BBVA AMB LES EMPRESES CATALANES

“Cal conscienciar el consumidor de la importància que els aliments que ingereix siguin naturals i de producció sostenible”

Entrevista a Maria Àngels Rial, propietària d’Oli Migjorn i presidenta de Semen Cardona

Oli Migjorn neix per recuperar la identitat d’un territori a través de les seves oliveres. En temps de globalització és quan més cal remarcar aquests trets definitoris?

La globalització fa que els productes alimentaris viatgin i que es trobi de tot a tot arreu. Per això estic d’acord que és important la recuperació de varietats autòctones, en aquest cas d’orígens ancestrals que identifiquen el nostre territori i contribueixen a donar valor al producte local i a fomentar-ne l’ús.

Com ha estat el camí per posar en marxa aquest projecte?

Encara és bastant costós, tant econòmicament com moralment, a causa de la lluita de costos en un producte tan industrial com l’oli d’oliva. Del nostre producte cal remarcar-ne l’esforç i la qualitat en la producció, que ens porten a no ser gaire competitius en costos. Cal conscienciar el consumidor de la importància que els aliments que ingereix siguin naturals i sostenibles.

L’emprenedoria és, ara per ara, l’únic camí viable per engegar iniciatives com aquesta?

Crec que sí, perquè només de fer el projecte de recuperació de la varietat autòctona Corbella amb l’estudi de mercat i el pla de viabilitat el resultat ja ens feia tirar enrere. Així que cal un caràcter emprenedor, constància i il·lusió.

Com deia, han recuperat la varietat Corbella. Com ha estat el procés per fer-ho possible?

Es van buscar oliveres velles i es van analitzar les propietats addicionals del seu oli. Vam trobar un parell de molècules interessants, com els polifenols, i ara hi estem treballant. Quan finalitzi l’estudi, decidirem si se segueix destinant a ús alimentari o a ús farmacèutic. La recuperació de la varietat es complementa amb plantes noves dins d’un viver especialitzat, que esperem que creixin per plantar-les al seu territori natural.

En un projecte de recuperació, quin marge hi ha per a la innovació?

En un projecte com aquest, peculiar i únic, innovem contínuament. A més, tractant-se d’una producció ecològica, es controlen estrictament els processos de plantació, tractaments, collita i elaboració. La molta que s’exigeix no ens l’ofereixen els molins de la zona i això ens porta a fer-ho nosaltres.

Vostè també se situa al capdavant de Semen Cardona, dedicada a la inseminació artificial porcina. En els trenta anys de recorregut, com ha canviat el panorama empresarial en aquest sector?

S’ha professionalitzat i industrialitzat. A més, s’ha innovat amb tècniques de producció i genètica per aconseguir més porc amb diferents tipus de carn per a un mercat més global.

El procés d’internacionalització ha sigut un element clau de l’èxit?

Clarament, la quantitat de carn que es produeix és molt superior a la que el mercat nacional necessita. Si volem continuar amb aquest model de negoci, l’exportació és la clau.

Quin paper ha jugat BBVA en aquests projectes?

Ha estat el nostre aliat des del principi. És un banc sòlid, de confiança i proper; ens sentim molt a gust treballant amb ells.

Amb la trajectòria acumulada, quina valoració fa del recorregut realitzat i del futur que ha de venir?

Ha estat un llarg recorregut i ha passat de pressa. Hem invertit molts esforços per mantenir i fer créixer el negoci en un sector que no para d’evolucionar. Ara estem en un punt en què les oportunitats que arriben s’han de valorar des de l’experiència.