Automoció

Volkswagen haurà d'esperar encara uns mesos a posar en marxa la fàbrica de bateries

El govern espanyol aprova el PERTE d'ajudes per al vehicle elèctric

2 min
Entrada de la planta de Seat a Martorell.

BarcelonaA principis de desembre el grup Volkswagen confirmava la llum verda perquè Seat fabriqui cotxes elèctrics a la planta de Martorell. Ara bé, el grup alemany condicionava aquest vistiplau a les ajudes públiques a l'electrificació, i concretament insistia que era clau que es tirés endavant com més aviat millor la fàbrica de bateries impulsada pel govern espanyol, Seat i l'elèctrica Iberdrola. La injecció econòmica que necessita aquesta planta, però, encara haurà d'esperar uns mesos. Aquest dimarts el govern espanyol ha publicat al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) les bases per accedir a les ajudes de 2.975 milions d'euros que preveu el Projecte Estratègic per a la Recuperació i Transformació Econòmica (PERTE) del vehicle elèctric i connectat, el primer dels grans plans estratègics que l'executiu espanyol ha dissenyat per canalitzar els fons europeus habilitats per fer front a la crisi del covid i d'on han de sortir les ajudes per fer realitat la fàbrica de bateries.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Aquestes bases estableixen els requisits per a la concessió de les citades ajudes, que el govern s'havia compromès a difondre abans que acabés l'any. Però encara no s'han anunciat els terminis per a la presentació dels diferents projectes (entre els quals la mateixa fàbrica de bateries) per tal de poder adjudicar-los, un procediment que, segons el ministeri d'Indústria, s'enllestirà abans que acabi el primer semestre de l'any que ve.

Del pressupost de 2.975 milions del PERTE, 1.425 seran préstecs i 1.550 subvencions. Les concessions es duran a terme en el període 2021-2023, encara que els projectes seran realitzables fins al 30 de setembre del 2025. Amb aquestes ajudes l'executiu de Sánchez aspira a mobilitzar una inversió privada d'11.900 milions en un sector estratègic per a Espanya, que és el segon fabricant europeu de vehicles i el novè a escala mundial.

L'objectiu és "afavorir l'atracció d'inversions a Espanya i reforçar tot l'ecosistema d'automoció espanyol pel que fa al desenvolupament de noves activitats entorn de la cadena de valor industrial del vehicle elèctric i connectat, cosa que convertirà Espanya en líder d'electromobilitat a Europa", segons la ministra d'Indústria, Reyes Maroto.

Dues comunitats autònomes

Les entitats interessades a presentar la seva sol·licitud s'hauran de constituir com una agrupació d'empreses sense personalitat jurídica organitzades entorn del sector industrial d'automoció, amb una combinació com a mínim de cinc entitats jurídiques diferenciades que no pertanyin al mateix grup empresarial. A més, com a mínim una ha de pertànyer al CNAE 291 (fabricació de vehicles de motor) i una altra al CNAE 293 (fabricació de components, peces i accessoris per a vehicles de motor).

L'agrupació ha d'estar integrada, almenys, per un 40% de pimes, i haurà de comptar amb la col·laboració de com a mínim un proveïdor de tecnologia i tenir implantació en almenys dues comunitats autònomes.

stats