Patrocinat |
Generalitat de Catalunya

Quan l’esport esdevé art: el Centre d’Arts Santa Mònica proposa una exposició sobre l’esport de competició

La mostra ‘CITISSIMUM ALTISSIMUM FORTISSIMUM’, que es pot visitar fins al 14 de setembre, explora l’esport de competició com a mirall crític de la societat contemporània

Cànon, de Mateo Maté, dins ‘CITISSIMUM ALTISSIMUM FORTISSIMUM’ al Santa Mònica.
Redacció
29/07/2025
3 min

BarcelonaEntrar al Santa Mònica aquest estiu és com trepitjar un terreny de joc insòlit que uneix art i esport. El centre d’arts, ubicat al final de la Rambla de Barcelona, presenta, fins al 14 de setembre i de forma gratuïta, ‘CITISSIMUM ALTISSIMUM FORTISSIMUM’, una gran exposició que posa el focus en un tema actual però poc representat en el món de l’art: l’esport de competició.

La mostra, curada per Cabosanroque –que també hi participa com a artista– i per Enric Puig Punyet, presenta més d'una desena d'obres, creades i produïdes específicament per a l’ocasió, de Curro Claret, Ca l’Enredus-Actuavallès, Flexo Arquitectura, François Delaunay i Julià Carboneras, FRAU recerques visuals, Irena Visa i Pau Masaló, Joachim Schmid, Joan Fontcuberta i Arnau Rovira, La Juan Gallery, Mateo Maté, Miet Warlop, Passión/Aquassión, Paula Artés i Realmente Bravo.

A través de l’humor, la ironia i el joc, les obres exploren conceptes com la competitivitat, el rendiment, el cos, l’espectacle o la imatge mediàtica, i porten al límit l’esport de competició i de masses per fer-nos reflexionar sobre com, d’alguna manera, tots vivim sota la mateixa lògica: tots competim i formem part d’aquest gran espectacle.

Estadi, de Cabosanroque i Flexo Arquitectes, transforma el claustre del Santa Mònica en un estadi amb porteries i cistelles que conviden a jugar i trencar les regles a ‘CITISSIMUM ALTISSIMUM FORTISSIMUM‘.

Més ràpid, més alt i més fort

L’exposició fa una reinterpretació del lema olímpic citius altius fortius (que vol dir més ràpid, més alt i més fort) i mostra com la necessitat de competir ha arribat també a les empreses, les institucions i les marques.

Amb aquesta idea, Cabosanroque i Flexo Arquitectes transformen el Santa Mònica en un estadi participatiu des d’on es qüestionen les regles i conviden a jugar; Mateo Maté reflexiona sobre el cànon estètic dels cossos gimnàstics; Joan Fontcuberta i Arnau Rovira exposen la monstruositat de portar el cos al límit; Paula Artés investiga les xarxes de poder que operen darrere l'esport de masses; i Curro Claret explora el significat del trofeu i revela les trampes d’alguns esportistes per aconseguir-lo.

Per la seva banda, Irena Visa i Pau Masaló aborden la repetició del gest esportiu; François Delaunay i Julià Carboneras tracten la retransmissió esportiva com a espectacle; FRAU Recerques Visuals explora la construcció de la realitat mediàtica; Ca l’Enredus-Actuavallès plantegen una mirada crítica sobre la qüestió de gènere en l’àmbit esportiu, i Realmente Bravo posen el focus en les banderes, les marques i els logotips. L'exposició inclou també obres ja existents d'artistes com Miet Warlop, Joachim Schmid i Passión/Aquassión.

Palco de honor, de Paula Artés, dins ‘CITISSIMUM ALTISSIMUM FORTISSIMUM’ al Santa Mònica.

Un espai per experimentar

En els últims anys el Santa Mònica s’ha consolidat com un espai de nova creació i experimentació, on viure l’art de forma activa i participativa, crítica i propera. Aquesta nova temporada vol reforçar l’aposta per un centre públic, obert, viu i col·lectiu, on l’art i la creació contemporània són de tothom.

Després de CITISSIMUM ALTISSIMUM FORTISSIMUM la pròxima exposició del Santa Mònica arribarà a l’octubre de la mà de Tomàs Aragay, Sofia Asencio, Carolina Campos i Sara Manubens, que es preguntaran què vol dir precisament “esdeveniment cultural”. I, tot seguit, al novembre, una nova mostra curada per Nancy Garín i Íngrid Blanco explorarà com les narratives hegemòniques i les institucions eurocèntriques han construït un univers de fantasmes, espectres i inexactituds sobre aquelles persones que considerem “els altres”.

Saber caure també és un esport: una 'performance' de caigudes per les escales durant la inauguració va marcar el to d’aquesta mostra col·lectiva.
stats