Seat, Iberdrola i l'Estat faran la primera planta espanyola de bateries per al cotxe elèctric

La planta, situada "prop" de Martorell, permetrà a la marca catalana fabricar cotxes elèctrics a la seva pròpia fàbrica

3 min
El nou president de Seat, Wayne Griffiths, amb el Cupra Formentor.

BarcelonaSeat, amb la seva matriu Volkswagen, l'elèctrica Iberdrola i el govern espanyol posaran en marxa a prop de Martorell una planta de bateries per impulsar la fabricació de cotxes elèctrics. Ho ha anunciat aquest dijous la ministra d'Indústria, Reyes Maroto, durant el congrés de la federació d'indústria del sindicat UGT. Fa uns dies el president de Seat, Wayne Griffiths, ja va explicar que la marca estava en converses avançades amb el govern espanyol per poder fabricar cotxes elèctrics a Martorell.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

"Hi ha discussions bastant avançades amb el govern espanyol" perquè la planta pugui fabricar un cotxe elèctric el 2025, va dir Griffiths el 22 de febrer, però va reclamar a l'executiu una aposta decidida per l'electrificació i poder comptar amb una planta de bateries "a prop". Unes converses que ja han donat fruits, segons es desprèn de les paraules de la ministra, malgrat que no ha aclarit la ubicació exacta d’aquesta fàbrica.

De fet, el president del comitè d’empresa de Seat, Matías Carnero, ha dit que quan han preguntat a la ministra què és "a prop" ha contestat que "a Espanya". No obstant, els sindicats han valorat positivament l’anunci, perquè aclareix el futur. “Sigui on sigui, per a nosaltres és una notícia positiva i no hem de perdre de vista la notícia important, que és poder fabricar en els pròxims anys cotxes elèctrics”, ha dit Carnero.

Maroto ha explicat que aquest projecte "permetrà desenvolupar un conjunt d'actuacions que garanteixin que hi hagi a Espanya les instal·lacions necessàries per a la fabricació de manera autònoma i competitiva d'un vehicle elèctric connectat complet". La ministra ha dit que aquesta planta mostra el compromís del govern espanyol perquè Espanya continuï sent un líder mundial de la indústria de l'automòbil "apostant per una mobilitat sostenible".

La planta serà d'un consorci público-privat, participat per l'Estat, el grup Volkswagen i Iberdrola. Tenir una planta de bateries era la clau que obre la porta al pla d'inversions de 5.000 milions d'euros que va anunciar l'estiu passat Seat per tirar endavant el cotxe elèctric. Amb aquesta planta, Seat a Martorell i la planta de Volkswagen a Navarra podran convertir-se en fabricants del cotxe elèctric petit i assequible del grup Volkswagen.

L'anunci ha arribat només un dia abans que el rei Felip i el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, visitin la planta de Seat de Martorell amb motiu del 70è aniversari de la marca catalana, en un acte en què tindrà d'amfitrió el president de Seat, Wayne Griffiths, però també el màxim executiu del grup Volkswagen, Herbert Diess.

Fons europeus

El consorci per posar en marxa aquesta planta de bateries estarà obert a nous socis. Aquest projecte optarà als fons europeus de recuperació, ja que la ministra ha indicat que forma part del primer dels projectes estratègics per a la recuperació i la transformació econòmica (PERTE) amb els quals es volen articular aquests fons europeus. Els PERTE són els denominats projectes tractor, que han de permetre la recuperació amb els fons europeus Next Generation. En els pròxims tres anys Espanya disposarà de 72.000 milions d'euros d'aquests fons.

Maroto ha dit que el projecte permetrà integrar tota la cadena de valor, i ha insistit que la planta de Seat de Martorell podrà comptar amb una fàbrica de bateries a prop.

Seat treballa en una estratègia d'electrificació de la seva gamma. Els últims mesos ha introduït versions híbrides d'alguns dels seus models, però la fàbrica de Martorell encara no està preparada per produir cotxes 100% elèctrics. La companyia només té un model totalment elèctric en l'actualitat, el Mii, que no es fabrica a Espanya, i a finals d'aquest any té previst posar al mercat un altre model 100% elèctric, el Cupra el-Born, que tampoc està previst que es fabriqui a Martorell.

Divergències i plantada del Govern

L’anunci de la planta de bateries ha agafat el Govern amb el pas canviat. Fonts de la conselleria d’Empresa han assegurat que ningú els havia notificat res, malgrat que sí que hi ha hagut diferents converses per parlar de la necessitat d’una planta de bateries. A més, aquestes fonts han indicat que el projecte està vinculat als fons europeus, que controla totalment la Moncloa sense donar-ne gaire informació. En canvi, fonts d’Economia han assegurat que sí que estaven al cas del projecte, que ha estat molt ben rebut, i han assegurat que el vicepresident en funcions, Pere Aragonès, havia mantingut converses sobre el tema. Aquestes fonts han assegurat que el projecte, sense nom, estava dins dels 27 que va presentar el Govern com a candidats als fons europeus. Ni Pere Aragonès ni Ramon Tremosa aniran demà a l’acte amb el rei i Pedro Sánchez a Seat, tot i que “hi haurà representació del Govern”, segons fonts de l’executiu.

stats