AUTOMOCIÓ

La venda de cotxes deixa de créixer per la fi de les ajudes

El retard en el nou PIVE i la Setmana Santa trunquen 25 mesos seguits d’augment

Les vendes de cotxes a Espanya trencaran l’espiral positiva i cauran aquest mes d’abril després de 25 mesos creixent. Els concessionaris expliquen el descens per dos motius: el final del pla d’ajudes PIVE i l’efecte de la Setmana Santa, en què les famílies han concentrat la despesa en altres fronts i no en la renovació del vehicle. En les tres primeres setmanes del mes, la caiguda de les vendes és de més del 15% en comparació amb l’abril del 2014, segons les dades provisionals de la patronal Faconauto. A Catalunya, amb un increment del 8% acumulat, la patronal també augura que acabaran el mes a la baixa.

Davant el descens, els venedors han demanat al govern espanyol que activi “amb urgència” la nova tongada d’ajudes del PIVE 8. “Volem un pla que cobreixi el que queda de legislatura i que garanteixi que el mercat espanyol supera el milió d’unitats venudes aquest any”, va dir ahir el president de Faconauto, Jaume Roura. Les ajudes podrien aprovar-se la setmana que ve coincidint amb el Saló Internacional de l’Automòbil a Barcelona.

El nou pla de subvencions tindrà una dotació d’entre 200 i 225 milions d’euros, segons Roura, i es rebaixarà la quantitat de subvenció a 1.500 euros per vehicle en lloc dels 2.000 actuals. El govern espanyol i els fabricants aportaran 750 euros cadascun per cada venda d’un vehicle nou sota les condicions del PIVE, que implica donar a canvi un automòbil antic de més de 10 anys d’antiguitat.

La lectura que en fa el sector és que amb aquesta disminució de l’ajuda que rep el comprador particular comença el comiat de les ajudes, un final que podria arribar l’any que ve, segons les paraules del mateix ministre d’Indústria, José Manuel Soria, que fa uns dies instava el sector a començar a pensar en un “pla de sortida” del PIVE.

Ara bé, Roura va avisar que els venedors seguiran reclamant que es mantingui algun pla d’incentius fins que el mercat entri en zona d’estabilitat, és a dir, fins que arribi als 1,2 milions de vehicles matriculats a l’any. Aquest 2015, ha insistit, amb prou feines s’arribarà al milió i sempre lligat al manteniment de les ajudes, tal com han demostrat els números de l’últim mes.

Tot i que el president de Faconauto no va voler parlar de com plantejaria aquest final de les subvencions a la compra, sí que va assenyalar que la Comissió Europea pressiona el govern espanyol perquè posi punt final a dos anys de plans d’ajudes al sector. “Això és el que se’ns diu a les reunions, que a Europa no agrada que Espanya sigui ja pràcticament l’únic estat on continuen aquests plans”, va assegurar.

Hisenda paga tard

El president de l’associació espanyola de concessionaris va lamentar a més que l’administració hagi generat un “tap” a l’hora de pagar als concessionaris els diners del PIVE anterior, que van haver d’avançar els venedors. “El cost financer que suporten els concessionaris és molt alt perquè han de seguir oferint els descomptes encara que Hisenda no els hagi liquidat l’import”, va lamentar Roura.

Els 175 milions d’euros del PIVE ja esgotat van ser avançats “íntegrament” pels concessionaris, segons Faconauto. A més a més, entre l’anunci i l’inici del pla va passar prou temps perquè un cop posat en marxa ja s’haguessin gastat més de tres quartes parts dels recursos. A aquests diners s’hi han d’afegir les ajudes a la compra de vehicles industrials de zero emissions, l’anomenat PIMA Aire, dotat amb 15 milions i que, de nou, van avançar els venedors a l’espera de les liquidacions dels imports per part del ministeri de Cristóbal Montoro.

Aquesta situació, va insistir Roura, va castigar encara més els comptes de bona part de la xarxa de distribució de vehicles. El sector de la distribució va sortir tot just l’any passat de números vermells després de tres anys de pèrdues consecutius. El 0,9% de rendibilitat positiva que van aconseguir els concessionaris de Faconauto el 2014 és una millora però encara insuficient per esvair del tot el perill de tancament de punts de venda. En els últims anys de crisi, segons Roura, han desaparegut més de 1.300 punts de venda a tot Espanya.

Segons el president de Faconauto, fins que la xarxa de vendes no aconsegueixi uns nivells de rendibilitat del 3%, “les empreses ho seguiran passant molt malament”. I aquesta barrera, va afegir, no arribarà fins d’aquí dos o tres anys. Aquesta previsió, explica la patronal, està calculada sobre la base que els volums del mercat tornin a nivells “normals”.

Més continguts de