El Nadal del retrobament

Un Nadal de plena normalitat

Després d’un 2020 en què les grans celebracions van aturar-se arran de la situació pandèmica i un 2021 en què encara s’arrossegaven algunes restriccions, enguany tothom espera amb candeletes l’època més màgica de l’any, que, aquest cop sí, sembla que serà com abans. Decoració nadalenca, costums com fer cagar el tió, trobades familiars i àpats planaran arreu de les llars catalanes, per a delit sobretot dels més petits, que viuen aquestes dates amb una il·lusió desbordant i encomanadissa

3 min
Sopar de Nadal

Per Nadal cada ovella al seu corral. Aquest 2022 sembla que, per fi, podrem gaudir d’un Nadal com els d’abans amb els nostres éssers estimats sense cap limitació numèrica i tot recuperant aquelles trobades i tradicions que el covid-19 havia suspès temporalment. Fires i mercats nadalencs ja fa dies que han obert les portes en diversos municipis del territori, les cases ja han començat a engalanar-se per als dies que s’apropen, els més planificadors també han començat a rumiar amb quins àpats sorprendran els convidats –els més previsors fins i tot ja en deuen haver comprat els ingredients!–, els nanos ja deuen haver sortit a buscar el seu tió al bosc i el deuen estar fent engreixar perquè els cagui bé la nit de Nadal, el raïm correrà arreu la nit de Cap d’Any, i així mil i un costums que grans i petits desitjàvem reprendre amb normalitat després d’un parell d’anys en què ens vam haver de cenyir a la realitat sanitària. El colofó, com sempre, el posaran les cavalcades dels Reis d’Orient, la tarda del 5 de gener, i el tradicional tortell de Reis, que les famílies degusten el 5 o el 6 de gener, després del corresponent intercanvi de regals. Però, ep!, no correm tant, que això tot just comença!

Entre l’optimisme i el seny

Tot i l’optimisme que plana arreu, hem de ser conscients que cal continuar tenint seny a l’hora de reunir-nos amb gent, especialment en contextos multitudinaris com poden ser fires i mercats nadalencs, pistes de gel, centres comercials, teatres i cinemes, concerts, cavalcades, etc. Des del departament de Salut apunten que “cal ser prudents a l’hora d’aventurar-nos a parlar de com serà la situació epidemiològica durant aquestes festes”, per la qual cosa “per ara les recomanacions de prevenció del covid-19 són les mateixes de sempre: mantenir una bona higiene de mans, fer un ús correcte de la mascareta quan sigui necessària i evitar espais concorreguts on es puguin produir aglomeracions”. Al Canal Salut també insten a continuar tapant-nos la boca i el nas al tossir o esternudar, i ventilar sovint els espais tancats. Enguany la novetat serà que l'aïllament domiciliari, l'altra gran mesura per aturar la propagació del virus, no és obligatori per a la població general en cas de contraure la infecció, independentment de si es tenen símptomes o no. “Malgrat això –alerten des de Salut–, si es desenvolupen símptomes convé quedar-se a casa fins que desapareguin”.

Què preveiem comprar els catalans aquestes festes?

calendari de compres

Percentatge de persones que compren a cada moment

17%

Dia del Solter, Black Friday i Cyber Monday

49%

Desembre concentra la majoria de les compres nadalenques

20%

Gener i rebaixes

32%

Novembre

distribució del pressupost

Percentatge segons la tipologia de les compres

9,2%

Viatges

22,2%

Oci i restauració

42,6%

Regals

26%

Menjar i beguda

palanques en la decisió de compra

Quins factors ens influeixen en percentatge

73%

Preu

51%

Promoció/descompte

45%

Funcional/necessitat

28%

Marca

23%

Sostenibilitat i compromís social

20%

Rapidesa dentrega

19%

Experiència en botiga

17%

Moda/tendència

17%

Conveniència/servei

12%

Programa de fidelització

12%

Compra local

calendari de compres

Percentatge de persones que compren a cada moment

17%

Dia del Solter, Black Friday i Cyber Monday

49%

Desembre concentra la majoria de les compres nadalenques

20%

Gener i

rebaixes

32%

Novembre

distribució del pressupost

Percentatge segons la tipologia de les compres

9,2%

Viatges

22,2%

Oci i restauració

42,6%

Regals

26%

Menjar i beguda

palanques en la decisió de compra

Quins factors ens influeixen en percentatge

Preu

73%

Promoció/descompte

51%

Funcional/necessitat

45%

Marca

28%

Sostenibilitat i compromís social

23%

Rapidesa dentrega

20%

Experiència en botiga

19%

Moda/tendència

17%

Conveniència/servei

17%

Programa de fidelització

12%

Compra local

12%

calendari de compres

Percentatge de persones que compren a cada moment

17%

Dia del Solter, Black Friday i Cyber Monday

49%

Desembre concentra la majoria de les compres nadalenques

20%

Gener i

rebaixes

32%

Novembre

distribució del pressupost

Percentatge segons la tipologia de les compres

9,2%

Viatges

22,2%

Oci i restauració

42,6%

Regals

26%

Menjar i beguda

palanques en la

decisió de compra

Quins factors ens influeixen en percentatge

Preu

73%

Promoció/descompte

51%

Funcional/necessitat

45%

Marca

28%

Sostenibilitat i compromís social

23%

Rapidesa dentrega

20%

Experiència en botiga

19%

Moda/tendència

17%

Conveniència/servei

17%

Programa de fidelització

12%

Compra local

12%

El seny també sembla haver estat la tònica en un altre dels moments que marquen l’inici del compte enrere nadalenc, com és el Black Friday. I és que aquest 2022 el tradicional tret de sortida de les compres nadalenques sembla haver-se descafeïnat una mica. Així ho revela l’Estudi d’Intenció de Despesa en Black Friday que l’Observatori Cetelem va presentar fa un parell de setmanes i que recollia com el 48% dels espanyols enquestats tenien intenció de fer compres coincidint amb la jornada, tres punts per sota que el 2021, si bé la despesa prevista era de 279 €, un 7% superior. Pel que fa a aquesta intenció de compra, la professora de màrqueting dels estudis d'economia i empresa de la UOC Gisela Ammetller esmenta un parell més d’estudis que reflecteixen certa incertesa. D’una banda, l’estudi de Tandem-Up, que rebaixa en 100 € la xifra aportada per Cetelem i situa la despesa mitjana en 183 € i, de l’altra, la previsió de Black Friday Global, que la situa en un punt entremig de 210 €.

Capejar una possible pèrdua de poder adquisitiu

Segons un altre estudi recent, el de Consum Nadalenc 2022 de Deloitte, l’estimació de la despesa nadalenca per llar aquest 2022 és de 634 €, i se situa en la línia de la del 2021 (631 €). L’estudi també revela que tot i l’aparent bonança, un 30% dels enquestats hauran de reduir el pressupost arran de la pujada del cost de la vida (54% dels casos), de l’empitjorament de la seva situació personal o financera (48%) o de la inestabilitat econòmica (37%). Tal com apunta Ammetller, la gent és conscient de la pèrdua enorme de poder adquisitiu “i no només les persones de classe baixa o mitjana-baixa, sinó també d’altres estatus més elevats i, en especial, bona part de la població de la classe mitjana predominant”. Això, a parer d’Ammetller, “pot fer per exemple que més gent compri llagostins congelats i no frescos, canviï plats del menú tradicional per altres àpats més econòmics o opti per una despesa en regals més baixa”.

Però no significa que tothom actuï de la mateixa manera, i és que, en paraules de la professora, “hi haurà gent que decidirà destinar part de l’estalvi al Nadal, i d’aquesta manera minimitzar canvis respecte a altres anys, tot i que representi un cost d’oportunitat per a un futur proper, mentre que altres seran més prudents en el consum i optaran per alternatives globals de despesa, com per exemple regalar una bicicleta al seu fill però, en canvi, descartar altres regals que comporten també un cost important, com Legos o Playmobils de moltes peces”.

Velles tradicions... recuperades? Sopars d’empresa i escapades nadalenques

Ens apropem a Nadal, que, ara sí, sembla el de la plena recuperació, després d’un 2020 restrictiu al màxim pel que fa a trobades arran del covid-19 i d’un 2021 en el qual el repunt dels contagis i l’entrada en escena de la variant òmicron encara va fer molt de mal a vessants més lúdics com poden ser els sopars nadalencs d’empresa. El director del Gremi de Restauració de Barcelona, Roger Pallarols, corrobora que la gent té ganes de recuperar aquesta tradició: “Les previsions a hores d’ara són molt bones i costa molt trobar taula per als dies 15, 16 i 17 de desembre; de fet, algunes empreses han hagut d’avançar el sopar a aquesta setmana”. A principis de novembre l’ocupació de reserves dels restaurants per aquest tipus d’esdeveniments corporatius ja es xifrava en un 85%.

“La clientela notarà l’actualització de preus que hem hagut de fer irremeiablement com a conseqüència de l’encariment de l’energia i les matèries primeres”, alerta Pallarols, i és que segons una enquesta de clima realitzada pel gremi durant la primera quinzena d’octubre a partir d’una mostra de gairebé 750 enquestes, el 86% dels locals de restauració preveien incrementar preus durant l’últim trimestre del 2022.

D’altra banda, tot i haver recuperat un escenari turístic i internacional pràcticament igual al d’abans de la pandèmia, l’Estudi de Consum Nadalenc 2022 de Deloitte exposa com la despesa dels espanyols destinada als viatges aquest Nadal serà de 59 €, enfront dels 122 € destinats el 2021. Els viatges, malgrat això, són el quart tipus de regal més cobejats aquestes dates. Caldrà esperar una mica per comprovar si les escapades nadalenques també han tornat amb energies renovades.

stats