166.000 alumnes de 6è de primària i de 4t d'ESO faran els pròxims dies les proves de competències bàsiques per comprovar quin és el nivell de coneixements de l'escola catalana. Al costat de les proves PISA, són el principal indicador que tenim. S'hi avaluen les llengües (catalana, castellana i anglesa), les matemàtiques i els continguts de ciència i tecnologia. Després dels descensos postpandèmia, el 2022 hi va haver una certa remuntada, menys en català, que ha encadenat tres anys de retrocés i està en el seu nivell més baix des del 2012. Si aquest any es confirmés la tendència negativa que l'afecta, el català se saldaria per primer cop amb un suspès. Amb tot, la pitjor posició és la de les matemàtiques, que fa quatre anys que no passen el tall mínim exigible, tot i que en fa dos que han experimentat una millora.
De fet, en un escenari de continuïtat, un nou descens del nivell de català i un nou augment del de matemàtiques situaria les dues competències en un suspens a tocar de l'aprovat. Però, naturalment, l'aspiració seria que en matemàtiques continués la millora i que en català hi hagués un canvi de tendència i s'anés a l'alça. En el context d'un descens acusat de l'ús social del català, molt rellevant precisament entre els més joves, el resultat d'aquestes proves serà crític a l'hora de donar un bri d'esperança o d'entrar decididament a l'UCI. Sens dubte, en llengua –i també en matemàtiques– tenim una imperiosa necessitat de millorar.
Les proves de competències no ho són tot, esclar. Però són una de les formes de mesura de les quals ens hem dotat. Ni es poden convertir en la Bíblia ni es poden negligir. Són un termòmetre, una eina per saber on som i, per tant, per decidir què hem de fer. Per descomptat, pel que fa a coneixements bàsics, ens cal socialment una injecció d'optimisme: per motivar els alumnes i els mestres, per tranquil·litzar les famílies i per asserenar el debat al voltant de l'educació, que fa massa temps que està tens i enrarit. Per construir un clima educatiu positiu.
Llengua i matemàtiques són les dues competències bàsiques sobre les quals pivoten tota la resta de coneixements. Són la caixa d'eines a partir de la qual es pot omplir el nostre cervell. Sense bona comprensió lectora i bona escriptura, sense una expressió oral fluida i rica, no es pot edificar cap coneixement sòlid. I el mateix en l'altra gran competència: sense habilitats essencials matemàtiques tampoc es va enlloc. Per això aquestes proves se centren en les llengües i les matemàtiques, acompanyades, aquestes últimes, per la ciència i la tecnologia.
El repte que aquests dies afronten els nois i noies, i a través seu els mestres, és important. Les famílies ho han de tenir clar. No hauria de ser vist ni viscut com un mer tràmit. Tampoc s'hauria de convertir el tràngol en una angoixa ni un estrès: es tracta d'aprofitar-ho per apujar el llistó d'exigència i d'ambició. Si les proves se superen amb bona nota, tots, començant pels alumnes, ens donarem una molt benvinguda dosi d'autoestima.