Economia 27/03/2019

Gir estratègic a Seat: farà sis models elèctrics i híbrids fins al 2021

La companyia desenvoluparà una nova plataforma de cotxes elèctrics petits per a tot el grup Volkswagen

Xavier Grau
4 min
Gir estratègic a Seat:  farà sis models elèctrics  i híbrids fins al 2021

MartorellGir estratègic a Seat. La marca catalana del grup Volkswagen fa finalment una gran aposta pel cotxe elèctric i ha anunciat el llançament de sis nous models híbrids i elèctrics fins al 2021. A més, Seat desenvoluparà una nova plataforma de cotxe elèctric per a tot el grup Volkswagen. Ho va anunciar ahir el president de la companyia, Luca de Meo, en la presentació de resultats de l’any 2018, que van ser els millors de la història de l’empresa, amb un benefici net de 294 milions d’euros, un 4,6% més que l’any anterior, i amb un ebitda (beneficis abans d’impostos, interessos i altres conceptes) un 93% superior.

Els beneficis rècord s’han obtingut després de tancar el millor any al mercat, amb 517.000 cotxes venuts. Els empleats també es beneficiaran d’aquests resultats amb una paga extra de 1.068 euros per treballador que cobraran aquest mes d’abril. És un 49% més que l’any passat. La marca de Martorell va tancar l’exercici del 2018 fregant els 10.000 milions de facturació. En els últims cinc anys les vendes han augmentat un 30% i tan sols en l’últim any, un 4,6%.

Seat, que l’any passat va presentar els resultats anuals a Madrid, aquest any ha tornat a fer-ho a la planta de Martorell i amb la presència gens habitual del president executiu del grup Volkswagen, Herbert Diess, que va lloar el nou paper que la marca té dins del consorci alemany. Diess va deixar clar el suport del grup a Seat i va remarcar que la marca de Martorell és la que més creix d’Europa.

El nou paper de Seat dins de Volkswagen passa per l’electricitat, en un gir estratègic que suposa deixar en un segon terme la seva anterior aposta pel cotxe impulsat amb gas natural comprimit (GNC) com a alternativa a la benzina.

Seat va fer ahir una clara defensa del vehicle elèctric, malgrat que el president va dir que no han deixat de banda “el tema del gas”. El va delimitar, però, com a “alternativa per a determinats mercats” i va recordar que el gas implica emissions i que l’objectiu del grup Volkswagen és arribar a les emissions zero el 2050.

Com va avançar l’ARA al desembre, Seat desenvoluparà al seu centre tècnic una nova plataforma per a cotxes elèctrics per a tot el grup Volkswagen, segons va confirmar Luca de Meo. Es tracta d’una plataforma més petita que la plataforma modular de propulsió elèctrica (MEB) que ja té el grup Volkswagen per a cotxes més grans. “Seat té ara un rol més clar dins del grup Volkswagen”, va dir De Meo.

Diess va ratificar el paper més important que està tenint Seat dins del grup: “Hem vist que l’equip de Seat pot assumir noves responsabilitats”, per exemple amb la micromobilitat i el cotxe connectat.

Malgrat que el grup Volkswagen va anunciar recentment que l’electrificació podia comportar una retallada d’uns 7.000 llocs de treball, el president de Seat va dir: “Estem convençuts que podrem mantenir la plantilla estable”.

Els nous models

Els sis models elèctrics i híbrids que llançarà en els dos pròxims anys la companyia seran tant de Seat com de Cupra, la marca esportiva que s’acaba d’emancipar. Aquests vehicles seran el Mii elèctric, el León híbrid endollable, l’el-Born (primer cotxe 100% elèctric dissenyat per Seat), el Cupra León híbrid endollable, el Tarraco híbrid endollable i el nou Cupra Formentor híbrid. El Minimó, el concept car presentat fa unes setmanes, de moment seguirà sent un projecte de futur.

La companyia també va confirmar que fabricarà a la planta de Martorell el Cupra Formentor.

De Meo va destacar la importància de la nova plataforma elèctrica per al futur. Seat va permetre que Espanya accedís als vehicles de quatre rodes, va dir fent referència implícita al 600, i la nova plataforma ara vol fer assequibles els vehicles elèctrics, amb preus per sota dels 20.000 euros. De Meo va indicar que en la nova plataforma hi treballen uns 300 enginyers.

Per la seva banda, el president executiu de Volkswagen, Herbert Diess, va explicar que Volkswagen invertirà més de 30.000 milions fins al 2023 en vehicles elèctrics, i Seat hi tindrà un paper important, tant amb els plans per al cotxe elèctric que té a la Xina com per al desenvolupament de la nova plataforma per a cotxes elèctrics assequibles. “Volem fer cotxes per a milions de persones, no per a milionaris”, va dir el màxim executiu del grup, que va reblar que “no hi ha alternativa a la mobilitat elèctrica per reduir les emissions”.

Els sindicats volen garanties per al futur de la planta de Nissan

El comitè d’empresa de Nissan va reclamar ahir un pla de viabilitat de les plantes de la Zona Franca i Montcada per garantir el futur de l’empresa a Catalunya després que dimarts la direcció anunciés que s’acomiadaran 600 treballadors. “La situació de Nissan és preocupant encara que ens diguin que hi ha futur; ens preocupa la seva viabilitat”, va dir Juan Carlos Vicente, president del comitè d’empresa. Segons el comitè, la planta té una capacitat de producció de 200.000 vehicles a l’any i actualment n’estan sortint només 60.000. Tot i l’anunci dels acomiadaments, que es faran a través de prejubilacions o baixes incentivades, els treballadors encara no es plantegen mobilitzacions. “Primer s’ha d’obrir una negociació: si el que ens posen damunt la taula no ens agrada, llavors sí que ens mobilitzarem”, va explicar el comitè. Pel que fa a les condicions d’aquests 600 acomiadaments, els sindicats van assegurar que el punt de partida serà el 90% del sou, tal com es va acordar en l’última retallada de plantilla.

stats