Patrocinat |
Fundació Catalunya La Pedrera

Art i educació, una aliança imprescindible per al futur de l'escola

A la trobada organitzada per l’ARA en col·laboració amb la Fundació Catalunya La Pedrera es van explorar les diferents aliances per transformar la manera d’ensenyar i aprendre

Redacció
23/10/2025
3 min

Educar és obrir camins nous a través de connexions. En un moment en què els reptes educatius es multipliquen, és fonamental apostar per mètodes innovadors que apoderin els estudiants i els permetin desenvolupar-se de manera completa. Davant d'aquest context, la relació entre l'art i l'educació es presenta com una eina cabdal per transformar les escoles.

Amb la voluntat d’explorar la connexió que hi ha entre les arts i la formació, una aliança de valor per transformar la manera d’ensenyar i aprendre, l’ARA, en col·laboració amb la Fundació Catalunya La Pedrera, va organitzar la trobada Educació i cultura: aliances per transformar l’escola. L’acte, celebrat el 21 d’octubre a l’Auditori de La Pedrera i moderat pel periodista de l’ARA Antoni Bassas, va comptar amb la participació de la directora de l’ESMUC, Núria Sempere; l’exdirectora de l’Escola Pau Sans, Magda Camps; el director de l’Institut Escola Arts, Albert Inglès; l’adjunt a direcció del Teatre Lliure, Francesc Casadesús, i el director de Ciència, Educació i Recerca de la Fundació Catalunya La Pedrera (FCLP), Lluís Farrés. Els ponents van reflexionar sobre com l'art pot ser una eina per construir ciutadania i per transformar les escoles, alhora que van detallar els reptes i les oportunitats per consolidar l'aliança entre arts i educació.

L'impacte de l'art a les aules

L'acte va arrancar amb la projecció d'un vídeo que mostrava el treball de les Escoles Tàndem, un projecte de la Fundació Catalunya La Pedrera que connecta centres educatius amb institucions culturals. Aquesta iniciativa buscar integrar l'art dins de l'escola com a vehicle per despertar la creativitat i implicar els alumnes. El propòsit del vídeo va ser transmetre als assistents l'essència d'aquesta aposta per un model educatiu divers.

Aprendre a través de les arts

El debat va començar amb la intervenció de Lluís Farrés, director de Ciència, Educació i Recerca de la FCLP. Farrés va destacar com la Fundació ha estat fent front als reptes educatius actuals a través de la incorporació de l'art en les escoles. Va parlar de la importància de promoure una educació que, més enllà de transmetre coneixements, sigui capaç de despertar emocions i crear connexions profundes entre els alumnes. "La nostra feina és anar guiant perquè els nens millorin en totes les competències".

"Quan rebem una formació musical, no tenim només la vocació d'ensenyar música i dansa, sinó també la voluntat de traslladar-la a altres disciplines", va explicar la directora general de l'Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC), Núria Sempere.

L'exdirectora de l'Escola Pau Sans, Magda Camps, va començar la seva intervenció explicant que "la paraula art, encara que té poques lletres, impressiona als que no som artistes". En el seu cas, la feina que tenen des del centre és fer veure a les famílies que educar a través de l'art té un objectiu. I ells el tenen clar: quan es connecta l'educació amb l'art, els alumnes no només aprenen contingut, sinó que desenvolupen una visió crítica i creativa.

Albert Inglès, director de l'Institut Escola Arts, va compartir la seva experiència amb el projecte artístic que va implementar al seu centre. Va posar l'accent en la importància de fer que els alumnes agafin protagonisme i siguin ells mateixos els qui decideixin com volen expressar-se. Des del centre, "intentem apropar la cultura a les famílies i fer-les participar en les diferents activitats per, així, crear xarxa", va assegurar Inglès.

Francesc Casadesús, adjunt a la direcció del Teatre Lliure, va aportar la seva visió sobre com la cultura pot contribuir a transformar la societat i va destacar que l'art és un vehicle per a la cohesió social i per fomentar una ciutadania crítica. "L'art va molt més enllà de la part intel·lectual: l'art és emoció, expressió, intensitat".

Amb tot, la trobada va evidenciar que la relació entre l'art i l'educació no només enriqueix els alumnes, sinó que també té un impacte directe en la comunitat educativa. Sempere, per concloure l'acte, va incidir en la idea que l'art pot ser una eina de transformació personal per a tothom implicat en el procés educatiu.

El repte de consolidar la connexió entre educació i cultura

Al final de la trobada, els ponents van coincidir en la necessitat de continuar treballant per consolidar l'aliança entre l'art i l'educació, tot i els obstacles que encara existeixen en molts centres. Tal com van concloure, la connexió entre educació i cultura és essencial per al futur de les nostres escoles. És important que es continuï treballant amb aquesta tasca i que no perdi força davant les dificultats que puguin sorgir.

En aquest sentit, també va quedar palès que el futur de l'educació requereix un enfocament més obert i flexible, en què l'art sigui una eina fonamental per apoderar els estudiants. Els ponents van compartir la visió d'un sistema educatiu que no només busqui formar en coneixements acadèmics, sinó també fomentar la creativitat, la crítica i la implicació social a través de les arts.

stats