Oriol Olivé Camps: "Al Saló cal anar-hi sol i amb preguntes concretes"

Director de CIC Escola de Batxillerat

"Al Saló cal anar-hi sol  i amb preguntes concretes"
3 min

La visita al Saló de l'Ensenyament permet als joves estudiants conèixer la diversitat d'oportunitats per continuar la seva formació que tenen al seu abast; a més, hi poden resoldre de manera directa i àgil els seus dubtes pel que fa a estudis i sortides professionals.

Ara bé, el Saló de l'Ensenyament només se celebra un cop a l'any! Per tant, cal saber treure el màxim profit de la visita i desestimar completament la idea d'"anar a passejar per veure què hi ha i què hi trobo". És imprescindible preparar aquest assalt al Saló!

És clau haver elaborat una llista de dubtes a resoldre i haver seleccionat els estands que volem visitar. Això implica informar-se bé del que s'hi pot trobar i preparar prèviament el recorregut pels sectors i estands que més ens interessen. Planificant la visita no ens perdrem entre la gran quantitat d'estímuls que hi ha.

Al servei d'orientació d'Educaweb de la fira hi acudeixen joves amb dos perfils principals molt diferenciats: els que ja tenen clar què volen fer i dediquen la visita a comparar l'oferta dels diversos centres de formació o a aprofundir a conèixer els estudis que han triat, i els que tenen dubtes de base i encara estan esbossant el seu propi projecte professional. Per a tots dos col·lectius, però sobretot per a aquest últim, el servei d'orientació constitueix una parada obligatòria. La meva tasca en aquest servei és proporcionar una atenció personalitzada, que permeti desencallar la decisió del jove, que l'il·lusioni a construir el seu itinerari i projecte, que li faci descobrir el valor del seu coneixement, bagatge i competències, i que l'empenyi a esforçar-se per aconseguir els seus objectius.

En aquest context, la meva aportació és la d'acompanyar els joves i facilitar-los la presa de decisions. Però això no impedeix que cadascú hagi de fer una feina prèvia d'autoconeixement (saber ben bé quins són els interessos, les habilitats, les competències i valors propis).

L'oferta del Saló de l'Ensenyament és molt àmplia i atractiva, i els alumnes han de tenir ben clar què estan triant i per què ho estan fent; la tria ha de ser fonamentada i serena i no improvisada ni condicionada.

Posar-se al lloc d'un estudiant que estigui cursant el segon de batxillerat tres mesos abans d'afrontar la selectivitat provoca d'entrada un cert calfred. Al ritme intens del curs s'hi suma la proximitat de les proves d'accés a la universitat i també la tensió del moment, que generalment és més temut que desitjat, d'haver de triar uns estudis superiors. En aquest punt crític de la vida de l'alumne de batxillerat s'hi afegeix la por que la decisió sobre els estudis impliqui deixar de tenir totes les portes obertes. És la por al que ens resulta desconegut i, segons com, a la vida mateixa.

L'alumne acostuma a arribar a aquest punt del seu procés de formació amb les idees bastant clares, i amb una llista de les titulacions que li agradaria estudiar que es podria comptar amb els dits d'una sola mà. De fet, hi arriba havent triat una modalitat i unes matèries de batxillerat que l'orienten cap a una branca o altra de coneixement. Per tant, ja ha pogut comprovar si li agradaria aprofundir en una disciplina o en una altra. A més, de ben segur que els seus professors i tutors l'han ajudat a conèixer-se, a avaluar correctament el seu rendiment i a tenir clara l'oferta de titulacions. L'orientació acadèmica i professional que fem en els centres de secundària és clau per arribar a aquest punt sense haver de patir pànic escènic. Normalment bona part dels deures l'alumne ja els té fets.

Malgrat això, recomanem sempre als nostres estudiants que visitin el Saló de l'Ensenya- ment. És un excel·lent recurs per trobar la informació i els consells necessaris per acabar de triar els estudis superiors. Hi trobaran molt més que els fullets i la informació, sovint exhaustiva, que contenen els portals de les universitats, perquè al Saló de l'Ensenyament podran dialogar amb alumnes i professors dels graus universitaris i amb orientadors professionals. Cal anar-hi preferiblement sol i tenint preparades preguntes concretes.

Però també té la seva gràcia anar a buscar el que és desconegut. El que l'estudiant ja sap ja ho domina, però és possible descobrir-hi altres estudis que poden interessar-lo, o maneres diferents d'arribar a una professió o a un grau al qual és difícil d'accedir. No es tracta pas de confondre'ls sinó de fer-los dubtar una mica més per poder prendre la decisió amb la màxima informació durant els tres mesos vinents.

El Saló és una clariana al mig del bosc que ens deixa veure els diferents camins que porten cap al cim. A l'espai on ens aturem, respirem i reprenem la marxa amb el convenciment que la direcció del camí sembla que és la correcta.

stats