El cotxe elèctric i la recuperació econòmica

2 min
Planta de Seat a Martorell. Cristina Calderer

El president del grup Volkswagen, Herbert Diess, va confirmar ahir que la planta de Seat de Martorell fabricarà cotxes elèctrics en l'acte dels 70 anys de la marca, que va comptar amb l'assistència del rei, Felip VI, i el president del govern espanyol, Pedro Sánchez. L'anunci era molt esperat pels sindicats, ja que garanteix la continuïtat d'una planta on treballen 12.000 persones i de la qual depenen molts més llocs de treball. Però és una gran notícia per a tot el sector i per a l'economia catalana en general, ja que suposa un salt per caminar cap a una indústria verda i puntera, en la línia del que la Comissió Europea ha fixat com a condició per accedir als fons europeus. L'anunci és també un missatge d'esperança per a un sector que ha vist en els últims temps com Nissan abandonava Catalunya i com la pandèmia ha enfonsat les vendes de cotxes.

Per fer-nos una idea de la importància de la notícia cal recordar que el sector de l'automoció representa un 10% del PIB català, compta amb 11.000 empreses i dona ocupació directa a 56.200 persones, que són més de 143.000 si s'inclou la distribució i la reparació. Per tant, resulta imprescindible una modernització del sector i una adaptació a les noves tecnologies de mobilitat per assegurar-ne la viabilitat. Aquesta transició no serà fàcil i tindrà costos, però és necessària i s'ha d'accelerar si no es vol perdre el tren del futur. Això vol dir que l'Estat i la Generalitat han de fer una aposta decidida per l'electrificació i incentivar la compra d'aquests vehicles menys contaminants.

L'altre focus d'atenció de la jornada va ser l'absència d'autoritats catalanes, que van voler protestar així davant de la figura del rei Felip VI, molt qüestionada a Catalunya pel seu discurs del 3 d'octubre de 2017. Aquest tipus de boicots, que s'entenen des del punt de vista polític, tenen, però, un perill, i és el de traslladar la imatge que als governants catalans no els interessa l'economia o tenen altres prioritats. Amb el gest d'ahir, qui va capitalitzar l'anunci de Diess va ser el president espanyol, Pedro Sánchez, quan la Generalitat fa anys que batalla per aconseguir el cotxe elèctric i la consellera Àngels Chacón ja va aprovar en el seu dia un pla d'ajudes específiques a les empreses.

Precisament, els empresaris van reclamar dijous en un acte conjunt a Barcelona que el pròxim Govern se centri en la recuperació econòmica i destensi la situació política. És una demanda raonable en plena pandèmia, però la pregunta que s'haurien de fer els signants del manifest és què poden fer ells per ajudar a crear un context propici al diàleg. I hi ha una cosa molt fàcil però molt simbòlica, que seria que les empreses que van traslladar la seu social fora de Catalunya després de l'1-O ara la tornessin al seu lloc original. És conegut que els centres de producció han continuat a Catalunya, i que grans empreses com Seat es van negar a fer el pas, però aquest gest seria especialment rellevant i ajudaria a llançar el missatge que ara tothom està a favor de centrar-se en la recuperació econòmica.

stats