Automoció

Volkswagen dona llum verda perquè Seat fabriqui cotxes elèctrics a Martorell

El grup alemany ho condiciona a les ajudes públiques a l'electrificació

3 min
Entrada de la planta de Seat a Martorell.

El cotxe elèctric petit i assequible del grup Volkswagen es fabricarà a Martorell per a totes les marques del consorci automobilístic alemany. Així ho ha decidit el consell de supervisió de Volkswagen en la seva reunió d'aquest dijous. El grup alemany ha decidit accelerar l'electrificació de les seves plantes de producció europea. Els plans inclouen la planta de Seat a Martorell i també la de Landaben a Pamplona. Però els plans per reconvertir les fàbriques espanyoles estan supeditats a les ajudes públiques. Una condició que sembla que es va desbloquejant després que Brussel·les hagi donat aquest mateix dijous llum verda al PERTE del cotxe elèctric.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El president de Seat, Wayne Griffiths, ja havia anunciat la intenció de Seat de convertir Martorell en la fàbrica del cotxe elèctric petit del grup, cosa que comportaria una inversió de 5.000 milions d'euros fins al 2025 a la planta catalana. La inversió, doncs, és ara més a prop. Malgrat tot, per electrificar les plantes espanyoles del grup Volkswagen seria necessària també la planta de bateries. Una planta que promou un consorci format pel govern espanyol juntament amb Seat, el grup Volkswagen, l'elèctrica Iberdrola i altres empreses i entitats financeres espanyoles.

La decisió de Volkswagen ha sigut ben rebuda pel Govern. El conseller d'Empresa, Roger Torrent, ha qualificat de "transcendental" la decisió de Volkswagen i ha destacat que la fabricació del vehicle elèctric és “l’element més important de la cadena de valor”, perquè té un “efecte tractor i genera una indústria al seu voltant que permetrà a Catalunya liderar la transició cap a la mobilitat sostenible”.

Torrent ha recordat que Seat va ser la primera empresa que va visitar després d'assumir el càrrec de conseller, perquè considera que aquesta companyia "és un soci estratègic del Govern". En aquest sentit, el conseller ha dit que des de l'inici aquesta ha sigut una inversió prioritària per al Govern. Per això, el conseller ha urgit el govern espanyol a accelerar les convocatòries del PERTE del cotxe elèctric, perquè "és un element imprescindible per garantir aquesta inversió".

Els plans del grup Volkswagen per a Espanya, a més de fabricar el compacte assequible elèctric a Martorell, passen també per fabricar a la planta de Landaben (Navarra) els vehicles SUV elèctrics del grup.

Ofensiva elèctrica de 159.000 M€

Els plans del grup per a Martorell i Landaben formen part d'una gran ofensiva d'electrificació del grup alemany, que vol aconseguir que un de cada quatre cotxes elèctrics que es venguin a Europa a partir del 2026 sigui d'alguna de les seves marques. Per aquesta gran ofensiva Volkswagen té prevista una inversió de 159.000 milions d'euros fins al 2025. D'aquesta quantitat, 89.000 milions d'euros aniran a l'electrificació i 56.000 milions a la digitalització de les fàbriques.

El consell de supervisió de Volkswagen ha decidit que, a més de les plantes alemanyes de Zwickau i Emden on ja es fabriquen cotxes elèctrics, siguin electrificades també altres factories europees. La fàbrica de Wolfsburg, on el grup té la seu central, fabricarà a partir del 2023 part de la producció de l'elèctric ID.3, i a partir del 2026 el Trinity.

A més, el grup ha confirmat els seus objectius de rendibilitat operativa a la part alta del rang entre el 6% i el 7,5% per al 2021, i uns lliuraments de 9 milions de vehicles i un flux de caixa net a l'àrea automobilística de 15.000 milions d'euros abans d'extraordinaris. A més, el consell de supervisió ha confirmat que Herbert Diess continuarà sent el conseller delegat del grup i que a partir de l'1 de gener del 2022 serà responsable de la divisió de programari CARIAD. Des de feia setmanes corria el rumor que Diess podia deixar el càrrec per les seves topades amb el comitè d'empresa. Ralf Brandstätter, que és el conseller delegat de la marca Volkswagen, assumirà a partir de l'1 de gener la responsabilitat d'una nova unitat de Volkswagen Turismes i a partir de l'agost de l'any que ve del negoci a la Xina.

stats