La venda de cotxes cau un 6% a Catalunya i un 5,1% a Espanya des de principis d'any

Seat es manté com a marca líder i el León és el model més venut

La venda de cotxes no remunta i les vendes de turismes van tornar a caure al maig, bàsicament per la debilitat del mercat dels particulars, segons les dades publicades per les patronals del sector Anfac, Faconauto i Ganvam.

Així, al maig es van matricular a Espanya 125.625 turismes, un 7,3% menys que el mateix mes que el 2018. A Catalunya el descens va ser del 7,2% i es van  matricular 17.205 turismes el mes passat. Les xifres del total de l'any tampoc acompanyen. Entre el gener i el maig a Espanya es van matricular 561.953 turismes, un 5,1% menys que el mateix període de l'any passat. A Catalunya es van vendre els cinc primers mesos 75.647 cotxes, un 6% menys que el mateix període de l'any passat.

La debilitat de les vendes es deu, sobretot, al canal dels particulars. De les vendes a Espanya, entre el gener i el maig 245.037 vehicles els van comprar particulars, un 11,1% menys que el mateix període de l'any anterior, mentre que les vendes a empreses de lloguer van ser 141.123 unitats, un 4,1%. L'únic sector que va créixer va ser el de les flotes d'empresa, amb un augment del 3,8%, fins a les 175.793 matriculacions.

La indústria de l'automòbil frena: la fabricació de cotxes a Espanya cau un 16% a l'abril

Aneval, l'associació que agrupa les cinc grans empreses de lloguer de cotxes a Espanya (Avis, Enterprise, Europcar, Hertz i Sixt) atribueix la caiguda de les matriculacions al canal de lloguer al maig a l'efecte calendari de les vacances dels turistes alemanys, que representen el 10% de la demanda.

Ara bé, el col·lectiu germànic no serà suficient per invertir les previsions de tancament d'exercici, que es mantindran en negatiu, amb una caiguda aproximada del 7% per al 2019, per la incertesa provocada pel Brexit i la recuperació de destins competidors com Egipte o Tunísia.

Més elèctrics

Les matriculacions de vehicles elèctrics (turismes, comercials, industrials, autobusos i quadricicles) van arribar a les 1.174 unitats al maig, fet que suposa un increment del 180% en comparació amb el mateix mes de l'exercici precedent. Segons dades de l'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions (Anfac), malgrat el fort increment, els lliuraments d'aquest tipus de vehicles només van representar el 0,79% del mercat global.

Els lliuraments de models elèctrics al mercat espanyol van totalitzar 5.260 unitats en els cinc primers mesos de l'exercici actual, cosa que es tradueix en una pujada del 93,45% en comparació amb aquests mesos del 2018, mentre que la quota va ser del 0,78%.

Les dades demostren que el dièsel continua perdent adeptes. Al maig la matriculació de cotxes de gasoil va caure un 29,41% a Catalunya i un 25,62% a Espanya, i entre el gener i el maig el descens va ser del 36,22% a Catalunya i del 28,45% a Espanya. En canvi, en els cinc primers mesos, la matriculació de cotxes de gasolina va créixer un 5,69% a Catalunya i un 4,11% a Espanya.

La resta de combustibles (elèctrics, híbrids, hidrogen i gas) també van experimentar un comportament positiu, amb un augment del 16,43% a Catalunya entre el gener i el maig, amb 8.853 unitats; i un increment del 45,55% a Espanya, fins a les 59.022 unitats.

Seat manté el lideratge

La marca amb seu a Catalunya Seat se situa com la marca més venuda a Espanya tant al maig com en els cinc primers mesos de l'any i el seu model León com el cotxe més popular en el còmput mensual i des que va començar el 2019.

Seat va matricular 11.642 unitats al maig, un 1,4% més que el mateix mes de l'any passat, i la segona firma amb més volum de matriculacions a Espanya al maig va ser Peugeot, amb 9.728 unitats, un 2,8% menys, per davant de Renault, amb 8.849 unitats, un 19,2% menys, de Volkswagen, amb 8.749 unitats, un 14,6% menys, i d'Opel, amb 8.071 unitats, un 19,5% menys.

Des de principis d'any, Seat també lidera les vendes, amb 50.437 unitats, un 0,9% menys, per davant de Peugeot, amb 44.927 unitats, un 1,6% més; Renault, amb 41.487 unitats (-1,1%); Volkswagen, amb 40.218 unitats (-13,2%), i d'Opel, amb 33.462 unitats (-17,6%).

Pel que fa a models, el León de Seat va ser el cotxe més venut a Espanya al maig, amb 3.523 unitats (-20%), i també en l'acumulat de l'any fins al mes passat, amb 17.161 unitats, un 1,9% més. El Dacia Sandero va ser el segon cotxe més venut a Espanya al maig, amb 3.204 unitats, un 7% més, per davant del Fiat 500, amb 3.101 unitats, un 8,5% menys, del Renault Clio, amb 3.091 unitats, un 5 % menys, i del Nissan Qashqai, amb 2.931 unitats, un 15,7% més.

Entre el gener i el maig d'aquest any, després del León els més venuts van ser el Nissan Qashqai, amb 14.160 unitats, un 5,9% més; el Dacia Sandero, amb 13.760 unitats, un 2,3% més; el Renault Clio, amb 12.760 unitats, un 2,2% més, i el Seat Ibiza, amb 11.852 unitats, un 27,2% menys.

Més continguts de