Economia 22/03/2021

Seat posa deures a l'Estat abans de fer cotxes elèctrics a Martorell

L'objectiu és fabricar mig milió d'elèctrics assequibles per a totes les marques del grup

3 min
Campanya SEAT a Martorell

"Necessitem l'ajuda del govern espanyol i de la Comissió Europea". Aquesta ha sigut la frase més repetida aquest dilluns pel president de Seat i de Cupra, Wayne Griffiths, durant la presentació dels resultats de la marca de Martorell del 2020. No ha quantificat les ajudes, però ha deixat clar que Seat vol arribar a fabricar a Martorell mig milió de cotxes elèctrics assequibles –d'entre 20.000 i 25.000 euros de preu de venda– a la seva planta, i per a totes les marques del grup Volkswagen. Si no arriben les ajudes, el president de Seat no ha explicat si hi ha pla B. Això sí, ha exhibit tranquil·litat: "Soc optimista".

"Volem fer 500.000 cotxes elèctrics a l'any a Martorell per a diferents marques del grup, però necessitem el compromís clar del govern espanyol i de la Comissió Europea", ha dit el president de la marca catalana. La xifra no és menor. L'any 2019, el segon millor de la història de la fàbrica de Martorell, es van fabricar a la planta de Seat 500.005 cotxes. La producció començaria l'any 2025, quan alguns dels actuals models de la marca, com l'Ibiza, arribarien a la fi de la seva vida. Seat té en compte, no obstant, el fet que la fabricació de cotxes elèctrics necessita menys hores que la de cotxes amb motor de combustió. Arribar a aquesta fita permetria a la marca, a més, mantenir els nivells actuals d'ocupació (Seat té uns 15.000 empleats), ha dit Griffiths, malgrat que s'hauria de contractar joves amb noves capacitats.

Els primers deures que ha posat a l'Estat Wayne Griffiths, per a aquest mateix 2021, són facilitar la creació d'un mercat per a cotxes elèctrics a Espanya, amb uns objectius molt ambiciosos tenint en compte que Espanya és a la cua d'Europa en l'electromobilitat. Griffiths ha demanat elevar la quota de cotxe electrificat sobre el total de les vendes a Espanya del 4,6% al 10%. Una xifra ambiciosa, perquè seria multiplicar per cinc el volum de vendes actual, fins a les 100.000 unitats. Per fer-ho, ha dit Griffiths, calen més ajudes a la compra del cotxe elèctric. L'altre deure important és millorar la infraestructura pública de recàrrega i passar dels 8.000 punts que hi ha actualment a l'Estat a 28.000 punts.

Aquestes són les primeres fites que posa Seat per començar el seu pla per fabricar cotxes elèctrics a partir del 2025. Però un altre punt clau és la fàbrica de bateries, que també necessitarà ajudes públiques, malgrat que el president de Seat no les ha quantificat. Tampoc ha revelat a quin indret d'Espanya pot anar aquesta planta en cas que tiri endavant. El que ha quedat clar és que el consorci entre l'Estat, Volkswagen i Seat i Iberdrola per fabricar bateries ha anat augmentant fins a més d'una dotzena de participants, amb empreses de components i logística com Gestamp, Antolin, Ficosa o Sesé; socis financers com CaixaBank o tecnològics com Telefónica, i altres empreses com Aeorum, Asti Mobile Robotics, Delta Vigo, Fisas Navarro, Lithium Iberia, Mind Caps i Sayer Technologie. No obstant això, els dirigents de Seat no han aclarit qui serà el soci tecnològic. Griffiths s'ha limitat a dir que Seat negocia amb els diferents proveïdors de bateries del grup Volkswagen. Sí que ha aclarit que el muntatge de les bateries –no la seva fabricació– s'hauria de fer a Martorell o a la planta de Seat a la Zona Franca.

Forta aposta per Cupra

Tampoc ha quedat clar si Seat tindrà un cotxe 100% elèctric. Aquest futur model assequible es fabricarà per a les diferents marques del grup, però sembla que l'aposta dels directius per la mobilitat 100% elèctrica se centra en la seva segona marca, Cupra. Per al segon semestre d'aquest any s'espera el llançament del primer model Cupra 100% elèctric, el Born, que no es fabricarà a Martorell, i per al 2024 s'espera el llançament del Cupra Tavascan, que també serà 100% elèctric. Aquest model, que ha rebut per fi el vistiplau del grup Volkswagen, es dissenyarà i desenvoluparà a Martorell, però encara no se sap on es fabricarà.

A més, la marca més premium del grup ha anunciat que desembarcarà a Austràlia, un "pas clau" per reforçar-se en el mercat de l'Àsia-Pacífic, segons Griffiths, i es reforçarà a l'Amèrica Llatina. El fet de tenir models 100% elèctrics com el Born i el Tavascan permetrà a Cupra explorar nous mercats on té més pes l'electromobilitat, com els països nòrdics.

194 milions de pèrdues el 2020 després de cinc anys de guanys

El covid-19 ha passat una important factura a Seat. Després de cinc anys seguits en positius, la marca de Martorell va tancar el 2020 amb unes pèrdues netes de 194 milions d'euros, quan el 2019 va obtenir un benefici rècord de 346 milions. La facturació va caure un 21%, fins als 8.784 milions, un descens provocat sobretot per la debilitat dels mercats espanyol i britànic per les restriccions de la pandèmia. Malgrat tot, el resultat operatiu abans d'impostos i amortitzacions (ebitda) va ser positiu de 157 milions d'euros, i la generació de flux de caixa també va ser positiva, de 466 milions. El vicepresident de finances de la companyia, Carsten Isensee, es va mostrar optimista i va assegurar que el 2021 es tancarà altre cop amb números en verd, i que espera arribar ja al punt d'equilibri al final del primer trimestre. El volum mundial de vendes va ser de 427.000 unitats, un 25,6% menys que el 2019 (574.100 unitats). L'excepció és Cupra, que amb 27.400 unitats va elevar les seves vendes un 14%. No complir amb els objectius d'emissions de diòxid de carboni va costar a Seat 260 milions l'any passat, però l'objectiu és que, amb els nous models híbrids i el Cupra Born, aquest any l'objectiu d'emissions quedi assolit. El bon comportament de Cupra és clau per a la rendibilitat, pel seu marge més elevat, i per això Seat vol que aquesta marca passi del 5% al 10% de les vendes del grup.

stats