat de salut de l’usuari: un tensiòmetre de braç i l’aparell multifuncional OHealth H1, que mesura l’oxigen en sang, la temperatura corporal, el ritme cardíac i la qualitat del son i et fa electrocardiogrames. Res que no ofereixin altres marques de wearables. La diferència és que Oppo acompanya els aparells amb un servei propi de telemedicina en què el metge pot consultar les teves dades i fins i tot auscultar-te en directe a distància. És obvi que cap consumidor català voldrà que el diagnostiqui un doctor des de Shenzhen, però el model es podria aplicar amb mútues d’aquí. Veient la parsimònia amb què la nostra sanitat pública abraça les dades dels dispositius domèstics de salut, no som pocs els qui ens abonaríem a la mútua del nostre rellotge intel·ligent o braçalet esportiu per gaudir d’una atenció mèdica proactiva.

stats